April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۵۸۶۷
۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴
0
دوم سپتامبر در تقویم آمریکا برابر اولین دوشنبه این ماه، به احترام جنبش کارگری آمریکا و کارگران زحمتکش، روز کارگر نامگذاری و از سوی فدارال تعطیل رسمی اعلام شده است.

پول نیوز، نازنین افتخار - دوم سپتامبر در تقویم آمریکا برابر اولین دوشنبه این ماه، به احترام جنبش کارگری آمریکا و کارگران زحمتکش، روز کارگر نامگذاری و از سوی فدرال تعطیل رسمی اعلام شده است.

 

labor day



تاریخچه
از اواخر قرن نوزدهم، با افزایش یافتن تعداد اتحادیه های کارگری و جنبش های کارگری، اتحادیه های صنفی پیشنهاد دادند که روزی را برای گرامیداشت کار و کارگران، انتخاب کنند. دوم سپتامبر به این منظور «توسط اتحادیه مرکزی کارگر» و «شوالیه های کار» - که اولین رژه روز کارگر را در شهر نیویورک برگزار کردند- روز کارگر نامگذاری شد. همچنین در سال 1887، اورِگان، اولین ایالتی بود که این روز را به عنوان یک تعطیل عمومی به رسمیت شناخت. سپس 7 سال بعد، سی ایالت در ایالات متحده رسماً روز کارگر را جشن گرفتند.


تفاوت روز کارگر در آمریکا و روز جهانی کارگر
تاریخ اول ماه مه در سال 1886 ابتدا به عنوان یک روز تعطیلات و جشن کار شناخته شد، بعدها عنوان روز جهانی کارگر را به خود اختصاص داد. منشأ این تاریخ به کنوانسیون سال 1885 فدراسیون کار آمریكا مربوط می شود كه قطعنامه ای را تصویب كرد تا ساعت های کاری 8 ساعت مفید در روز باشد که در اول مه 1886 به تصویب برساند.

 

در حالی که مذاکرات برای دستیابی به ساعت کاری کمتر انجام شده بود، اعتصاب هایی شکل گرفت که این مذاکرات جدی گرفته شود و در پی این اقدام جمعی این درخواست به رسمیت شناخته شد و تاریخ 1 مه به دلیل نزدیکی زمانی به جنبش کارگری هی مارکت در تاریخ 4 مه 1886، به عنوان روز جهانی کارگر برگزیده شد.

 

دولت آمریکا برای کارگران در این روز امتیازاتی قائل است از جمله تخفیف خرید فروشگاه های عمده و خرده فروشی و همچنین تخفیف خرید لوازم التحریر برای کودکان پیش از آغاز سال تحصیلی. این تخفیف ها آنقدر ارزشمند هستند که این روز همپای جمعه ی سیاه برای مردم آمریکا به عنوان هفته ی تخفیف شناخته می شود!


متوسط درآمد کارگران در آمریکا 2019
به مناسبت روز کارگر پول نیوز متوسط درآمد کارگران آمریکایی در سال 2019 با فرض اینکه آن ها 8 ساعت مفید کار کنند محاسبه کرده است. بر اساس اطلاعات معتبر شرکت آمریکایی کاریابی ایندید؛ هر کارگر آمریکایی ساعتی 12دلار درآمد دارد که با فرض این که هر روز 8 ساعت کاری را بگذارند، روزانه 96 دلار ( با دلار امروز 11/06/98) معادل 1.092.480 تومان درآمد دارد و ماهانه به طور متوسط 32.774.400تومان درآمد دارد.

 

متوسط در آمد یک کارگر ایرانی و آمریکایی چقدر است؟

 

بر اساس همین اطلاعات و پایگاه معتبر خبری هاو ماچ، یک کارگر آمریکایی با ویژگی های مذکور تقریبا می تواند در تمام نقاط واشینگتون زندگی کند و تنها در نقاط مرکز آن است که هزینه ی زندگی برایش زیاد خواهد بود ولی همچنان غیرممکن نیست.


متوسط درآمد کارگران در ایران 1398
متوسط درآمد کارگر ایرانی در سال 1398 با فرض اینکه آن ها 8 ساعت مفید کار کنند، بر اساس اطلاعات وزارت کار حداقل حقوق برای کارگران امسال 1.500.000 تومان ماهانه در نظر گرفته شده است. این میزان، 95 درصد کمتر از درآمد کارگران آمریکایی است. همچنین ایران در سال 2018، بر اساس گزارش سازمان جهانی کار؛ ایران جزو کشور هایی دسته بندی شد که کمترین میزان حقوق پرداختی را برای کارگران در نظر گرفته بود. 


وضع هزینه ها و معیشت کارگران در آمریکا
اگر یک کارگر آمریکایی، خانواده ای 4 نفره داشته باشد و متوسط درآمد را کسب کند و همچنین تنها یکی از سرپرستان خانوار شاغل باشد با اجاره ی خانه ای 50 متری؛ وضعیت معیشتی او در ایالت مرکزی آمریکا (واشینگتن) چنین خواهد بود:

 

متوسط در آمد یک کارگر ایرانی و آمریکایی چقدر است؟

 

وضع هزینه ها و معیشت کارگران در ایران

با توجه به نوسان مداوم قیمت ها و نبود اطلاعات دقیق از هزینه های سبد معیشت خانوار؛ پول نیوز نتوانسته است که به طور دقیق وضعیت معیشتی کارگران ایرانی را بررسی و محاسبه کند اما با توجه به آمار منتشر شده از سوی سازمان ملی آمار ایران، از سال 93، خانوار های شهری از کسری درآمد رنج می بردند و هزینه های زندگی بیش از درآمد است و با اینکه تورم در سال های اخیر به شکل تصاعدی بالا رفته است متاسفانه حقوق کارگران همپای با آن افزوده نشده است. در نتیجه هزینه های زندگی بیش از درآمد های کارگران می باشد و درآمد های کارگران ایرانی حتی با افزایش حقوق در سال 98، تنهای پاسخگوی نیمی از هزینه های زندگی آن ها است.

برچسب ها: کار ، کارگر ، درآمد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: