April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۰۵۲۷
۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
0
پول نیوز - محققان کشور موفق به بررسی اثر ژن EIE۱AY در بروز «آزوسپرمیا» در بیماران شدند.

اثر نوعی ژن در بروز ناباروری مردان بررسی شد

 

به گزارش پول نیوز، یکی از علل مهم ناباروری مردان آزوسپرمیا است. آزوسپرمیا به شرایطی گفته می‌شود که در مایع منی مرد، اسپرمی یافت نمی‌شود. یکی از ژن‌های مهم در تولید طبیعی اسپرم «EIE ۱ AY» است که در محل ژن‌های مربوط به آزوسپرمیا جای گرفته است.

به منظور بررسی تفاوت‌های نوکلئوتیدی در ژن EIE ۱ AY و مقایسه این تفاوت‌ها با اختلالات تولید اسپرم و ارتباط آن با آزوسپرمیا در جامعه ایرانی، محققان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه جواهر لعل نهرو هند، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن، ۳۰ بیمار ایرانی مبتلا به آزوسپرمیا غیر مخرب به عنوان گروه نمونه و ۳۰ بیمار بارور طبیعی که دست کم یک فرزند داشتند به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند.

تفاوت‌های نوکلئوتیدی ژن EIE ۱ AY در اگزون ۳ و اگزون ۵ در هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Current Urology به چاپ رسیده است، به طور کلی سه اختلاف نوکلئوتیدی در ژن EIE ۱ AY را نشان داد، یکی در منطقه اینترونیک اگزون ۳، یکی در ناحیه غیرکدشونده اگزون و یکی در منطقه اگزونیک اگزون ۵. این یافته نشان داد تفاوت معنی‌داری در ژن مورد نظر میان دو گروه آزمایشی وجود ندارد. در نتیجه نمی‌توان ارتباطی میان جهش‌های ژن EIE ۱ AY و آزوسپرمیا برقرار کرد.

نتایج این پژوهش نشان داد جهش در ژن EIE ۱ AY موجب بروز آزوسپرمیا نیست و برای یافتن علل آن پژوهش‌های بیشتری لازم است.

این تحقیقات توسط حمید گورابی، الهام یاراحمدی، مهدی توتونچی و همکارانشان در این پژهشگاه و محققان دانشگاه جواهر لعل نهرو هند انجام گرفته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: