April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۰۲۹۲
۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
0
پول نیوز - یک کارشناس اقتصادی بیان کرد: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی باید سال‌ها قبل که تورم کمتری داشتیم و قدرت خرید بالا بود انجام می‌شد، دولت زمان زیادی در اختیار داشت که حاشیه‌های این چند روز اجرا و افزایش قیمت بنزین را کاهش دهد.

به گزارش پول نیوز، آلبرت بغزیان در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح قانون حامل‌های انرژی را مناسب ارزیابی می‌کنید یا خیر، گفت: به هر حال زمان زیادی برده شد که آیا اصلاح قانون حامل‌های انرژی مناسب است یا خیر از چرا که از سال‌ها پیش بحث این بود که قیمت حامل‌های انرژی باید اصلاح شود.

وی افزود:همه به خوبی می‌دانیم که قیمت تمام شده انرژی بالاتر از آن عددی است که مردم از آن استفاده و پرداخت می‌کنند. حال اینکه این یارانه باید پرداخت شود یا خیر بستگی به آن کشور دارد که هزینه یارانه را از چه طریقی تامین می‌کند.

در کنار اصلاح قیمت حامل‌های انرژی دستمزد‌ها هم باید اصلاح و بالا برود

بغزیان با اشاره به اینکه بحث اصلاح قیمت حامل‌های انرژی همواره مطرح بوده است گفت: به هر حال این اقدام بستگی به تبعات آن دارد که آیا جامعه آماده پذیرش آن هست یا خیر، وقتی صحبت از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی می‌شود دستمزد‌ها هم باید اصلاح شود تا قدرت خرید تقویت شود.

وی با بیان اینکه باید از طریق خودروساز‌ها مصرف بنزین را کاهش دهیم اظهار داشت: اگر یارانه قرار است حذف شود باید دید که آن هزینه کجا مصرف خواهد شد پس اولویت روی ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری است و درنهایت باید در کارخانه‌ها و مراکز به صرفه‌جویی ختم شود.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که اگر دولت تاثیر روانی سایر قیمت‌های را کنترل کند اصلاح قیمت حامل‌های انرژی خوب خواهد بود گفت: قطعا اگر این اقدام به خوبی انجام شود اصلاح قیمت حامل‌های انرژی خوب خواهد بود به هر حال ابزار‌های نظارتی وجود دارد تا ورود کنند و اگر برخی کالا‌ها به صورت غیر واقعی افزایش یافت برخورد شود.

به گفته وی، به هر حال تولید نهایی یک محصول با افزایش قیمت بنزین مشخص است که چقدر است پس باید با برخی سوء استفاده کنندگان از این موضوع برخورد شود.

زمانی که قدرت خرید بالا بود و تورم پایین بود اصلاح قیمت حامل‌های انرژی انجام می‌شد

بغزیان در پاسخ به این سوال که آیا برای اصلاح قانون حامل‌های انرژی باید زودتر اقدام می‌کردیم گفت: باید زودتر این اقدامات انجام می‌شد یعنی زمانی که قدرت خرید بالا بود و تورم پایین بود و ارز وقتی ۱۰۰۰ تومان بود و الان ۱۲ هزار تومان است معلوم است که قاچاق سوخت انجام می‌شود پس، چون قیمت سوخت هنوز با قیمت اصلی فاصله دارد قاچاق سوخت ادامه پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روش اجرایی دولت در اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را درست می‌دانید گفت: به نظر من دولت زمان زیادی در اختیار داشت که بتواند حاشیه‌های این چند روز اجرا و افزایش قیمت بنزین را کاهش دهد و اگر دولت قصد افزایش قیمت بنزین را داشت به عنوان مثال به تاکسیرانی از قبل اعلام می‌کرد که اگر روزی این برنامه را اجرا کردیم تاکسیرانی را از دادن سهمیه سوخت مطمئن می‌کرد تا قیمت کرایه‌ها بالا نرود. پس دولت باید از قبل برنامه‌ریزی برای کاهش نارضایتی‌ها را انجام می‌داد.

بغزیان در پاسخ به این سوال که آیا تک نرخی شدن قیمت بنزین بهتر بود یا خیر، گفت: تک نرخی شدن بنزین می‌توانست مردم را بیشتر سرگردان کند و تورم ایجاد کند البته اگر تک نرخی ۳ هزار تومان بود، اما اگر تک نرخی ۱۵۰۰ تومان بود این اقدام کمتر تورم ایجاد می‌کرد.

منبع: فارس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: