April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۹۶۹۹
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
0
پول نیوز- پیش از آنکه بخواهیم درباره دسته‌بندی ارزش بازاری سهام شرکت‌ها توضیح دهیم، باید بدانید ارزش بازار یا قیمت معاملاتی آن به مجموع ارزش روز و متعارف سهام یک شرکت سهامی عام گفته می‌شود.

به گزارش گروه آموزش پول نیوز، این ارزش معادل ارزش روز و جاری یک سهام ضرب در تعداد سهم‌های منتشرشده توسط یک شرکت است. همان‌طور که می‌دانید آنچه قیمت سهم در بورس را تعیین می‌کند، میزان عرضه و تقاضا برای آن است (مکانیسم تعیین قیمت معاملاتی سهام در بازار بورس).

شرکت‌ها براساس ارزش بازاری‌شان به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند.

شرکت‌های کوچک: شرکت‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری در سهام آن‌ها به نسبت دارای ریسک بالایی است؛ به این دلیل که ممکن است برای خریدوفروش آن‌ها کمی با مشکل مواجه شوید، اما بعضی شرکت‌های کوچک هم هستند که از پتانسیل رشد خوبی برخوردار بوده و می‌توانند در طولانی مدت سودآوری خوبی داشته باشند. اگر این شرکت‌ها در بازار بورس کمتر از میزان واقعی‌شان ارزش‌گذاری شوند، خرید سهامشان یکی از گزینه‌های خوب پیش روی سرمایه‌گذاران بورس است.

شرکت‌های متوسط: این شرکت‌ها هم معمولا از ترکیب شرکت‌های کوچک و بزرگ شکل می‌گیرند.

شرکت‌های بزرگ: شرکت‌های بزرگ نظیر هلدینگ‌ها، بانک‌ها، پالایشگاه‌ها، شرکت‌های بزرگ نفت و گازی، شرکت‌های پتروشیمی همه جزو شرکت‌های بزرگ محسوب می‌شوند. این شرکت‌ها به‌طور معمول از ارزش بازاری بالا و طبیعتا ارزش سهامی بالایی نیز برخوردار هستند و خرید سهام آن‌ها چندان پر ریسک نیست.

*بورس را با بخش آموزش «پول نیوز» بهتر بشناسید.

منبع: کارگزاری مفید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: