رییس کمیسیون عمران در گفت و گو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۱۸۶۳۷
۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
0
رییس کمیسیون عمران با انتقاد صریح از نبود اراده جدی برای اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی خبر داد و تاکید کرد: متاسفانه دولتی که با نام مردمی روی کار است حامی نظام سرمایه داری است.

به گزارش پول نیوز؛ یکی از معضلاتی که بیش از چندین سال است گریبان گیر اقتصاد کشور شده، سوء مدیریت سکاندارانی است که در سیستم اجرایی کشور با تصمیمات غیرکارشناسانه خود باعث شدند تا بخش اعظمی از سرمایه ملی از چرخه اقتصاد کشور خارج و در حوزه مسکن متمرکز شود و در نهایت با تصمیم سازی های اشتباه سریالی سبب ساز رکود این صنعت شدند.

استارت ساخت خانه هایی با نام های مسکن مهر، مسکن اجتماعی و... تنها برای شوی تبلیغاتی زده شد و با توجه به نبود پایش سرزمینی و پایش جمعیتی، این ساختمان های کبریتی در مکان های اشتباهی ساخته و به دلیل نداشتن امکانات اولیه مانند برق، گاز و مخابرات به جای رفع مشکل مسکن، خود به یک چالش تبدیل شدند.

از سوی دیگرلابی گری و وجود دست های اختاپوسی درجریان ثبت شرکت های سوری پیمانکاری در حوزه عمران و شهرسازی و اخذ مجوز برای ساخت و سازها که نهایتا منجر به بهره برداری از  ساختمان های بی کیفیت شد، زمینه رکود این صنعت را بیش از پیش فراهم کرد.

گویا مسکن در دولت ها تنها  ابزاری است برای فعالیت ها و تبلیغات نه برای اسکان شهروندان؛ چرا که اگر این قبیل طرح ها با نگاه کارشناسانه و عمیق عملیاتی می شد قطعا ما شاهد روند فعلی نبودیم.

متاسفانه با چراغ سبز دولت، تاکنون به این قانون از سوی مالکان واحد های مسکونی عمل نشده و صاحبان بر این باورند که این واحد ها را در زمان اوج قیمت به فروش رسانده و سود چند برابری کنند.

محمد رضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی پول نیوز در خصوص اجرای قانون مالیات بر مسکن های بلااستفاده اظهار داشت: با توجه به تعداد بیش از حد خانه های بدون سکنه یکی از راه هایی که میتواند به عرضه خانه های خالی کمک کند و شرایط اسکان شهروندان را سهل تر کند همین تخصیص مالیات بر مسکن است.

وی در انتقاد صریح به دولتی ها برای عمل نکردن به قوانین و تعهدات در مورد بخش مسکن گفت: آمارهای زیادی داریم برابر اینکه عده ای تعداد زیادی واحد مسکونی خریداری کرده و نگه داشتند که در شرایط خاص بفروش برسانند، که اگراین قانون اجرا میشد طبیعی است که این واحدها بفروش میرسید و نیاز مسکن چه برای خریداران و چه برای مستاجران تامین می شد.

رضایی کوچی افزود: قرار بود که وزارت مسکن با وزارت ارتباطات که متولی زیر ساخت های اطلاعاتی است همکاری خود را برای پایش این موضوع و استخراج دارندگان خانه های خالی به طور انبوه را شناسایی و در اختیار دولت قرار دهد تا فرآیند اخذ مالیات از آنها اجرایی شود اما متاسفانه اراده جدی و انگیزه ای در دولت برای اجرای قانون وجود ندارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا عمل نکردن به این قانون از سوی دولت دلایل خاص و پشت پرده ای دارد بیان داشت: نمیتوان گفت که معامله پشت پرده صورت گرفته ولی معنی دیگرش این است که دولت حامی نظام سرمایه داری است و از سرمایه داران و ثروتمندان حمایت میکند و این رفتار با ساختار قانونی کشور تضاد دارد.

رییس کمیسیون عمران مجلس در پایان تاکید کرد: انتظار داریم دولت در این خصوص اقدام عاجل را انجام دهد تا ما شاهد جمعیت پذیری در خانه های بدون سکنه و با رقم متعادل تری باشیم تا این حجم موجود تراکم جمعیت در مناطق کرکزی شهر ها کمتر شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: