کد خبر: ۳۱۷۱۳۲
۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
0
در اسلام، افراد متمکن باید مالیات پرداخت کنند و این مالیات صرف آبادانی شهرها و تامین هزینه خدمات عمومی و توزیع ثروت در جامعه به منظور برقراری عدالت اجتماعی می شود .

پول‌نیوز - امید علی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با سفر به استان قم، با تعدادی از مراجع تقلید شیعه دیدار و گفتگو کردند و هر یک از این علما درخصوص مالیات و اهمیت مالیات ستانی در کشور تاکید داشتند.

 

در ادامه نقطه نظرات جداگانه این علمای بزرگ درخصوص مالیات را می خوانید:

 

نظر 7 عالم شیعه درخصوص مالیات

 

آیت الله نوری همدانی:

 

برخورد قاطع با فرار مالیاتی افراد متمکن

 

از ابتدا مالیات در اسلام مطرح بوده است؛ چرا که زندگی بشر و اداره جامعه به مسائل اقتصادی نیاز دارد.

 

در حکومت اسلامی و دینی باید فرهنگ سازی شود که مسائل مهمی مانند خمس، زکات و مالیات مورد توجه باشد. امروز باید در فرهنگ سازی سرمایه گذاری ویژه شود تا آثار آن را در جامعه ببینیم.

 

در اسلام، افراد متمکن باید مالیات پرداخت کنند و این مالیات صرف آبادانی شهرها و تامین هزینه خدمات عمومی و توزیع ثروت در جامعه به منظور برقراری عدالت اجتماعی می شود .

 

بر اساس نظر اسلام، افرادی که تمکن ندارند معاف از مالیات هستند و از آن ها نباید به هیچ عنوان مالیات گرفته شود و شرایط بین افراد متمکن و افراد ضعیف جامعه نباید یکسان باشد.

 

در اسلام فقر جایگاهی ندارد و تمام جامعه باید برای رفع فقر تلاش کنند.

 

نظر 7 عالم شیعه درخصوص مالیات

 

آیت الله علوی گرگانی:



برخورد با فراریان مالیاتی دانه درشت در اولویت باشد


برخورد با مجرمان اقتصادی و مرتکبان فرار مالیاتی دانه درشت باید در اولویت باشد.

 

باید در این مسیر با افراد دانه‌درشت که رقم‌های مالیاتی زیادی دارند و از پرداخت آن اجتناب می‌کنند، قاطعانه برخورد کرد.



اگر مردم از نحوه هزینه کرد مالیات‌ها مطلع شوند، در این صورت شاهد افزایش مشارکت‌های مردمی در پرداخت مالیات و عوارض خواهیم بود. مردم باید در جریان باشند که درآمدهای مالیاتی در چه محل‎هایی و برای چه‌ اموری هزینه می‌شود.

 

نظر 7 عالم شیعه درخصوص مالیات

 

آیت الله سبحانی:

 

سازمان امور مالیاتی با شجاعت وارد میدان شود

 

میزان فرار مالیاتی در کشور بالاست؛ سازمان امور مالیاتی کشور با شجاعت وارد میدان شود و با هر نوع و میزان فرار مالیاتی، قاطعانه برخورد کند.

 

حضرت امام علی (ع) در نامه خود خطاب به مالک اشتر می فرماید: بهبود مالیات و مالیات دهندگان عامل اصلاح امور دیگر اقشار جامعه می باشد و تا امور مالیات دهندگان اصلاح نشود کار دیگران نیز سامان نخواهد یافت.

 

اقدام اخیر سازمان امور مالیاتی کشور در ملزم کردن پزشکان به گذاشتن کارت خوان در مطب ها مناسب است و امیدواریم تا این امر برای سایر مشاغل نیز اجرایی شود.

 

نظر 7 عالم شیعه درخصوص مالیات

 

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی:

 

در دریافت مالیات به سراغ پردرآمدها بروید

 

امروز افرادی درآمدهای هنگفت دارند و از پرداخت مالیات فرار می‌کنند که باید این اشخاص شناسایی و از آنان مالیات دریافت شود.

 

بسیاری فکر می‌کنند مالیات پول زور است در حالیکه، مالیات مانند سایر وجوه شرعی همچون خمس و زکات، برای اداره کشور ضروری است و حتی مالیات یک نوع فریضه محسوب می شود.

 

برخی متدینین فکر می‌کنند به دلیل پرداخت وجوهات شرعی دیگر نیازی به پرداخت مالیات نیست.

 

مردم باید با مالیات و جنبه ها و انواع مختلف آن آشنا شوند و بنده به‌عنوان یک طلبه، عدم پرداخت مالیات در نظام اسلامی را مشروع نمی‌دانم و نپرداختن مالیات، نه تنها زرنگی نیست; بلکه مدیون کردن خود به تمام آحاد جامعه است.

 

باید پرداخت مالیات به یک باور و اعتقاد برای شهروندان تبدیل شود و مردم بدانند پرداخت مالیات خدمت به مردم است و هیچ دولتی بدون مالیات قوام پیدا نکرده و باقی نمی ماند.

 

نظر 7 عالم شیعه درخصوص مالیات

 

آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه:

 

تحقق فرهنگ مالیاتی مستلزم ارائه گزارشهای شفاف و صریح درآمدهای حاصل از مالیات و نحوه مصارف آن به جامعه است و تبیین موارد مصرف مالیات به ارتقای فرهنگ مالیاتی می انجامد.

 

امروز مردم در مضیقه هستند و نباید برای دریافت مالیات تنها بر روی مودیان تمرکز کنیم، بلکه باید افرادی که مرتکب فرار مالیاتی می شوند را شناسایی و از آنها مالیات مطالبه نماییم.

 

اگر بخواهیم شاهد موفقیت سازمان امور مالیاتی در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌ها باشیم باید سراغ کسانی برویم که با رقم‌های هنگفت و درآمدهای بالا فرار مالیاتی می‌کنند.

 

نظر 7 عالم شیعه درخصوص مالیات

 

آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و نماینده ولی فقیه در قم:



برخورد با فرار مالیاتی باعث دلگرمی مردم می شود

 

آیت الله سعیدی با بیان اینکه مسئولان و ارکان مختلف کشور باید در امر توسعه و تحول نظام مالیاتی پیش قدم باشند، گفت: برخورد قاطع با فرار مالیاتی باعث دلگرمی مردم می شود.

 

اگر مردم برخورد قاطع با تخلفات صورت گرفته در زمینه عدم پرداخت مالیات را ببینند، این امر موجب دلگرمی آنان خواهد شد.

 

به منظور حمایت از تولید، مشوق هایی به صورت متعارف، عاقلانه و قابل توجیه باید به تولیدکنندگان ارایه شود و افرادی که در عرصه ایجاد اشتغال و تولید فعالیت بیشتری دارند به آنان باید کمک های بیشتری صورت گیرد.


ایشان افزودند: مردم باید انعکاس فعالیت های صورت گرفته از محل درآمدهای مالیاتی را ببینند که در صورت گزارش دادن به مردم رغبت آنها به مشارکت، بیشتر می شود.


رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این دیدار تاکید کرد: همانند همه کشورهای پیشرفته، استفاده از ریز داده های اقتصادی در تشخیص و وصول مالیات ها نقش بسزایی در برقراری عدالت مالیاتی ایفا کرده و شفافیت مالی به حداکثر خود می رسد. همچنین توسعه این فرآیند سبب افزایش تمکین داوطلبانه ی مودیان و وصول بهتر مالیات ها خواهد شد.

 

نظر 7 عالم شیعه درخصوص مالیات

 

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی:

ارتقای فرهنگ مالیاتی یک ضرورت است

 

برای رسیدن به استقلال اقتصادی و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، ارتقای فرهنگ مالیاتی یک ضرورت اساسی است.

 


اشکال اساسی در زمینه مباحث مالیاتی آن است که این امور در فرهنگ ما جا نیفتاده است.

 


در زمینه پرداخت مالیات نباید افراد جامعه بگویند به ما مربوط نیست بلکه همه باید برای آبادانی کشور تلاش کنیم و سهیم باشیم با روش های عاقلانه و برخورد مناسب این امر ممکن است.

 

نظر 7 عالم شیعه درخصوص مالیات

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: