کد خبر: ۳۱۹۹۹۸
۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
0
پول نیوز- سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، حضور شرکت‌ها در بورس را موجب شفافیت دانست و گفت: بورس سبب می‌شود ضمن ایجاد رقابت بین فعالان اقتصادی، هزینه‌ها برای پالایشگاه‌ها نیز به حداقل کاهش پیدا کند و در قیمت‌ها هماهنگی ایجاد شود.

به گزارش پول نیوز، حمید حسینی گفت: بورس انرژی اگر بتواند در عرضه فرآورده‌های نفتی منظم و مستمر عمل کند، قطعا سهم ما در صادرات فرآورده‌های نفتی در منطقه می‌تواند افزایش پیدا کند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی کشور با تاکید بر اینکه ارائه محصولات نفتی در بورس انرژی می‌تواند به انحصار و ابهاماتی که در حوزه صادرات محصولات انرژی وجود دارد، پایان دهد، گفت: طی این دو ماه بورس انرژی در حوزه فرآورده‌های نفتی موفق بوده است.

وی به نقش بورس انرژی در صادرات فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و گفت: اکنون که نفت و فرآورده‌های نفتی تحریم هستند و خود شرکت نفت نیز تحریم است، بورس انرژی می‌تواند در این حوزه فعال‌تر و پررنگ‌تر ظاهر شود؛ چرا که شرکت نفت یا شرکت‌های دولتی در حوزه صادرات محدودیت دارند.

حسینی افزود: ما روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی داریم که مازاد بر نیاز داخل است و تبدیل به انواع فرآورده‌ها می‌شود. بخشی از این تولید از طریق دریا صادر می‌شود که تا به حال در بورس ارائه نشده و قرار است به زودی آن اقلام نیز وارد بورس شود و قطعا وزن بورس افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: بقیه تولیدات پالایشگاه‌ها هم که از مرز‌های زمینی صادر می‌شدند تا به حال از بورس عرضه می‌شده و قطعا اگر آن فروشی که توسط شرکت نفت دارد انجام می‌شود از طریق بورس عرضه شود، می‌تواند راه را برای عده‌ای که شاید تا به حال دسترسی و شناخت لازم را برای ورود به معاملات نداشته اند باز کند. ضمن اینکه خریداران خارجی نیز خودشان می‌توانند با اطمینان بیشتر وارد شوند و خرید کنند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی کشور در خصوص نوع پرداخت‌ها توسط خریداران خارجی در بورس انرژی اظهار کرد: در بورس عمدتا پرداخت‌ها بر اساس ریال است و برای خریدار خارجی امکان خرید وجود دارد. اگر قرار است محموله‌های بزرگ در بورس وارد و معامله شود قطعا جابه جایی این‌ها بر اساس ریال و تبدیل ارز به ریال کار آسانی نیست، لذا پیشنهاد داده ایم که برای معاملات بتوانیم هم ارز خارجی و هم ریال دریافت کنیم.

وی در رابطه با صادرات بنزین نیز گفت: خوشبختانه با راه اندازی سه فاز پالایشگاه خلیج فارس، تولید بنزین در پالایشگاه‌های داخلی به بیش از ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است و با توجه به میزان مصرف کشور، روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین مازاد داریم.

حسینی افزود: بخش عمده بنزین مازاد اکتان ۸۷ و اکتان ۹۱ است و در بعضی از بازار‌ها می‌توانیم صادرات کنیم؛ ولی این بازار‌ها محدود هستند و محصولات صادراتی ما بیشتر در پاکستان و افغانستان مصرف می‌شود. ضمن اینکه داریم بنزین با اکتان ۹۵ نیز می‌فروشیم و عراق یکی از خریداران بنزین اکتان ۹۵ ایران است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: