یادداشت آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه تهران؛
کد خبر: ۳۱۶۳۴۲
۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
0
افزایش تورم عامل اصلی افزایش ضریب جینی است.

پول نیوز - افزایش تورم طی سالیان اخیر سبب شده بر قیمت و ارزش دارایی‌های دهك‌های بالا اضافه شده و از طرف دیگر دهك‌های پایین بیشترین ضرر را از تورم ببینند. به‌عنوان مثال ارزش مسكن طبقات بالا افزایش یافته ولی طبقات پایین مجبورند با قیمت بیشتری این مساكن را اجاره بكنند.

 

در دولت قبل، توزیع ارز دولتی عادلانه بود!

 

حقوق كارمندی و كارگری نیز در سالیان اخیر متناسب با تورم افزایش نیافته كه این امر نیز به افزایش فاصله طبقاتی بیش از پیش دامن زده است.

 

در سال‌های ۸۶ تا ۹۲ نیز قیمت ارز از ۱۵۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان رسید لكن همه كالاها گران نشد و توزیع ارز دولتی عادلانه بود و احتكاری نیز صورت نمی‌گرفت، از طرف دیگر ارز دولتی بین گروه‌های هدف همچون دانشجویان و به واردات كالاهای اساسی اختصاص می‌یافت.

 

در آن دوران، ارز دولتی به هیچ‌وجه رانتی نبود و خود دولت نیز قیمت آن را افزایش نداده بود و واردات نیز امكان‌پذیر بود و از طرف دیگر تحریم‌ها مانع عدم تولید نمی‌شد ولی در دوره فعلی ارز دولتی به كسانی اختصاص یافت كه یا محصول وارداتی خود را احتكار یا كالای دیگر برای سود بیشتر خود وارد می‌كردند.

برچسب ها: ارز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: