سهامداران این پتروشیمی چشم به آینده دارند؛
کد خبر: ۳۱۹۵۶۲
۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
0
پول نیوز- ثبات رویه در عملکرد و فعالیت های «شاراک» از یک سو و برنامه های جذاب از سوی دیگر، نگاه ها را به آینده این شرکت روشن‌تر کرده است.

دو نیمه مشابه در «شاراک»

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، این شرکت در مدت یاد شده توانسته برای هر سهم خود 860 ريال سود کسب کند که تفاوت چندانی با مدت مشابه سال گذشته ندارد.

درآمدهای عملیاتی با رشد 46 درصدی به رقم 32 هزار میلیارد ريال نزدیک شد و نگاهی به فهرست فروش محصولات نشان می دهد که تعداد فروش انواع محصولات حدود 77 هزار تن افت کرد. بنابراین، تنها افزایش نرخ های فروش به کمک این شرکت آمده و از افت درآمدها جلوگیری کرده است.

نکته جالب توجه این است که «شاراک» برآورد کرده در 6 ماهه دوم سال حدود 443 هزار تن محصول به فروش برساند و جمع تناژ فروش را به 826 هزار تن برساند که باز هم به فروش 917 هزار تنی سال مالی 97 نمی رسد.

البته این پتروشیمی برنامه طراحی و تولید محصولات جدید را در دستور کار خود قرار داده که در آینده می تواند به سنگین وزنه فروش شرکت بیافزاید.

از سوی دیگر، جهت کنترل هزینه ها، به سبب رشد هزینه حمل، استفاده بیشتر از خط لوله جهت انتقال مواد اولیه را به اجرا درآورد و علاوه بر آن، با توجه به محدودیت های ناشی از تحریم منابع جدید جهت خرید قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز تولید شناسایی شده اند.

عمده‌ترین عامل اثرگذار بر بهای تمام شده شرکت، تغییرات نرخ نفت خام و به تبع آن، نرخ نفتا است. همچنین نرخ تسعیر ارز مورد استفاده در تسعیر ماهیانه مواد اولیه خریداری شده بر اساس سامانه نیما نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر بهای تمام شده محسوب می شود.

بنابراین، در صورت نهایی شدن برنامه های فوق، حاشیه سود «شاراک» بیش از پیش رشد خواهد کرد. در حال حاضر حاشیه سود ناخالص حدود 21 درصد است.

«شاراک» در نیمه نخست سال جاری 614 میلیارد ريال سود ناشی از تسعیر ارز شناسایی کرده و در کنار آن، رقم جالب توجه 1300 میلیارد تومانی از سیستم بانکی سود گرفته است.

نکته دیگر در خصوص این شرکت پتروشیمی این است که برنامه‌ریزی جهت اجرای طرح شرکت صنایع پتروشیمی بین الملل قشم انجام شده، فقط این امر منوط به مشارکت سایر سهامداران در افزایش سرمایه و همچنین نهایی شدن مراحل تأمین مالی شرکت مذکور است.

در مجموع، با توجه به برنامه های در دست اجرا، با دید بلندمدت «شاراک» می تواند یکی از گزینه های مطلوب برای سرمایه گذاری باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: