میلیاردر‌ها همچنان فراری از مالیات!
کد خبر: ۳۱۹۵۹۲
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
0
پول نیوز - اصلاح نظام مالیاتی یکی از مهمترین اقداماتی است که می‌تواند به مانعی برابر رانت جویی در اقتصاد تبدیل شود، به عبارت دیگر تنها راه غلبه بر رانت جویان و دلالان بی تردید ابزار کارآمد مالیات است.
به گزارش خبرنگار پول نیوز، اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و کاهش میزان درآمدهای کشور از محل فروش نفت لزوم ترمیم ساختاری بودجه کشور را نمایان می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مالیات بر مشاغل پردرآمد، می توان بخش اعظم کسری بودجه را جبران کرد اما؛ فرار مالیاتی بسیاری از افراد این پروسه را با مشکل جدی مواجه کرده است.
هنگامی که رئیس جمهور لایحه بودجه سال ۹۸ را تقدیم مجلس نمود مشخص شد که دولت گویا در شرایط فعلی حساب ویژه‌ای را بر روی درآمد‌های مالیاتی باز کرده است. این لایحه نشان می‌داد که دولت برای درآمد‌های مالیاتی سال ۹۸ رقم ۱۵۳ هزار میلیارد تومان را پیش بینی نموده است که این رقم ۱۱ هزار میلیارد تومان بیشتر از درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای قانون بودجه سال ۱۳۹۷ بود.
پیش بینی‌های انجام شده از وضعیت اقتصادی ایران نشان می‌داد که اقتصاد کشور در شرایط رکودی قرار خواهد گرفت و به همین منظور بسیاری از کارشناسان نسبت به احتمال عدم تحقق درآمد‌های مالیاتی و کسری بودجه هشدار دادند.
اما رئیس جمهور روحانی در پاسخ به این انتقادات در جلسه تقدیم لایحه بودجه ۹۸ به مجلس گفت: در مالیات مشکل داریم و باید رئیس برنامه و بودجه معافیت‌های مالیاتی را به همه مردم اعلام کند که چه کسانی از مالیات معافند و کدام بنگاه‌ها مالیات نمی‌دهند تا مردم با شفافیت و صراحت بدانند.
چند روز گذشته امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی از بخشی از این معافیت‌ها و فرار‌های مالیاتی رونمایی کرد. وی با اشاره به درآمد میلیاردی ۳۰۰ هزار نفر و عدم پرداخت مالیات توسط آن‌ها گفت: این افراد میلیاردر درآمد مشمول مالیات دارند و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها مؤدی مالیاتی نیستند؛ در واقع این افراد در سازمان امور مالیاتی هیچ پرونده‌ای ندارند البته در سازمان امور مالیاتی با همین اطلاعاتی که در اختیار داریم، تا اطلاع ثانوی تمرکز را به‌روی پرونده‌هایی برده‌ایم که ۲۰ میلیارد تومان به بالا هستند و در همین زمینه اقدامات لازم انجام و به استان‌ها نیز اطلاع داده شده است.
این میلیاردر‌های فراری از مالیات هم جزئی از مجموعه‌ای هستند که در اقتصاد ایران هیچ گاه مالیات پرداخت نکرده اند. حالا پرسش این است که میزان فرار مالیاتی در اقتصاد ایران چقدر است و این میزان چه درصدی از درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای سال ۱۳۹۸ می‌باشد؟
فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی در مورخه ۱۵ مهر ماه سال جاری درباره میزان فرار مالیاتی ثبت شده در اقتصاد ایران گفت: برآورد‌ها عددی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد.
از آنجا که درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای سال جاری رقمی در حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد می‌توان گفت که میزان فرار‌های مالیاتی در اقتصاد ایران می‌تواند حدود ۲۷ درصد از درآمد‌های مالیاتی را پوشش دهد.
در حالی  ۱۵۰ هزار نفر میلیاردر ایرانی اصلا مودی مالیاتی نبوده اند و از پرداخت مالیات فرار کرده اند که در این سال‌ها کارمندان دولتی و خصوصی به صورت منظم مالیات خود را به دولت پرداخت نموده اند.
حالا این نقد به سازمان امور مالیاتی وارد است که چرا در حالی که در تمام این سالها کارمندان همواره مالیات خود را به صورت دقیق پرداخت کرده اند این سازمان هرگز در این سال‌ها به سراغ این میلیارد‌های ایرانی برای اخذ مالیات نرفته است؟ اکنون که درآمد‌های نفتی دولت به دلیل تحریم‌ها به شدت کاهش یافته است، سازمان امور مالیاتی با فشار دولت مجبور شده است که به سراغ میلیاردر‌های فراری از مالیات برود تا با اخذ مالیات از آن‌ها میزان درآمد‌های مالیاتی دولت را به منظور جبران بخشی از کسری بودجه، افزایش دهد. پرسش از سازمان امور مالیاتی و دولت این است که اگر کشور با تحریم‌های نفتی مواجه نمی‌شد آیا همچنان این میلیاردر‌ها از پرداخت مالیات معاف بودند؟
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: