April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۸۹۱۸
۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
0
این روزها بانکداری الکترونیک به دلایل متعددي اهميت پيدا کرده است. سرعت در انجام عمليات بانكي، دسترسي‌ آسان و گسترده، بهبود امنيت فرآيندها، حذف كاغذ و كمك به محيط‌زيست از جمله دلايل و پيامدهاي گسترش بانكداري الكترونيكي در شبكه بانكي دنيا هستند.

4 ابزار بانکداری الکترونیک در بانک قرض الحسنه مهر

 

به گزارش گروه بانک و بیمه پول نیوز، در ایران نیز اکثر بانک‌ها از يک يا چند ابزار در زمينه بانكداري الكترونيك استفاده مي‌كنند. در بين بانك‌هاي ايراني، بانك قرض‌الحسنه مهر ايران در ارائه برخي از اين ابزارها پيشتاز بوده‌ است. افتتاح حساب الكترونيكي، درخواست تسهيلات الكترونيكي، مديريت عمليات اجرايي و همچنين ارزيابي الكترونيكي شعب، چهار ابزاري هستند كه نخستين بار توسط بانك قرض‌الحسنه مهر ايران به شبكه بانكي كشور معرفي شدند و هم‌اكنون در اين بانك مورد استفاده قرار مي‌گيرند.


بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با قرار دادن سیاست‌های اقتصاد هوشمند در دستور کار خود، زیرساخت‌هاي نرم‌افزاري، سخت‌افزاري و شبکه را به‌گونه‌اي فراهم کرده كه بتواند به اهداف اقتصاد هوشمند در بانكداري كشور دست يابد. سياست‌هاي اقتصاد هوشمند كه از طرف وزارت امور اقتصادي و دارايي ابلاغ شده‌اند، اهداف توسعه‌اي مرتبط با سامانه‌هاي زيرساختي را براي تحقق دولت الكترونيك دنبال مي‌كنند.

افتتاح حساب، بدون مراجعه به بانک


افتتاح حساب نیز از دیگر عملیات‌هایي است که در بانک قرض‌الحسنه مهر ايران به‌طور الکترونيکي قابل انجام است. مشتريان به‌جاي مراجعه به بانك مي‌توانند با موبايل يا كامپيوتر از محل كار يا خانه در اين بانك حساب باز كنند. در صفحه اصلي وب‌سايت بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، بخشي به نام بانكداري الكترونيك وجود دارد، سامانه‌‎هاي آنلاين بانك در اين قسمت قابل دسترسي هستند و يكي از اين سامانه‌‌ها، سامانه افتتاح حساب آنلاين است.

افتتاح حساب آنلاین برای مشتریان عادی در ۶ مرحله انجام مي‌شود. مرحله نخست، ورود کد ملي، تاريخ تولد و شماره موبايل است. مراحل بعدي شامل ثبت مشخصات، انتخاب شعبه، انتخاب حساب، پرداخت و در آخر، ثبت نهايي است.

فعال‌سازی حساب و دریافت کارت بانکی، بر اساس گزینه انتخابي مشتري در زمان افتتاح حساب انجام مي‌شود. گزينه نخست، مراجعه حضوري به همراه کد رهگيري و کارت ملي به شعبه انتخابي است گزينه دوم و آسان‌تر، ارسال در محل است كه كارت بانكي و ساير مستندات مربوط به حساب در محل كار يا منزل مشتري به وي تحويل داده مي‌شود. مشتريان سازماني نيز با انجام مراحل مربوط به خود مي‌توانند فرآيند افتتاح حساب را به‌صورت الكترونيكي پيش ببرند.

تقاضای آنلاین تسهیلات با بانک مهر ایران

سامانه درخواست تسهیلات آنلاین، دیگر ابزار الکترونیکي بانک قرض‌الحسنه مهر ايران است که كار را براي متقاضيان تسهيلات، آسان‌تر و سريع‌تر مي‌كند. متقاضيان وام به‌جاي مراجعه چندباره به بانك مي‌توانند يك بار از محل كار يا منزل خود با وارد شدن به سامانه تسهيلات آنلاين بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، درخواست وام خود را ثبت كنند.

مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با ورود به این سامانه، اطلاعات و مستندات مربوط به خود را وارد می‌کنند و پس اطلاع از شرايطي مانند جزئيات معدل حساب، درخواست وام خود را در ثبت کنند. با ثبت درخواست وام در سامانه تسهيلات آنلاين بانک قرض‌الحسنه مهر ايران، حضور ضامن نيز تنها يك بار در شعبه و براي تكميل پرونده لازم است.

حذف کاغذ با میعاد

سامانه «میعاد»، در دوازدهمین سالروز تأسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و با حضور فرهاد دژپسند، وزير امور اقتصادي و دارايي رونمايي شد. مديريت يکپارچه عمليات اجرايي ديجيتال بانک يا ميعاد، راهکاري است كه به مشتريان بانك قرض‌الحسنه مهر ايران اين امكان را مي‌دهد تا تنها با همراه داشتن يك مدرك شناسايي يعني كارت ملي، در اين بانك حساب باز كنند.

احراز هویت بیومتریک، دیگر امکان اين سامانه براي بانک قرض‌الحسنه مهر ايران و مشتريان آن است. در اين روش از اثر انگشت براي شناسايي مشتري استفاده مي‌شود که امكان تقلب‌ و كلاهبرداري و ساير اقدامات مجرمانه را در انجام فرآيندهاي اين بانك به‌شدت كاهش مي‌دهد.

علاوه بر این‌ها سامانه میعاد راهکار قابل توجهی برای گسترش بانکداري سبز در بانک قرض‌الحسنه مهر ايران ارائه مي‌دهد. حذف کاغذ از عمليات افتتاح حساب و به‌دنبال آن، كاهش قابل توجه كاغذهاي انباشته شده در بايگاني كه همواره در معرض حادثه هستند، از ديگر مزاياي اين سامانه است.

علاوه بر این، کاهش هزینه‌ها با حذف کاغذ و رعایت ملاحظات زیست‌محيطي در انجام عمليات بانکي، دو دستاورد سامانه ميعاد براي بانک قرض‌الحسنه مهر ايران در زمينه بانكداري سبز هستند.

غدیر، ارزیاب آنلاین عملکرد بانکی

دیگر سامانه‌ای که در دوازدهمین سالروز تأسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ايران رونمايي شد، «غدير» بود. اين سامانه، يک داشبورد مديريتي است که تحول عظيمي در امور فني نظام ارزيابي بانكي ايجاد كرده است. سامانه غدير، زمان لازم براي جمع‌آوري اطلاعات مورد نياز ارزيابي عملكرد و شاخص‌هاي بانكي را به‌شدت كاهش مي‌دهد.

دیگر مزیت این سامانه، کاهش خطاهای محاسباتي است که با روش‌هاي سنتي ممکن بود در مرحله جمع‌آوري و پايش داده‌ها رخ دهد. با وجود اين سامانه، ديگر نيازي به جلسات متعدد و طولاني براي ارائه عملکرد‌ شعب و استان‌ها نيست و تمامي اين اطلاعات با چند كليك در اختيار مديران بانك قرض‌الحسنه مهر ايران قرار خواهند گرفت.

کاربران این سامانه که مدیران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هستند، می‌توانند اين داده‌ها را با اختلاف يک روز، مشاهده و جايگاه شعب شهر و استان محل خدمتشان را ارزيابي كنند. پايش مستمر ارزيابي عمليات بانكي كمك مي‌كند چالش‌هاي احتمالي پيش از آنكه به مسئله‌اي پيچيده تبديل شوند، شناسايي و رفع گردند.

آنچه خواندید مروری بود بر چهار ابزاری که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران براي نخستين بار در شبکه بانکي كشور به‌طور گسترده آن‌ها را به كار برده است. البته كه نقطه فعلي غايت هدف بانك مهر ايران در حوزه بانكداري الكترونيك نيست و اين خدمات همچنان رو به گسترش است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: