April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
خرید اینترنتی بازی دوسر برد، هم برای مردم هم برای کسبه
کد خبر: ۳۲۷۰۷۲
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
0
در این روزهای بحرانی که کشور با آن دست و پنجه نرم می کند جای خالی یک طرح نصفه و نیمه به نام دولت الکترونیک به شدت حس می شود که اگر این طرح موفق بود، مردم در خانه می ماندند و از هر خدمات و محصولاتی می توانستند به طور اینترنتی بهره ببرند.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، درحالی که در چند روز تا نوروز مانده و کسب و کارها متاثر از ویروس کرونا کساد بازار را تجربه می کنند اما؛ رونق بخشی از کسب و کارهای اینترنتی در این روزها غیرقابل انکار است.

این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه کسب و کارهای مجازی بستری را برای خرید آنلاین مردم فراهم کرده‌اند به طوری که بدون اتلاف زمان، هزینه‌های اضافی رفت و آمد و احتمال آلوده شدن به ویروس و سایر بیماری‌ها در جامعه، متقاضیان می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

مهم‌ترین ویژگی کسب و کارهای فضای مجازی سهولت در برقراری ارتباط با مشتریان بدون واسطه است به همین سبب بسیاری از فروشندگان کالا با ایجاد صفحه و کانال در فضای مجازی اقدام به فروش کالای خود می‌کنند و فرار از ترافیک و شلوغی شهر نیز یکی دیگر از دلایلی است که مردم بیشتر به سمت کسب و کارهای فضای مجازی روی آورده‌اند.

حال مردم وقتی خودشان دست به کار شده و فکری به حال وضع و اوضاع اقتصادی این روزها کرده اند، ای کاش دولت و مسئولین هم به همین اندازه به فکر مردم بوده تا بتوانند سلامت هموطنان را تضمین کنند. این امر با قرنطینه مردم در خانه و تهیه مایحتاج اندک مردم از سوی مسئولین ممکن می شد.

اکنون که بواسطه اپیدمی کرونا بخشهای زیادی از سیستم اداری، آموزشی و مالی کشور در شرایط تعطیل یا نیمه تعطیل قرار گرفته اند، بیش از هر زمان دیگری جای خالی دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات احساس می شود.

یقینا یکی از مهمترین راهکارهای غلبه بر بیماری هایی که ماهیت اپیدمیک به خود می گیرند کاهش ترددهای روزانه و ممنوعیت ورود وخروج از شهرها و در نهایت منازل است.

اقدامی که اگر در شهر قم انجام می شد شاید با این حجم از همه گیری کرونا مواجه نمی شدیم همانگونه که چین در ووهان مرکز صدور کرونا انجام داد.

اما  آنچه که کار قرنطینه شهرها و خانه ها را در ایران با مشکل وچالشی عمیق مواجه ساخته وسبب گردیده مردم اعتنای چندانی به دستورالعمل های کاهش تردد و خروج از خانه نشان ندهند، در وهله نخست مشکلات اقتصادی و در آمدی و پرداخت هزینه های زندگی اعم از خرج روزانه تامین مایحتاج  خورد وخوراک، اقساط، پول آب وبرق و گاز، اجاره منزل .... است که عموم مردم به منع خروج از خانه و دستورات دولت در خصوص قرنطینه خانگی توجهی نداشته باشند و پس از آن فقر فرهنگی که مختص مردمی است که هر اتفاقی رخ می دهد فورا بار و بندیل را جمع کرده و در ترافیک شانزده ساعته جاده، راهی شمال می شوند.

براساس قوانین بین الملل چنانچه دولتها درشهر یا منطقه ای در کشور خود و دراثر همه گیری بیماری و برای مبارزه با آن مجبور به اعمال قرنطینه شوند آن دولتها موظف هستند که مایحتاج عمومی از قبیل نان و غذا را به صورت رایگان به مردم تحت قرنطینه ارائه نموده و ایضا برای کمک به آنها روزانه مبالغی به حساب خانوارها واریز کنند مشابه کاری که دولت ژاپن برای مردم برخی از شهرهای قرنطینه شده خود در حال حاضر انجام میدهد اما متاسفانه در کشور ما و از آنجا که در مدیریت بحران ضعف های فراوان داشته و موازی کاری های بسیار به چشم می خورد سبب می گردد مردم به قوانین قرنطینه توجهی نکنند.

حال، مردم از خیر قوانین قرنطینه نیز گذشته و تنها نیازشان این است که بتوانند به صورت الکترونیک مایحتاجشان را تامین نمایند. این در خواست زیادی نیست اما؛ از سالهای گذشته، مقامات دولتی و مهم تر از همه روسای جمهور و وزرای فناوری اطلاعات آنان، به لزوم راه‌اندازی دولت الکترونیک اشاره کرده و تأکید زیادی روی آن داشته‌اند اما در حال حاضر می بینیم که با گذشت چندسال و با وجود وعده وعیدهای بسیار ,این امر محقق نشد.

گفتنی است راه‌اندازی دولت الکترونیک  با وجود این ویروس خطرناک می‌تواند به‌نوبه‌ی خود سهم مهمی در کاهش هزینه‌های کسب‌و‌کار‌ها و همچنین تسهیل تعامل آن‌ها با دولت داشته باشد؛ هم چنین سال‌ها پیش، دولت ایران در گزارشی جامع، از طرح ویژه‌ای به‌ نام تکفا (طرح توسعه و کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران) رونمایی کرد که این طرح به مرحله اجرایی نرسید.

مجتبی انصاری نسب کارشناس مسائل اقتصادی، در همین خصوص اظهار کرد: نمی توانیم بگوییم کشورمان در چندسال اخیر در زمینه دولت الکترونیک پیشرفت چشم گیری داشته اما در هرصورت برداشتن قدم‌هایی در این زمینه، کاری مثبت بوده است؛ همچنین در حال حاضر سایت‌های دولتی بسیاری در ایران وجود دارند که هر یک به‌نوبه‌ی خود، به برقراری روابط دیجیتال کمک شایانی کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این روزها باید دولت الکترونیک فعالیت خود را بیشتر کند تا مردم مجبور نباشند برای برطرف کردن نیازشان به مراکز خرید و بازارها مراجعه کنند.

دیروز علی رهبر رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور با اشاره به اینکه جشنواره بهاره مجازی با اینترنت رایگان برای فروش کالا‌ها و اقلام گوناگون برای عدم حضور مردم برای خرید ایام عید و همچنین ارائه تخفیفات متعدد از فردا آغاز به کار خواهد کرد گفت: سال گذشته ٢٠٨ میلیارد تومان فروش اینترنتی داشتیم لذا سامانه‌ای برای پیگیری شکایات احتمالی مشتریان در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه خیلی از مردم برای تامین مایحتاجشان دچار ریسک شدند و لذا در این خصوص نگران هستند افزود : از سوی دیگر واحدهای صنفی کالاهایشان را برای شب عید تامین کرده اند اما به دلیل بیماری کرونا بازارشان با کسادی روبرو شده است لذا جشنواره بهاره مجازی به عبارتی جشنواره فروش اینترنتی طراحی شد تا آغاز به کار کند به طوری که شعار ما در این جشنواره همدلی مردم و اصناف است.

به هر حال و از آنجا که مشخص نیست کرونا این مهمان ناخوانده نامبارک چه زمانی سایه شومش را از کشور و دنیا برخواهد چید و همچنین فقدان اعتماد مردم نسبت به آینده زندگی خود و ترس و بیم از دست دادن منابع درآمدی به نظر میرسد با توجه به ضعف مدیریتی که در شرایط بحرانی وجود دارد، هیچ قرنطینه ای کار ساز نخواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: