April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
احمدی انارکی در گفتگو با پول نیوز مطرح کرد؛
کد خبر: ۳۱۸۸۷۹
۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
0
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه سیستم اقتصادی کشور در سال گذشته شاهد تغییرات مخربی از کانال دلار شد گفت: تنوع ارزی در بازار پولی کشور جان اقتصاد را گرفت.

احمد انارکی محمدی نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پول نیوز؛ با بیان اینکه ما در سال گذشته شاهد نوسانات عمیق ارزی در کشور شدیم گفت: باتوجه به تحریم‌هایی که بر کشور وارد شد و عدم آمادگی ما در حوزه ارزی چه در دولت و چه مجلس متاسفانه نتوانستیم این موضوع را بخوبی کنترل کنیم و در نهایت شاهد افزایش بی رویه نرخ ارز و تبعات زیان بار آن شدیم.

وی افزود: این تبعات موجی از بی ثباتی در قیمت‌ها را با خود به همراه آورد ضمن آنکه بازار به دلیل نداشتن استراتژی مقابله صدمات زیادی را متحمل شد، اما پس از گذشت چند ماه دولت با جریان سازی و کنترل قیمت‌ها توانست بخشی از این فشار را کاهش دهد.

نماینده رفسنجان در مجلس با بیان اینکه تحرکات ارزی در کشور به یک چالش بزرگی تبدید شده اذعان کرد: متاسفانه بسیاری از سودجویان و سوداگران با ورود به شبکه‌های رانتی به چنین التهاباتی بیشتر دامن می‌زنند و سیستم اقتصادی ارزی کشور را مختل می‌کنند که این اتفاق تنها اقتصاد پولی کشور را هدف قرار می‌دهد و به سرعت آنرا تضعیف می‌کند.

انارکی محمدی افزود: عکس العمل بانک مرکزی در کنترل این اتفاق خیلی دیرصورت گرفت، اما با تزریق ارز نیمایی که رقم آن نزدیک به نرخ آزاد شد توانست کنترل بازار را در دست بگیرد ضمن آنکه این فرآیند خیلی زودتر از این‌ها و قبل از اعمال تحریم‌ها انجام می‌شد چرا که ما از ابتدای انقلاب اسلامی به هر بهانه‌ای تحریم شدیم و مسئولان باید پیش بینی چنین محدودیت‌های اقتصادی را برای کشور انجام میدادند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در انتقاد به تنوع نرخ‌های ارز تاکید کرد: ما تا وقتی دربازار پولی کشور، ارز‌هایی مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی، نیمایی، سنایی و ارز آزاد داریم باید منتظر هرگونه سوء استفاده افراد سوداگر در عرصه بازار ارزی باشیم و اکر بخواهیم از این روند جلوگیری و دست مفسدان را قطع کنیم باید این سیستم را ساماندهی و شفاف سازی کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: