April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۰۷۶۸
۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
۲
پول نیوز - با توجه به ناتوانی دولت روحانی در عبور از بحران ها، به نظر می رسد آزموده را آزمودن خطا است.
به گزارش خبرنگار پول نیوز، حسن روحانی در زمان انتخابات به خدا قسم خورده بود که دیگر هیچ وقت به سال‏های بین 84 تا 94 برنخواهیم گشت. او با فهرستی از وعده‏ ها در هر دو دوره ریاست‏ جمهوری شرکت کرد و سکان‌دار عرصه اجرا شد اما....

هجمه ها به دولت قبلی چنان ادامه یافت که حتی طرح‌هایی، چون مسکن مهر را مزخرف خواندند. روحانی قرار بود تحریم های بین المللی را بردارد. قرار بود آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند که مردم نیازی به یارانه نداشته باشند اما؛ تا چشم کار میکند ناکارآمدی مدیرانی است که از سوی روحانی و کابینه او انتخاب شدند.

رفع موضوع ریزگردها، تعیین و تکلیف یارانه به نفع مردم، وعده ساخت خودروهای روز دنیا در ایران، بهبود وضعیت آب، کاهش بهای خودرو، جلوگیری از فامیل بازی در کابینه که به قول خود روحانی: با اتوبوس نیامده ام که کابینه را در دست بگیرم، وعده به کارگیری جوانان و ده ها موضوع دیگر، حرف هایی است که یا محقق نشده و یا برعکس آن محقق شده است.

این دولت با وعده امید به مردم، به قدرت رسید ولی از اعتماد مردم سواستفاده کرد. رییس جمهور و کابینه‌اش درست همان کاری را با مفهوم امید کردند که احمدی‏ نژاد با مفهوم عدالت کرد. وعده های پوچ و تناقض گویی در هر دو دولت چنان آشکار بود که حالا نتیجه‌ای جز سرخوردگی و انفعال جامعه ندارد.

یک شاهکار دولت و تیم تصمیم گیرنده اش، تکمیل پروژه شکست ‏خورده پرداخت یارانه و افزایش قیمت بنزین بود که کارشناسان بارها درباره تبعات بلند‏مدت این سیاست خاکستری هشدار داده‌  بودند.

پس از افزایش قیمت بنزین نیز، قرار بود  بالا رفتن قیمت در کالاهای دیگر رخ ندهد؛ اما به نظر می رسد یا دولت هیچ اطلاعی از تجربه‌های پیشین در بالا بردن قیمت سوخت ندارد و یا حتی از ساده‏ ترین مفاهیم اقتصادی که افزایش قیمت سوخت بر بالا رفتن قیمت سایر کالاها اثرگذار خواهد بود؛ بی‏ اطلاع است!!
 
شاهکار دیگر دولت و تیم خودمختار تدبیر و امید این بود که بدون هیچ پایش اقتصادی و هم فکری با وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی اقدام به اجرای یک تصمیم غیر معقول گرفته شد که به ادعای وزیر کشور همین کابینه قرار بود این افزایش قیمت از ماه ها قبل صورت گیرد اما چون این خبر لو رفت بنا را بر تکذیب آن گذاشتیم!! 
 
 
این ادعاها از سوی دولت آتشی شد که دیروز بر جان برخی از نمایندگان مردم در ساختمان بهارستان انداخت تا در نهایت نماینده مردم ماهشهر کلام خود را با این موضوع بست که شما چه کرده اید که شاه بیشرف نکرد؟!! شما امنیتی ترین رییس جمهور کشور هستید و...
 
میتوان گفت طی این سالهایی که کلید کشور در دست روحانی و کابینه اش بود تنها قفل شاه کارهای آنها باز شده تا قفل اقتصادی و معیشتی مردم؛ و این برای جامعه ای که داعیه عدالت را دارد با شعار عَدالت قفل شده و بنا را بر تَکرار بگذارد.
 
در واقع وعده‌های زیاد دولت با عمل کم؛ مردم را خسته و بی‌اعتماد کرده است و دولت باید برای ایجاد اعتماد بر مشی قدیمی قلم کشیده و روش جدیدی اتخاذ می کرد. اما سیاست افزایش نرخ بنزین و موضوع کمک معیشتی در این برهه از زمان و با این مدل غافلگیری، اشتباه عجیبی بود که از سوی تیم دولت اتفاق افتاد. اشتباهی که جریانات خشونت باری را رقم زد. ای کاش اتاق فکر رییس جمهور از مشاوران مطمئن تری برای تصمیمات خود بهره می برد.

دولت‌ها به عنوان بازوهای اجرایی هر حکومتی وقتی در مصاف رقابت با سایر رقبا پیروز می‌شوند، در مرحله عمل نشان می‌دهند که تا چه میزان به شعارهایی که در زمان انتخابات داده‌اند پایبند هستند. اتفاقی که سالیان سال است در ایران محقق نشده و تغییری ایجاد نمی شود فقط از شکلی بد به شکلی بدتر تبدیل می شود.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
ناشناس
Australia
00:15 - 1398/09/07
دولت آقای روحانی اگر در زمینه های سیاست خارجی و داخلی فقط به این دو سه کار دست زده بود موفق تر بود.
برداشتن موانع قانونی کسب و کار، آسان سازی واردات و صادرات و اصلاح ساختار دولت در راستای کوچک سازی و سریع سازی دولت. و آزاد سازی قیمت ها از جمله قیمت ارز و سوخت و برق.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
06:46 - 1398/09/07
سال اینده باز بدتر خواهد بد چون قطعا میرن سمت چاپ پول و وضعیت خیلی خیلی بدتر میشه
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: