April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
بررسی نقش و جایگاه صنعت گردشگری ایران؛
کد خبر: ۳۱۹۵۶۳
۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
۲
پول نیوز - از صنعت گردشگری به‌عنوان بهترین و بهینه‌ترین جایگزین برای نفت در اقتصاد تک‌محصولی ایران سخن به‌میان می‌آید این در حالی است که این صنعت در امر ارائه خدمات به گردشگران ورودی به کشور با چالش‌هایی اساسی روبه‌رو است.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، گردشگری یکی از صنایع کاربردی دنیا است که تاثیرات مهمی بر تمامی حوزه ها اعم از اجتماعی، اقتصادی و فرهنگ جوامع دارد. ما در این گزارش تصمیم داریم نقش و جایگاه صنعت گردشگری را در حوزه اقتصاد بررسی کنیم.
گردشگری یکی از پر رونق ترین فعالیت های اقتصادی جهان است. این صنعت اکنون در بسیاری از کشورها با رشد سریع تر نسبت به سایر بخش های اقتصادی و با ایجاد فرصت های شغلی جدید، یک صنعت پیشرو تلقی می شود. امروزه گردشگری به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را «صادرات نامرئی» نام نهاده اند.
بسیاری از کشورها همچون اسپانیا، فرانسه و ایتالیا بخش اعظمی از درآمد ارزی خود را از طریق گردشگری به دست می‌آورند. گرچه گردشگری به تنهایی نمی‌تواند منجر به توسعه کشور شود ولی با ورود گردشگر به تدریج نیاز به تغییر و ایجاد امکانات برای اقامت، جابجایی و سایر فعالیتهای مربوطه، توسعه را نیز در پی خواهد داشت و در دراز مدت باعث افزایش امکانات و تاسیسات خواهد شد.
ایران با داشتن ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای خزر و بیش از دو هزار کیلومتر در سواحل خلیج فارس و دریای عمان همچنین مالکیت بیش از ۲۰ جزیره در خلیج فارس و با قرار گرفتن آن در بین مدارات ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالی دارای طیف وسیعی از چشم اندازها و همچنین آب و هوای متفاوت است.
در واقع ایران با سابقه تمدنی چند هزار ساله و با داشتن جاذبه های تاریخی مانند تخت جمشید، پاسارگاد، بیستون، چغازنبیل، ارگ بم، تخت سلیمان، نقش جهان و گنبد سلطانیه و بسیاری اماکن تاریخی و مذهبی دیگر که توسط کنوانسیون میراث جهانی به ثبت رسیده و به عنوان یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری جهان برای گردشگران و همچنین با دارا بودن رتبه دهم جهان در این صنعت، از جمله کشورهایی است که پتانسیل بسیار مناسبی برای جذب گردشگران خارجی دارد.
سوال اینجاست که با وجود تمام امکانات اولیه چرا ایران همچنان گردشگری فقیری دارد؟
درست است که ایران در سال های اخیر تلاش کرده رتبه و جایگاه این صنعت را روز به روز بالاتر ببرد ولی تا زمانی که زیرساخت های لازم و برنامه بلند مدت برای این موضوع در نظر گرفته نشود این هدف میسر نخواهد شد.
یکی از اقداماتی که در حوزه صنعت گردشگری باید به آن پرداخته شود معرفی درست و اصولی توانایی های کشور به گردشگران است که از آن به نام تبلیغات مدرن یاد می شود.
شاید جالب باشد بدانید کشور ترکیه که در دهه ۹۰ میلادی در بحران شدید اقتصادی قرار داشت و یکی از فقیرترین کشورهای منطقه به‌شمار می‌رفت، توانست از طریق توسعه گردشگری و جذب توریست به یکی از موفق‌ترین کشورها در این زمینه تبدیل شود و از این طریق سالانه میلیاردها دلار کسب درآمد کند. اما کشور ایران که از نظر جاذبه‌های توریستی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا حساب می‌شود، حتی در خاورمیانه هم در رتبه‌های پایین قرار داشته و و ضعیت مناسبی ندارد.
یکی از مشکلات اساسی شرایط نامناسب رفاهی و گردشگری کافی است تا باعث شود گردشگران خارجی، ایران را در برنامه سفرهای خود کمتر قرار دهند. امکانات ساده‌ای مانند خدمات حمل و نقل سریع بین شهری، امکانات فرودگاهی، امکانات اقامتی با کیفیت مناسب و سرویس‌های مالی و بانکی از جمله مواردی هستند که ایران را از جذب گردشگران خارجی دور نگه می‌دارند. به‌عنوان مثال ۳ شهر توریست ‌پذیر ایران یعنی اصفهان، شیراز و یزد نه تنها از طریق راه‌آهن به هم متصل نبوده، بلکه در مسیر جاده‌ای نیز دارای سرویس بهداشتی فرنگی نیستند.
مشکل جدی دیگر این است که در حال حاضر کشور ایران در رسانه‌های خارج از کشور چهره خوبی نداشته و از ایران به عنوان کشوری نا‌امن و دارای ریسک جهت سفر نام می برند.
شاید بهتر باشد در شرایطی که در تحریم‌های همه جانبه به سر می‌بریم، با کمی تامل و برنامه‌ریزی برای پیشبرد این عرصه مانند توسعه فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، ارائه ویزای فرودگاهی، ساخت هتل‌هایی با استاندارد جهانی با منوی غذاهای متنوع  و توسعه حمل و نقل بین شهری، به اقتصاد کشورمان کمک کنیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
ناشناس
-
16:31 - 1398/08/12
مطلب خوبی بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
21:34 - 1398/08/14
كاملا با شما موافقم
تبليغات مدرن خيلي تاثير داره و ايران متاسفانه هيچ اقدامي نميكنه با اينكه هزاران مكان گردشگري ديدني داريم كه مي تونيم از طريق جذب توريست ايران رو از خيلي كشورها ثروتمندتر كنيم
در مورد اقامتگاه هاي بومگردي هم خبر بنويسيد ممنون
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: