کد خبر: ۳۱۹۴۹۱
۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷
0
رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی گفت: در کشورمان بیش از ۱۱ هزار تن معدن داریم که متاسفانه بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ معدن ما غیرفعال است.

به گزارش پول نیوز؛ بهرام شکوری رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی در مورد احیای معادن غیر فعال، گفت: سهم عمده‌ای از معادن کشور را معدن‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که سهم آن‌ها در کل ۹۸.۳ درصد است.

او بیان کرد: معادن کوچک و متوسط ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید را تشکیل داده اند. در کشورمان بیش از ۱۱ هزار معدن داریم که بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ معدن غیرفعال است.

رییس رئیس انجمن مس ایران با اشاره به اینکه بیش از نیمی از معادن کشور تعطیل هستند، گفت: تعطیلی معادن به دلیل بسیاری از جمله نبود نقدینگی، بالا رفتن قیمت ماشین آلات و تجهیزات، بالا رفتن نرخ ارز، پایین بودن عیار و ذخیره و نبود بازار فروش است که با حل این مشکلات می‌توان معادن کوچک را راه‌اندازی و اشتغال بیشتری را در کشور سامان داد.

شکوری تشریح کرد: راه اندازه معادن در دولت جزو اولویت‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شده است. به تازگی در وزارت صمت کارگروهی تشکیل شده است هم ایمیدرو و شرکت‌های تولیدی و معدنی متولی این امر شده اند و کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی و خانه معدن ایران هم در آن حضور دارند و به دنبال راه اندازه این معادن کوچک و متوسط هستند.

رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی افزود: متاسفانه در سیاست گذاری‌هایی که بدون مشورت بخش خصوصی صورت می‌گیرد، هر روز شاهد این هستیم که معدن‌های زیادی را در حوزه کوچک و متوسط از دست می‌دهیم.

او تشریح کرد: به نظر می‌رسد دولت همانطور که برای راه‌اندازی این معادن کمک می‌کند، نباید با صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه این بخش معدنی را متاثر کند و به تعطیلی بکشاند. به تازگی تعرفه‌های مواد و محصولات معدنی که بدون کارشناسی وضع شده است مصداق این سیاست‌گذاری‌های بدون کارشناسی دولت است که در آینده‌ای نزدیک تعطیلی اکثر معادنی که راه انداخته شده و اکنون فعال هستند را شاهد خواهیم بود.

او در پاسخ به این سوال که چقدر ظرفیت معادن برای رونق اقتصادی داریم؟ گفت: با همین شیوه‌ای که حرکت می‌کنیم، می‌توانیم ۶۰ درصد از درآمد‌های نفتی را برای رونق اقتصادی پوشش دهیم، اما با توجه به پتانسیل بالایی که معدن و صنایع معدنی دارد می‌تواند چند برابر درآمد‌های نفتی کشور را سامان دهد.

شکوری افزود: برای مثال زیر یک درصد از ذخایر معدنی را استخراج می‌کنیم و به تبعش کار‌های فناوری انجام می‌دهیم، این عدد در جهان بالای ۵ درصد است.

رییس انجمن مس ایران ادامه داد: پیش بینی ما این است که در سال ۱۴۰۴، حدود ۷۰۰ میلیون تن ماده معدنی با سهم زیر یک درصد تولید شود در صورتی که اگر ۵ درصد از ذخایر استخراج شود این عدد باید ۵ برابر شود، در نتیجه ۳.۵ میلیارد تن ذخایر معادنمان را استخراج می‌کنیم و اگر بتوانیم زنجیره ارزش افزوده را برای آن‌ها تنظیم کنیم، چند برابر از درآمد‌های نفتی را بخش معدن و صنایع معدنی تامین خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: