از شعارهای شورای عالی آب تا کم‌توجهی وزارت نیرو؛
کد خبر: ۳۱۹۸۳۵
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
0
پول نیوز - متاسفانه در سال های اخیر، رودخانه کارون به مکانی برای رهاسازی بی رویه پساب های صنعتی، شهری، کشاورزی و ... تبدیل شده اما؛ شورای عالی آب فقط شعار می دهد و وزارت نیرو نیز، به مسئولیت های خود کاملا کم توجه است.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، کارون این روزها حال خوشی ندارد. رودخانه‌ای که در گذشته نه‌چندان دور، نماد زلالی، حیات و زندگی در جنوب کشور بود، امروز به بزرگترین کانال روباز فاضلاب جهان تبدیل شده است.

سلامت مردم استان خوزستان به علت آلودگی رودخانه کارون که محل تأمین آب شرب استان نیز  به شمار می‌رود، در خطر است. اکوسیستم گیاهی و جانوری رودخانه کارون به دلیل آلودگی بیش از حد این رودخانه در حال نابودی است و برخی گونه های جانوری که در گذشته به میزان فراوان در این رودخانه وجود داشته، در حال انقراض هستند.

اعتراضات گسترده و همچنین تشکل ها و دیدبان های مختلف محیط زیست در ایران نسبت به روند رو به رشد تخریب اکوسیستم کارون وجود داشته است همچنین؛ کارشناسان و فعالان محیط زیست زیادی درباره آلودگی آب کارون نظرات خود را مطرح کرده اند.

بیشترین میزان آلودگی، از صنایع بزرگ سنگین وارد کارون می شود

در این سال ها شاهد آن بودیم که سازمان منطقه ای محیط زیست دریایی خلیج فارس (راپمی) اعتراض های مکرری را به روند نابودی کارون اعلام کرد. به باور آنها بزرگترین مجتمع های صنایع سنگین كشور که با استقرار در پنج منطقه صنعتی در حوزه رودخانه كارون قرار دارند، بیشترین آلودگی را به رودخانه كارون تحمیل می كنند.

این سازمان، آلاینده ترین منابع از نقطه نظر میزان تخلیه پساب به داخل رودخانه كارون را به ترتیب: صنایع سلولزی، كارخانه های پتروشیمی و شیمیایی، صنایع غذایی و صنایع فولاد عنوان كرده است. همچنین پنج شهر صنعتی خوزستان را به ترتیب آبادان، دزفول، مسجدسلیمان، خرمشهر و شوشتر معرفی می كند كه صنایع مستقر در آبادان بیشترین پساب صنعتی را تولید و وارد رودخانه كارون می كنند.

 

تخلیه زه آب ها به رود کارون به معضل بزرگی تبدیل شده است

دبیر شورای پژوهشی محیط زیست استان خوزستان درباره منابع آلوده کننده کشاورزی نیز توضیح میدهد: در بخش کشاورزی با معضل زه‌آبها مواجه هستیم. اراضی کشاورزی استان به دلیل شوری بالا به آبشوئی نیاز داشته و مازاد آب مصرف شده برای کشاورزی که به آن زه‌آب گفته می‌شود به رودخانه تخلیه می‌شود. زه‌آب تخلیه شده به رودخانه عموما شوری زیادی داشته و حاوی باقیمانده کود و سموم مصرفی اراضی کشاورزی است. موضوع تخلیه زه‌آبهای کشاورزی بخصوص در پایین‌دست رودخانه کارون در منطقه اهواز در چندسال گذشته رودخانه کارون را با بحران جدی مواجه کرده است.

وی آلودگی رودخانه کارون را در مرحله بحران میداند و می افزاید: این رودخانه به دلیل ورود انواع فاضلابها به داخل آن دچار مشکل شده است. اداره کل حفاظت محیط زیست متولی تأمین آب شرب نیست و نظارت بر سلامتی آب شرب هم جزو وظایف ما نیست. متولی تامین آب شرب سالم شرکتهای آب و فاضلاب و ارگان نظارتی، مرکز بهداشت استان می‌باشد ولی براساس پیگیریهای انجام شده، آب شرب مصرفی میکروب‌زدایی شده و کلرزنی در سطح مطلوبی صورت می‌گیرد. ولی درصورت پایین آمدن شدید سطح کلر باقیمانده، آلودگی میکروبی در آب ظاهر شده و مشکلات ناشی از آن اجتناب ناپذیر خواهد بود.

ضرورت لایروبی 23 میلیون مترمکعب از رودخانه کارون

به گفته کارشناسان 23 میلیون مترمکعب از رودخانه کارون باید لایروبی شود که حدود 10 میلیون مترمکعب از این میزان، مربوط به لایروبی در محدوده شهر اهواز است. این در حالی است که به گفته مدیرکل محیط زیست خوزستان، بررسی وضعیت رود خانه کارون به دستور دادستان کل کشور در ردیف جرم های خاص بررسی می شود. افزایش جمعیت شهرنشینی و پیشرفت های صنعتی و تکنولوژی نه تنها باعث افزایش میزان مصرف آب شهری شده بلکه میزان آلودگی محیط زیست را نیز افزایش داده است. به ویژه با گذشت زمان و افزایش کاربرد مواد شیمیایی مختلف از قبیل پاک کننده ها، حشره کش ها، علف کش ها، کودهای مختلف شیمیایی و غیره و تخلیه فاضلاب کارخانه ها و اختلاط آن با آب آبیاری مساله آلودگی آب را پیچیده تر ساخته است.

موضوع آلودگی و افت کیفیت آب کارون، بارها و بارها در جلسات شورای عالی آب مطرح شده اما تا امروز اقدام عملی و جدی برای جلوگیری از ورود آلاینده ها صورت نگرفته است. از طرف دیگر با اینکه برنامه ریزی و مدیریت منابع آب از وظایف وزارت نیرو است اما؛ این وزارتخانه تا به امروز نتوانسته این تکالیف را در خصوص کارون اجرایی کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: