عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با پول نیوز:
کد خبر: ۳۱۸۵۴۲
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
0
زیرساخت‌های حذف 4 صفر از پول ملی را در شرایط امروز اقتصادی کشور فراهم نیست و مجلس با اجرایی شدن آن مخالفت می کند.

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پول‌نیوز با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر حذف 4 صفر از پول ملی، گفت: موضوع حذف صفر به جهت اینکه برخی کشورها در این زمینه تجربه خوبی دارند، مطرح شده اما؛ معتقدم حذف 4 صفر از پول ملی، بدون ایجاد ثبات اقتصادی به کاهش تورم کمکی نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه سرانه چاپ اسکناس در کشور بیش از 10 برابر دیگر کشورها است، اظهار داشت: کاهش تورم درصورت ایجاد بستر مناسب، قابلیت حمل آسان، صرفه‌جویی در هزینه‌های چاپ میلیاردها برگ اسکناس، افزایش اعتماد عمومی، کاهش جذابیت استفاده از ارزهای خارجی، تقویت پول ملی و کاهش چک‌های بانکی از مزیت‌های حذف 4 صفر محسوب می‌شود اما؛ هیچ‌کدام این شرایط در اقتصاد کشور مهیا نیست.

نماینده مردم اسفراین در مجلس، زیرساخت‌های حذف 4 صفر از پول ملی را در شرایط امروز اقتصادی کشور فراهم ندانست و گفت: با وجود تلاش مناسب بانک مرکزی در دوره اخیر و ایجاد ثبات نسبی اما؛ حذف 4 صفر از پول ملی، بدون ایجاد ثبات اقتصادی، نه تنها به کاهش تورم کمک نمی‌کند، بلکه بار تورمی را نیز افزایش می‌دهد.

قوامی ادامه داد: در شرایط فعلی، مردم و تولید، توان بار جدید تورم را ندارند بنابراین؛ ثبات اقتصادی باید شرط اصلی حذف 4 صفر از پول ملی باشد که فعلا این شرایط فراهم نیست و قطعا مجلس نیز با آن مخالفت خواهد کرد.
وی با بیان اینکه لازمه حذف 4 صفر از پول ملی، کاهش وابستگی اقتصادی به درآمد نفت و کنترل بازار سوداگرانه است، تصریح کرد: دغدغه اصلی تصمیم دولت برای حذف 4 صفر از پول ملی، هزینه سنگین چاپ اسکناس‌های جدید، عدم سازگاری حساب‌های سالانه و احتمال افزایش قیمت‌هاست اما؛ شرایط و زیرساخت‌های آن نیز در کشور باید فراهم شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در جهت ایجاد بستر مناسب به منظور حذف 4 صفر، باید انضباط و شفافیت در بودجه دولت و اقتصاد، اصلاح نظام مالیاتی، کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمد نفت، کنترل بازار سوداگرانه و حرکت به سمت فعالیت‌های مولد، ایجاد شفافیت و رقابت در قیمت‌گذاری، استفاده بهینه از ظرفیت بورس کالا و انضباط پولی در دستور دولت قرار گیرد، در غیر این صورت بدون ایجاد بستر مناسب، نمی‌‌توان آینده روشنی برای حذف 4 صفر از پول ملی متصور بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: