April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت و گو با پول نیوز مطرح شد؛
کد خبر: ۳۲۵۷۵۴
۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
0
نماینده مردم در مجلس با انتقاد از انحصار محصولات خودرو در ایران گفت: اگر طرح مصوب طرح ساماندهی صنعت خودرو اجرا شود پایه رقابت پذیری در کشور نهادینه خواهد شد و تولیدکنندگان نمیتوانند هر بنجلی را به خورد مردم بدهند.

 

سنگ اندازی مافیای خودرو و تحمیل محصولات بنجل به مردم

به گزارش خبرنگار پول نیوز؛ در 29 اردیبهشت ماه سال جاری نمایندگان مجلس با موافقت طرح ساماندهی صنعت خودرو که  شامل شماره‌گذاری خودروها منوط به تأیید سازمان ملی استاندارد، معافیت خودروهای هیبریدی و تمام برقی از پرداخت حقوق ورودی و اعلام قیمت تمام شده خودروها توسط خودروسازان به شورای رقابت را به تصویب رساندند که پس از رفع ایرادات شوران نگهبان و رفع مغایرت های آن با قانون اساسی در نهایت این قانون به تصویب رسید.

بنا به گفته کارشناسان برداشته شدن تعرفه خودروهای هیبریدی در شرایط حال حاضر غیرمنطقی و شماره‌گذاری‌ خودروها پس از تایید سازمان استاندارد تاکید بر امری از پیش مقرر شده است. همچنین بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری‌ خودرو تکرار یک اشتباه خواهد بود اما نظارت بر آن می‌تواند شفافیت بیشتری در کار خودروسازان ایجاد کند.

ار سوی دیگر این کارشناسان معتقدند که هر سه مورد اصلی مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره صنعت خودرو، بسیار خوب و کارآمد است؛ اما به شرطی که خودروسازان ما امکان اجرایی کردن آن‌ها را فراهم کنند.

در زمینه بحث قیمت ‌گذاری‌ها، خوب است که مجدداً شورای رقابت وارد شده و بر قیمت تمام شده محصولات آن هم در شرایط انحصاری، نظارت و دخالت داشته باشد؛ اما در اجرایی شدن این مهم، علاوه بر اینکه خودروسازان زیر بار دخالت‌های شورای رقابت برای قیمت تمام شده محصولات نمی‌روند، هزینه‌های بسیار غیر شفاف هم دارند که راهی برای شورای رقابت باز نخواهد کرد.

در رابطه با معافیت پرداخت حقوق ورودی، با توجه به این ‌که در کشور آلودگی هوا معضل بزرگی بوده، آزاد شدن واردات خودروهای هیبریدی بسیار کمک ‌کننده بوده، ضمن این ‌که خودروسازان داخلی نیز متوجه می‌شوند که تا ابد مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. بحث شماره‌گذاری‌ها هم که موضوع تازه‌ای نیست.

با این حال  شماره‌ گذاری‌های راهنمایی و رانندگی بیش از ۲۰ سال است که باید طبق استانداردهای سازمان ملی باشد اما به سبب برخی ملاحظات این مهم رعایت نشده و خودروسازان زیر بار رعایت استانداردها نرفته‌اند.

از این رو ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در این باره در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پول نیوز با اشاره به تاثیرات اجرای این طرح در حوزه ساماندهی بازار خودرو بیان داشت: قطعا ورود خودروهای وارداتی پایه برقی می تواند موجب کاهش مصرف سوخت،پیشگیری از آلودگی ها و در نهایت پایین آمدن قیمت خودرو  شود و این امر با اهتمام بر تحقق ارائه تسهیلات لازم در این بخش خواهد شد.

 

سنگ اندازی مافیای خودرو و تحمیل محصولات بنجل به مردم

وی با بیان اینکه به کمیسیون تلفیق پیشنهاد شده تا برای تسری این امر واردات این نوع خودروها را تا 5 درصد کاهش دهد گفت: اجرای این مصوبه موجب می شود تا رقابت پذیری در بین خودروسازهای داخلی افزایش یافته و ما شاهد افزایش کیفیت چهار چرخ های ساخت داخل باشیم.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: طرح ساماندهی صنعت خودرو در وهله نخست موجب می شود تا هزینه های جاری کشورهم کاهش یابد و دولت با دست باز تری وضعیت قیمتی را کنترل کند چرا که زمانی که  رقابت پذیری شکل بگیرد این موضوع از انحصار خارج شده و فضای افزایش کیفیت نسبت به افزایش قیمت حاصل خواهد شد.

در ادامه سید جواد ابطحی عضو فراکسیون ولایی مجلس هم در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پول نیوز با بیان اینکه این طرح می تواند اصل مشتری مداری را محقق کند و دایره انتخاب متقاضیان خرید خودرو را بزرگتر کند اذعان کرد: در صورت اجرای این طرح و اعمال کاهش 5درصدی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی می توان خودروهایی که 400 میلونی هستند را با 100 میلیون تومان خریداری کنند،بنابر این انتخاب یک خودروی پایه سوخت برقی برای مشتری نسبت به یک خودرو پایه بنزینی داخلی مانند پژو پارس در اولویت بالاتری قرار می گیرد.

وی افزود: خودروسازهای داخلی برای جذب مشتری باید به سرعت کیفیت کالاهای خود را افزایش دهند و تولیدات خود را در یک رقابت سالم ارائه دهند.

سنگ اندازی مافیای خودرو و تحمیل محصولات بنجل به مردم

 

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با تاکید بر اینکه ما یقین داریم مافیای پشت پرده خودرو برای عملیاتی نشدن این طرح سنگ اندازی های بی شماری را صورت می دهند گفت: انحصار موجود فعلی در بازار خودرو ایران سبب شده تا تولید کنندگان هر بنجلی را به خورد مردم تحمیل کنند و مردم به دلیل محدودیت محصولات مجبور می شوند هر خودروی بی کیفیتی را به هر قیمتی خریداری کنند.

به گفته ابطحی؛ علیرغم ورود قوه ‌قضاییه در بحث مبارزه با فساد در حوزه خودروسازی، تحول اساسی درمبارزه با مافیای پشت پرده قطعه ‌سازان و دلالان بازار خودرو دیده نمی‌شود، هرچند خودروسازان معتقدند باید در مقابل آن‌ها به دلیل حفظ نیروی کار کوتاه آمد اما کارگران با اصلاح خط تولید بیکار نخواهند شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: