امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران
در گفت و گو با پول نیوز و درباره وضعیت صنعت خودرو در سال ۹۸ گفت: وضعیت صنعت خودرو در سال ۹۸ با چالش بسیار جدی روبرو شد به خصوص در نیمه اول یک استراتژی را پیاده کردند که تولید را به هر قیمتی بالا ببریم و نتیجه آن این شد که اقزایش تولید بود اما؛ به دلیل نقص قطعات، تولیدات در پارکینگها ماند و در مردادماه امسال حدود ۲۰۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ های
خودروسازان انبار شد.
وی ادامه داد: با جابجایی مدیریت ها و در نیمه دوم سال، تمرکز روی داخلیسازی بود البته در نیمه اول هم اینگونه بود اما در نیمه دوم بیشتر شد و سبک تولید را تغییر دادند و مردم تصور میکردند خودروسازان خودروها را احتکار میکند اما واقعیت اینگونه بود که خودروها انبار می شد و هزینههای هنگفتی به خودروسازان و قطعهسازان تحمیل شد.
این کارشناس خودرو عنوان کرد: با قیمتگذاری دستوری که در این سال اتفاق افتاد زیان خودروسازان به شدت بالا رفت و به نظرم بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان رسمی در این صنعت توسط دو خودروساز خواهد بود و آنها اعلام خواهند کرد و این نتیجه
قیمتگذاری است که دولت انجام می دهد.
وی با اشاره به اینکه خودروسازان اکثر خودروهای اصلی پرتیراژ را به قیمت بهمن ماه ۱۳۹۷ میفروشند بیان کرد: ما یک تورم ۵۰ درصدی را در مواد اولیه و در تمام ارکان تولید شاهد بودیم اما اجازه ندادند قیمت ها بالاتر رود و زیان بسیار سنگینی به صنعت خودرو وارد شد.
کاکایی تصریح کرد: این را همه به یاد دارند که سال گذشته فرانسوی ها از کشور رفتند و امسال هم چینی ها به طور کامل کشور را ترک کردند همچنین قطعهسازان چینی هم ما را تحریم کردند. بازارهای صادراتی نیز از جمله عراق به طور کامل بسته شد و این ها همه نتیجه تحریم هایی بود که به کشور ایران تحمیل شد.
وی اضافه کرد: صنعت خودرو با وجود تمام چالش هایی که داشت و با توجه به اینکه امسال تحریم ها هم سخت تر شد و فشارها بیشتر شد با تمام این چالش هایی که به اوج خود رسید اما؛ با این حال خودروسازیها با تلاشی که داشتند توانستند قطعات را
داخلی سازی کنند و تیراژ تولید که در نیمه اول سال به شدت در عمل پایین آمده بود را بالا برده و توانستند تقریبا خودشان را به رکورد پارسال برسانند و این حرکت نشان میدهد که صنعت خودرو موفق عمل کرد.
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در پایان مطرح کرد: اینها همه وضعیت صنعت خودرو در سال 98 بود که و از لحاظ صنعتی میتوان گفت خودروسازی داخلی موفق عمل کرده اما به لحاظ اقتصادی کاملاً مشخص است که عملکرد غلطی داشته که نتیجه دستورهای بالادستی بوده و ربطی به خود صنعت خودرو نداشته است.