April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۳۰۱۴
۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
قدسی اظهار کرد: تسهیلات مسکن نباید به صورت خرید باشد و باید در قالب ساخت ارائه شود زیرا از ایجاد حباب در بازار مسکن جلوگیری میکند.
پنج شرط اثربخشی وام مسکن
به گزارش پول نیوز، هزینه وام مسکن نسبت به هفته قبل روند افزایشی داشته است. پیش از این متاهل‌های ساکن تهران با پرداخت حدود ۱۲۴ میلیون تومان می‌توانستند نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند. این رقم در حال حاضر حدودا ۱۳۲ میلیون تومان می‌باشد.

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین، اردیبهشت و خرداد سال گذشته به‌ترتیب ۱۳۷ هزار و ۴۰۰، ۱۳۵ هزار و ۳۰۰ و ۱۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارند همچنین هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر، مرداد و شهریور سال گذشته با قیمت ۱۳۵ هزار و ۹۰۰، ۱۳۷ هزار و ۱۰۰ و ۱۳۶ هزار و ۱۰۰ تومان دادوستد می‌شود؛ بنابراین این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۳۶ هزار و ۶۰۰، در آبان ۱۳۶ هزار و ۲۰۰ و در آذر نیز ۱۳۷ هزار تومان قیمت داشتند.
 
اوراق تسهیلات مسکن در دی و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های ۱۳۷ هزار و ۳۰۰ و ۱۳۷ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شد. این اوراق در فروردین سال جاری ۱۳۸ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.

بر این اساس، مجرد‌های ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. این رقم شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۳۸ هزار و ۱۰۰ تومانی ۵۵ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می‌شود.

همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۲۲ میلیون و ۹۶ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۷ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان می‌رسد.
 

زوج‌های تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۱۰ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌شود. این رقم همراه با هزینه ۲۲ میلیون و ۹۶ هزار تومانی وام جعاله است که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند. در مجموع باید ۱۳۲ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان بپردازند.

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهر‌های با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجرد‌ها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان می‌رسد. با توجه به اینکه مجرد‌ها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهر‌ها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجرد‌ها باید ۴۴ میلیون و ۱۹۲ و متاهل‌ها نیز باید ۸۸ میلیون و ۳۸۴ هزار تومان پرداخت کنند.
این وام برای مجرد‌های سایر مناطق شهری به ۱۲۰ و برای زوجین این مناطق نیز به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است؛ بنابراین مجرد‌ها باید با پرداخت ۱۶ میلیون و ۵۷۲ و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۳۳ میلیون و ۱۴۴هزار تومان برای خرید اوراق نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.

در همین رابطه احمد قدسی کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: وقتی تسهیلات خرید ارائه می‌کنند، به دلیل اینکه حجم دارایی‌های موجود و واحد‌های مسکونی موجود محدود است، تزریق پول جدید به آن بخش موجب می‌شود که حباب شکل بگیرد و قیمت‌ها افزایش پیدا کند؛ بنابراین تسهیلات نباید به صورت خرید باشد و باید در قالب ساخت ارائه شود.

وی افزود: تسهیلات مسکن باید در پهنه کشور و به فراخور نیاز به صورت روستایی و شهری پرداخت شود و تمرکز بر یک منطقه نباشد، همچنین پرداخت تسهیلات صرفا در یک نقطه خاص منجر به افزایش قیمت زمین در همان نقطه می‌شود.

این کارشناس مسکن ابراز کرد: در زمینه توزیع تسهیلات باید ملاحظات مربوط به عدالت مدنظر قرار گیرد، چون اکنون سیستم بانکی ما منابع را در برخی نقاط خاص در کشور متمرکز می‌کند که این خود نابرابری را افزایش می‌دهد.

قدسی در ادامه بیان کرد: تسهیلات مسکن باید با نرخ بهره معقول و به صورت بلندمدت تخصیص یابد. مردم نمی‌توانند وام‌های ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون تومان را در طول سه چهار سال پرداخت کنند و توان مالی آن را ندارند و اقساط دریافتی باید متناسب با توان بازپرداخت افراد باشد.

وی با تاکید بر اینکه دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن باید طولانی مدت باشد، گفت: این وام‌ها حداقل باید در بازه زمانی ۱۵ ساله به متقاضیان ارائه شوند؛ همانطور که در دیگر کشور‌ها وام‌های ۳۰ ساله به افراد می‌دهند. متاسفانه در ایران به دلیل معضل تورم، بانک‌ها زیر بار تسهیلات بلندمدت با نرخ پایین نمی‌روند، چرا که باعث زیان دهی آن‌ها می‌شود.

این کارشناس پولی و بانکی گفت: باید سیاست گذار تمرکز خود را روی این اصل قرار دهد که تسهیلات بانک‌ها وارد تسهیلات غیرمولد نشود، به طور نمونه نباید به مصارفی که تاثیری در تولید ناخالص داخلی ندارد و یا منجر به ایجاد ارزش افزود نمی‌شود، تسهیلات اختصاص یابد. یعنی وقتی به یک دارایی تسهیلات داده شود، چون آن دارایی محدود است، این صرفا موجب افزایش قیمت می‌شود و نباید این اتفاق بیفتد. به طور مثال، چون زمین محدود است، وقتی در یک نقطه خاصی از کشور به آن بخش تسهیلات ارائه شود، منجر به افزایش قیمت آن حوزه می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: