April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۷۹۰۲
۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
0
برای اینکه بتوانیم تنش آبی در کشور را تا سال ۱۴۰۰ به صفر برسانیم، نیاز است که سالانه حداقل ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب به منابع آب در اختیار شهرها و روستاهای کشور اضافه کنیم.

پول‌نیوز - معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: برای اینکه بتوانیم تنش آبی در کشور را تا سال ۱۴۰۰ به صفر برسانیم، نیاز است که سالانه حداقل ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب به منابع آب در اختیار شهرها و روستاهای کشور اضافه کنیم و این بدین معناست که پروژه های بلندمدت و کوتاه مدت باید به گونه‌ای باشد که بتواند سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب را تامین کند.

به گزارش پول نیوز به نقل از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، شاهین پاکروح معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشست خبری که در حاشیه سومین روز از پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب کشور برگزار شد، در رابطه با موضوع آخرین وضعیت شاخص صنعت در حوزه آب و فاضلاب در حوزه شهری و روستایی گفت: در صنعت آب و فاضلاب کشور رسالت اصلی ما تامین آب سالم و پایدار است و برای اینکه بتوان این موضوع محقق شود باید زیرساخت های لازم در این حوزه را ایجاد کرد.


پاکروح افزود: مجموعه برنامه ریزی هایی که در صنعت آب و فاضلاب کشور متناسب با اسناد بالادستی که عموماً قوانین بودجه سالیانه و قانون برنامه پنج سال است را به گونه‌ای انجام دادیم تا بتوانیم آب پایدار را برای مردم ایجاد کنیم؛ آب پایدار، آبی است که بتواند در مقاطع زمانی کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت نیاز آبی کشور را در بر داشته باشد.

 

پایان تنش آبی نیازمند افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب تا پایان سال ۱۴۰۰


وی ادامه داد: ظرف ۱۵ سال گذشته با تنش جدی در موضوع تامین آب روبرو بودیم و کشور در یک بازه خشکسالی قرار داشت و این خشکسالی اثرات نامطلوب خود را در منابع آب سطحی و زیرزمینی گذاشته است پس طبیعتاً برای اینکه بتوانیم این اثرات را به حداقل برسانیم در موضوع تامین آب پروژه‌هایی را در راستای افزایش ظرفیت تامین آب که شامل سامانه‌هایی هستند که بخش عمده آن سدسازی است و همکاران ما در شرکت مدیریت منابع آب کشورعهده‌دار این مسئولیت هستند و بخشی نیز به حفر چاه و منابع آب زیرزمینی و همینطور سامانه‌های تصفیه، انتقال و مخازن آبی است که باید آب را با کمیت و کیفیت مطلوب به ورودی شهرها منتقل کنند.


معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان کرد: بر اساس آخرین شاخص هایی که در پایان سال گذشته ثبت شده است، در بخش آب شهری بیش از 99/6 درصد از جمعیت شهری کشور در پوشش شبکه آب شهری قرار دارند و طبق آخرین آمار مشترکین ما 16/7 میلیون فقره مشترک آب در کشور داریم.


وی افزود: همچنین، ۱۴۰ تصفیه خانه در مدار بهره برداری قرار دارد و ۳۲ مدول تصفیه خانه در دست اجرا داریم که به پروژه‌های عمرانی باز می‌گردد و همین شاخص ها در حوزه شهری متناظر با حوزه فاضلاب ۵۱ درصد از جمعیت شهری کشور تحت پوشش خدمات فاضلاب هستند.


پاکروح ادامه داد: آخرین آمار مشترکین فاضلاب کشور 7/6 میلیون نفر است و ما در ۳۳۰ شهر از شهرهای کشور که عموماً به شهرهای بزرگ باز برمی‌گردد، خدمات فاضلاب را در ۲۱۶ تصفیه خانه فاضلاب ارائه می‌کنیم.
وی مطرح کرد: در حال حاضر ۱۰۳ مدول تصفیه خانه فاضلاب در دست اجرا داریم که جزء پروژه‌های عمرانی ما هستند و طبق سیاست گذاریها، جمعیت تحت پوشش فاضلاب کشور را تا پایان برنامه پنج ساله پنجم قریب به ۲۵ درصد ارتقا می دهیم.


معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در بخش آب روستایی، شاخص بهره مندی و در واقع تعداد مشترکین یا جمعیت تحت پوشش شبکه آب ۸۲ درصد از ۵۷ میلیون فقره انشعاب آب در حوزه روستایی داریم و سالانه یک و نیم میلیارد مترمکعب آب برای تامین آب شرب روستاهای کشور تولید می شود و در حوزه روستاییپ ۸۵ درصد از آب استحصالی را از منابع آب زیرزمینی برداشت می کنیم و ۱۵ درصد از آنها از منابع آب سطحی است و برای اینکه تامین آب کشور را به شرایط پایداری برسانیم مطالعات گسترده‌ای را در موضوع تامین نیاز آبی کشور و همینطور مطالعات جمعیت شناسی انجام دادیم.


وی افزود: برای اینکه بتوانیم در کوتاه مدت مبنای ما سال ۱۴۰۰ است، برای برآورد جمعیت ۸۵ میلیون نفر به ۹ میلیارد مترمکعب ظرفیت یا پتانسیل آبی نیاز داریم و ما امروز در کشور کمبود آب به لحاظ کمی نداریم اما آنچه که امروز اتفاق افتاده است در تعدادی از شهرها این عدد بیش از نیاز آبی است و در در تعدادی کمتر می باشد و طبیعتاً مجموعه ملاحظات فنی ما نه فقط به موضوعات کمی بلکه به موضوعات کیفی آب نیز باز می‌گردد یعنی رسالت ما تامین آب سالم و بهداشتی مورد نیاز مردم است.


پاکروح گفت: با توجه به ۱۵ سال خشکسالی در کشور مشکلاتی را در تعدادی از استان‌ها به لحاظ شوری آب و کیفیت آب داریم که طبیعتاً در پروژه‌های ارتقای کیفی دیده می شود و پروژه های ما در تعدادی از استان‌های کشور در موضوع تامین آب بلندمدت، ارتقای کیفی منابع آب محلی خواهد بود.


وی مطرح کرد: برای اینکه بتوانیم تنش آبی در کشور را تا سال ۱۴۰۰ به صفر برسانیم، نیاز است که سالانه حداقل ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب به منابع آب در اختیار شهرها و روستاهای کشور اضافه کنیم و این بدین معناست که پروژه های بلندمدت و کوتاه مدت باید به گونه‌ای باشد که بتواند سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب را تامین کند.


پاکروح ادامه داد: برای اینکه بتوانیم به پایداری در این موضوع برسیم، ۱۲۰ طرح آبرسانی را در پیوست قانون بودجه کشور داریم که این پروژه ها برای تکمیل به ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که خوشبختانه مجموعه اقداماتی که ما انجام دادیم بیش از ۳۱ پروژه از ۱۲۰ پروژه پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند و در برنامه ریزی هایی که ما در کشور انجام دادیم.


معاون توسعه و مهندسی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور عنوان کرد: در حوزه تامین آب کشور، ظرف ۵ سال گذشته یعنی از سال ۹۲ تا انتهای سال ۹۷ ظرفیت تامین آب کشور از طریق سامانه های تصفیه ۱۱ میلیون مترمکعب در روز رسانده ایم که بدین ترتیب در سال ۹۲ این عدد 9/6 میلیون مترمکعب در روز بوده که در سال ۹۷ به مرز ۱۱ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.


وی گفت: تعداد تصفیه خانه های آب که در ابتدای انقلاب ۲۷ واحد بوده است در سال ۹۲ به ۱۱۹ تصفیه‌خانه آب رسید که در انتهای سال ۹۷ به ۱۴۴ رسیده است و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد سامانه های تصفیه آب را به ۱۶۸ واحد در قالب پروژه های عمرانی می رسد.


این مقام مسئول بیان کرد: یک اقدام موثر و خوبی که در سال ۹۵ با حمایت مجلس و دولت انجام شد، تامین منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه های آبرسانی روستایی بود کخ قریب به ۵ هزار میلیارد تومان مجموع اعتبار است و از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارات ردیف ملی آبرسانی روستایی در اختیار ما برای آبرسانی به روستاها در سال ۹۵ تا به امروز قرار داده شده است و ما از محل این اعتبارات توانستیم در واقع قریب به ۲ میلیون خانوار معادل 6/7 میلیون نفر در ۱۰ هزار روستای کشور را تحت پوشش آب سالم و پایدار قرار دهیم.


پاکروح افزود: برای سال جاری نیز برنامه‌ریزی کردیم قریب به 1/2 میلیون نفر جمعیت روستای دیگر را در سال که معادل ۱۹۵۰ روستای کشور است را از نعمت آب صالح و بهداشتی پایدار و سالم برخوردار کنیم، این اعتبارات خوشبختانه مورد توجه قرار گرفته است چون در قالب پروژه های زود بازده و کوتاه مدت است و ما پیش بینی می کنیم در صورتی که این اعتبارات در سنوات بعد نیز ادامه داشته باشد تا پایان این دولت بتوانیم سه میلیون نفر دیگر از جمعیت روستایی کشور را تحت پوشش خدمات قرار دهیم.


وی عنوان کرد: در نهایت سیاست گذاری هایی که ما در موضوع آبرسانی به روستاها انجام دادیم تقریبا در ۱۹ هزار و ۶۰۰ روستا با جمعیت ۱۰ میلیون نفر که معادل 1/3 میلییارد مترمکعب به ظرفیت تامین آب روستایی در کشور اضافه شود که طبیعتاً مجموعه اقدامات ما تا به امروز موید همین موضوع بوده است و انشاء‌الله امیدوارم در ادامه مسیر با توجه به برنامه ریزی کوتاه مدت که تا سال ۱۴۰۰ داریم، بتوانیم به هدف نهایی ما برسیم.


پاکروح اظهار کرد: در حوزه فاضلاب شهری و همینطور کارهای محدودی که در حوزه فاضلاب روستایی انجام دادیم باید بگویم که خوشبختانه زیرساخت فاضلاب با توجه به موضوعات بهداشتی و زیست محیطی در کشور مورد توجه قرار گرفته است ما با برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم توانستیم ظرفیت مناسبی را در حوزه فاضلاب شهری ایجاد کنیم برنامه ریزی های ما هم در سال گذشته هم در سال جاری در ارتباط با بهره برداری رسیدن این تصفیه خانه ها با یک آهنگ مناسب پیش می رود و تصفیه خانه های فاضلاب نقش زیرساختی را در موضوع بهداشت و مسائل زیست محیطی دارد.


وی افزود: در سال ۹۷، هفت تصفیه خانه فاضلاب در کشور بهره‌برداری رسید و در سال ۹۸ تا به امروز ۸ واحد تصفیه خانه فاضلاب به بهره برداری رسید و در تا پایان سال جاری ۲۸ تصفیه خانه فاضلاب دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.


پاکروح گفت: در حوزه فاضلاب روستایی با توجه به اینکه تا به امروز منابع مالی موثری تخصیص پیدا نکرده است ما پیگیری هایمان را از طریق بانک توسعه اسلامی انجام دادیم که خوشبختانه در سال ۹۶ موفق شدیم از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی ۱۹۵ میلیون یورو اعتبار را برای ایجاد زیرساخت فاضلاب در ۱۱۱ روستاهای کشور اختصاص دهیم و میانگین پیشرفت فیزیکی این روستاها ۳۳ درصد است و با توجه به برنامه ریزی های انجام دادیم تا پایان سال جاری ۳۱ روستا را هدف‌گذاری کردیم که تاسیسات جمع آوری انتقال و تصفیه فاضلاب را به بهره برداری برسانیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: