April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۴۳۷۵
۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
0
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: با توجه به محدودیت‌های ارزی و به منظور حمایت از تولید داخلی، تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا از شمول کالاهای دریافت‌کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شد و از این به بعد ارز نیمایی برای واردات آن اختصاص خواهد یافت.
به گزارش پول نیوز، نبی‌الله خون‌میرزایی اظهار کرد: تولید ماهیان سردآبی و گرمابی در ۱۰ ماه سال ۹۸ طبق برنامه ششم بوده و به تکالیف خود رسیده‌ایم.

وی افزود: امسال بیش از ۴۶ هزار تن تولید میگو پرورشی داشتیم و از تکالیف برنامه که ۴۲ هزار تن در سال ۹۸ بود، جلوتر هستیم.

خون میرزایی در رابطه با میزان تولید میگو در سال گذشته و کاهش میزان تولید آن در سال ۹۸ گفت: سال گذشته بیش از ۴۷ هزار تن تولید میگو داشتیم که امسال به خاطر بروز بیماری لکه سفید در چند استان، به این بخش آسیب وارد شد و میزان تولید نسبت به سال گذشته کمتر شد، پیش‌بینی ما ۵۰ تا ۵۵ هزار تن تولید میگو پرورشی بود که با بروز این مشکل به بیش از ۴۶ هزار تن رسید.

وی افزود: هرسال دستورالعملی که طبق پروتکل سازمان دامپزشکی و فائو تنظیم‌شده به بهره‌برداران بخش ابلاغ می‌شود تا بتوانند از بروز و شیوع بیماری لکه سفید جلوگیری کنند و امسال باوجوداینکه در کانون‌های مختلف استان‌ها این بیماری شیوع پیدا کرد اما با پیشگیری‌های صورت گرفته کمترین آسیب به مزارع وارد شد.

خون میرزایی با اشاره به بازارهای صادراتی عنوان کرد: بازارهای جدیدی در کره جنوبی و چین برای محصولات ایرانی فراهم‌شده و شرایط جدید به وجود آمده در حوزه اوراسیا باعث افزایش بازارهای هدف شده است.

وی افزود: طبق آمار در ۱۰ ماهه سال ۹۸، ۲۰ هزار تن صادرات میگو داشتیم که ارزش ارزی آن ۸۴ میلیون دلار بوده است.

رئیس سازمان شیلات ایران در رابطه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌های ارزی و به منظور حمایت از تولید داخلی، تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا از شمول کالاهای دریافت‌کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شد و از این به بعد ارز نیمایی برای واردات آن اختصاص خواهد یافت.

خون میرزایی تأکید کرد: در رابطه با محموله‌های تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا که قبلاً خریداری‌شده‌اند، مراقبت و نظارت دقیق انجام می‌شود که با همان قیمت خریداری‌شده، عرضه شوند.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به میزان تأثیر تغییر نرخ ارز واردات تخم چشم زده در قیمت تمام‌شده ماهی قزل‌آلا گفت: این مسئله تابع قیمت محصول نهایی است و متناسب با آن تغییر می‌کند، اما چندان تأثیر چشمگیری نخواهد داشت.

وی در رابطه با میزان واردات تخم چشم زده قزل‌آلا در ۱۰ ماهه امسال اذعان کرد: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۲۰۰ میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی واردشده و نیاز کشور به تخم چشم زده حدود ۴۸۰ تا ۵۰۰ میلیون قطعه است که سال گذشته که عمده نیاز ما از طریق واردات تأمین شد.

خون میرزایی بابیان اینکه ضریب خودکفایی تخم چشم زده قزل‌آلا حدود ۲۵ درصد است، افزود: فکر می‌کنیم امسال این رقم به حدود ۳۴ درصد برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی ایجادشده تا رقابت کنند.

رئیس سازمان شیلات ایران در رابطه با پرورش ماهیان خاویاری گفت: در تولید گوشت و خاویار در سال ۹۸ وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت و با بررسی‌های جامع و مطالعات امکان‌سنجی صورت گرفته، تمام استان‌های کشور مستعد پرورش تشخیص داده‌شده‌اند.

وی افزود: تاکنون ۲۲ استان و ۱۳۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور شروع به فعالیت کرده‌اند.

خون میرزایی در رابطه با صید فانوس ماهیان بیان کرد: فعالیت صید فانوس ماهیان به شرکت‌های ایرانی داده‌شده و به‌هیچ‌وجه مجوزی به کشورهای دیگر داده نشده است اما مجوزداران ایرانی از تجهیزات و کشتی‌های خارجی استفاده کرده بودند که به شکل اجاره یا اجاره به‌شرط تملیک بوده است.

وی افزود: شرکت‌های ایرانی ازآنجایی‌که نیروی متخصص نداشتند، از نیروهای انسانی شاغل بر روی این کشتی‌ها استفاده کردند که افرادی با تابعیت آسیای جنوب شرقی و چین بودند اما امتیاز صید متعلق به ایران بوده است.
رئیس سازمان شیلات ایران در رابطه با تعداد کشتی‌های فعال در صید فانوس ماهیان تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ تا ۹۴ کشتی در صید فانوس ماهیان فعال هستند.

خون میرزایی با تأکید بر اینکه مرجع برخورد با متخلفان صید و صیادی سازمان شیلات است، تصریح کرد: ۱۶ فروند کشتی متخلف لغو پرچم شده و مجوزهای صید آن‌ها ابطال‌شده است، اگر فرد یا دستگاهی تخلفی در این زمینه ببیند باید به یگان‌های حفاظت ما اطلاع دهد و نباید خودسرانه وارد عمل شود.

وی در رابطه با پرورش ماهی در دریا خاطرنشان کرد: طبق برنامه ششم توسعه سال گذشته ۵۰ هزار تن، امسال ۱۰۰ هزار تن و سال آینده ۱۵۰ هزار تن پرورش ماهی در دریا پیش‌بینی‌شده بود و در سال ۱۴۰۰ این میزان باید به ۲۰۰ هزار تن برسد، اما ازآنجایی‌که نسبت به تجهیزات این نوع پرورش وابسته هستیم و سرمایه‌گذاری بر روی این فعالیت سنگین بود و سرمایه‌گذاران نتوانستند وثایق را تأمین کنند، از اهداف برنامه عقب‌افتاده‌ایم و سال گذشته تنها ۱۴ هزار تن عملکرد داشتیم.

رئیس سازمان شیلات ایران در خصوص پرورش تیلاپیا گفت: پرورش تیلاپیا در داخل کشور با توافق محیط‌ زیست و سازمان شیلات ایران در حال انجام است و در هراستانی که موافقت محیط‌ زیست جلب شود، مجوز آن صادر خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر پرورش این ماهی در استان‌های سمنان، یزد، قم و خراسان جنوبی در حال انجام است و درصدد هستیم تا در استان‌های دیگر که دغدغه محیط زیستی نداشته باشند مانند شمال کرمان، شرق اصفهان و خراسان رضوی پرورش این ماهی را شروع کنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: پرورش ماهی تیلاپیا در استان‌ها قانونی است و امیدواریم تولید آن افزایش یابد.

خون میرزایی در رابطه با سهمیه‌بندی سوخت قایقان صیادی خاطرنشان کرد: در زمان سهمیه‌بندی سوخت، جامعه صیادی مغفول مانده بود و با پیگیری‌های انجام‌شده، اختصاص ۱۲۰۰ لیتر سوخت باقیمت ۱۵۰۰ تومان تصویب شد.

وی افزود: باید کارت سوخت برای قایق داران صادر شود که در حال پیگیری آن با شرکت ملی پالایش و پخش و سازمان برنامه‌وبودجه هستیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: