April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۷۷۰۱
۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
0
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران از زیان شدید خودروسازان در دوسال گذشته خبر داد و عنوان کرد: این زیان در نتیجه قیمت گذاری دستوری دولت صورت گرفته است.

امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با پول نیوز و درباره وضعیت صنعت خودرو در سال ۹۸ گفت: وضعیت صنعت خودرو در سال ۹۸ با چالش بسیار جدی روبرو شد به خصوص در نیمه اول یک استراتژی را پیاده کردند که تولید را به هر قیمتی بالا ببریم و نتیجه آن این شد که اقزایش تولید بود اما؛ به دلیل نقص قطعات، تولیدات در پارکینگ‌ها ماند و در مردادماه امسال حدود ۲۰۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ های خودروسازان انبار شد.
 
وی ادامه داد: با جابجایی مدیریت ها و در نیمه دوم سال، تمرکز روی داخلی‌سازی بود البته در نیمه اول هم اینگونه بود اما در نیمه دوم بیشتر شد و سبک تولید را تغییر دادند و مردم تصور می‌کردند خودروسازان خودروها را احتکار می‌کند اما واقعیت اینگونه بود که خودروها انبار می شد و هزینه‌های هنگفتی به خودروسازان و قطعه‌سازان تحمیل شد.
 
این کارشناس خودرو عنوان کرد: با قیمت‌گذاری دستوری که در این سال اتفاق افتاد زیان خودروسازان به شدت بالا رفت و به نظرم بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان رسمی در این صنعت توسط دو خودروساز خواهد بود و آنها اعلام خواهند کرد و این نتیجه قیمت‌گذاری است که دولت انجام می دهد.
 
وی با اشاره به اینکه خودروسازان اکثر خودروهای اصلی پرتیراژ را به قیمت بهمن ماه ۱۳۹۷ می‌فروشند بیان کرد: ما یک تورم ۵۰ درصدی را در مواد اولیه و در تمام ارکان تولید شاهد بودیم اما اجازه ندادند قیمت ها بالاتر رود و زیان بسیار سنگینی به صنعت خودرو وارد شد.
 
کاکایی تصریح کرد: این را همه به یاد دارند که سال گذشته فرانسوی ها از کشور رفتند و امسال هم چینی ها به طور کامل کشور را ترک کردند همچنین قطعه‌سازان چینی هم ما را تحریم کردند. بازارهای صادراتی نیز از جمله عراق به طور کامل بسته شد و این ها همه نتیجه تحریم هایی بود که به کشور ایران تحمیل شد.
 
 
وی اضافه کرد: صنعت خودرو با وجود تمام چالش هایی که داشت و با توجه به اینکه امسال تحریم ها هم سخت تر شد و فشارها بیشتر شد با تمام این چالش هایی که به اوج خود رسید اما؛ با این حال خودروسازی‌ها با تلاشی که داشتند توانستند قطعات را داخلی سازی کنند و تیراژ تولید که در نیمه اول سال به شدت در عمل پایین آمده بود را بالا برده و توانستند تقریبا خودشان را به رکورد پارسال برسانند و این حرکت نشان می‌دهد که صنعت خودرو موفق عمل کرد.
 
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در پایان مطرح کرد: اینها همه وضعیت صنعت خودرو در سال 98 بود که و از لحاظ صنعتی میتوان گفت خودروسازی داخلی موفق عمل کرده اما به لحاظ اقتصادی کاملاً مشخص است که عملکرد غلطی داشته که نتیجه دستورهای بالادستی بوده و ربطی به خود صنعت خودرو نداشته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: