محمدرضا نجفیمنش رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی در گفت و گو با پول نیوز درباره وضعیت قطعه سازی در سال ۹۸ عنوان کرد: ما سال خوبی در صنعت قطعه سازی نداشتیم و سال گذشته در هشت ماه نخست سال نسبت به سال قبل از تولید عقب بودیم و دلیل عمده این موضوع مشکل نقدینگی بود زیرا خودروسازان با زیان حدود ۴۳ هزار میلیارد تا شهریورماه مواجه بودند
وی ادامه داد: علت ضرر و زیان خودروسازان،
قیمتگذاری خودرو توسط دولت است. شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده به دلیل اینکه قیمت خودرو را پایین نگه دارند، خودرو با مبالغ پایین قیمتگذاری شد و هر کسی که خودرو ثبت نام کرده بود از ۲۰ میلیون تا حتی ۳۰۰ میلیون سود کرد و به این دلیل خودروسازان حدود ۴۳ هزار میلیارد زیان داشتند.
رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی تصریح کرد: این ضرر و زیان خودروسازان باعث نپرداختن بدهی به قطعهسازان شد و قطعه سازان به این دلیل نتوانستند تهیه و تدارک لازم را برای افزایش تولید خودروسازان فراهم کنند تا بتوانند داخلیسازی را افزایش دهند.
وی بیان کرد: هنوز
سیاست غلط دولت و وزارتخانه برای قیمتگذاری ادامه دارد که این هم به ضرر خودروسازان و هم به ضرر مصرفکننده و به نفع دلالی است.
نجفی منش اضافه کرد: امیدواریم که این تغییر سیاست به زودی انجام شود که هم قیمت خودرو پایین بیاید و هم خودروساز و قطعهساز به کار خود ادامه دهند.
به گفته رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی هر وقت خودروسازی ما به رونق بیافتد
قطعهسازی هم به رونق خواهد افتاد مانند تندر و رنو که وقتی که تولیدش به راه افتاد قطعه سازی آن هم صورت گرفت و به صورت واضح می توان گفت قطعه سازی ایران پتانسیل هر گونه همکاری را دارد و در واقع قطعه سازی چیزی را تولید میکند که از آن بخواهند و خودروساز است که میگوید که به چه چیزی نیاز دارد.
نجفی منش درباره مجلس آینده که خردادماه خانه ملت را تحویل خواهد گرفت گفت: ما امیدواریم مجلس جدید فکری به حال صنعت خودروسازی بکند و باید از حالا آموزش های لازم به افرادی که به خصوص در کمیسیون صنایع وارد می شوند داده شود تا با اطلاع و آموزش های لازم تصمیم و قانون گذاری صورت گیرد.