کد خبر: ۳۲۹۱۰۷
۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
0
دو روز گذشته اعلام شد که ثبت سفارش خودروهای دپوشده در گمرک موقتا باز شده و این شرایط در حالی فراهم شده که تنها یک ماه به پایان زمان مصوبه هیات وزیران و تمدید زمان ترخیص خودروها باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، واردکنندگان که در دو سال گذشته و پس از تصمیم ناگهانی دولت در ممنوعیت واردات و توقف ثبت سفارش با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده بودند، با بسته شدن سایت ثبت سفارش از تیر ۹۷ نیز با مشکل ترخیص هزاران خودرو دپوشده در گمرکات نیز مواجه شدند، در حالی که هیات دولت در جلسه ۱۶ دی ماه سال ۹۷ با ترخیص ۵۱۰۸ خودروی دپو شده در گمرک موافقت کرده بود، اما تا روز گذشته و با وجود تمدید ۳ ماهه مصوبه ترخیص خودروها در ۲۷ بهمن سال گذشته همچنان حدود ۳ هزار خودرو موجود در گمرک بلاتکلیف بودند.

پیش از این صاحبان خودروهای موجود در گمرکات خواستار باز شدن سایت برای تمدید ثبت سفارش‌ها شده بودند تا بتوانند بر اساس مصوبه بهمن ماه هیات وزیران ثبت سفارش‌های خود را تمدید و خودروهای خود را از گمرک ترخیص کنند که با اطلاعیه اخیر سامانه تجارت به نظر می‌رسد این موضوع اجرایی شده تا چندین هزار خودروی موجود در گمرکات هم مجوز ترخیص دریافت کنند.

نیمه بهمن ماه سال گذشته بود که هیات دولت تصمیم گرفت هر چه خودرو وارداتی در گمرک باقی مانده را تعیین تکلیف کند و در همین رابطه مصوبه ای صادر کرد که وضعیت ۵۱۰۰ دستگاه خودرو مشخص شد.


پیگیری ها برای ترخیص خودروهای دپو شده
 

ماجرا از این قرار بود که طی سالهای اخیر در مجموع حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو وارد شده بود اما تغییر شرایط، بخشنامه ها و سیاست های دولت در مقاطع مختلف مانع از ترخیص این خودروها شده و به تدریج در گمرکها، بنادر و مناطق آزاد انباشت شدند. تغییر سیاست ارزی در سال ۱۳۹۷، ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو یا تغییر ضوابط فنی واردات خودرو از جمله عواملی بود که امکان ترخیص این خودروها را برای انطباق با مقررات جدید کاهش داده بود. در این بین بخشی از این خودروها درگیر پرونده های قضایی نیز بودند.

چالشهای زیادی بین صاحبان خودرو و واردکنندگان و دستگاه های ذیربط در دولت وجود داشت که در نهایت در دی ماه ۱۳۹۷ هیات دولت طی مصوبه ای شرایطی تعیین کرد تا صاحبان خودرو بتوانند نسبت به ترخیص اقدام کنند. چهار ماه زمان تعیین شد و مجددا دو ماه دیگر تمدید و در مجموع شش ماه فرصت وجود داشت که در نیمه تیرماه سال گذشته به پایان رسید.

اما بعد از این مهلت تمامی ۱۲ هزار خودرو ترخیص نشده و حتی تعدادی که پروانه گمرکی را نیز دریافت کرده بودند به دلیل اتمام زمان در مرحله خروج باقی ماندند. از سوی دیگر دولت اعلام کرد که فعلا هیچ برنامه ای برای تمدید مدت زمان ترخیص ندارد.

گزارش گمرک در پایان مرحله اول ترخیص نشان داد که از ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاهی که وارد شده بود طی مهلت تعیین شده ۷۱۵۳  دستگاه ترخیص و ۵۱۰۸  دستگاه دیگر در گمرک باقی ماند؛ از این تعداد ۱۰۴۸ دستگاه با وجود دریافت پروانه گمرکی با اتمام زمان امکان ترخیص نداشتند و حتی چند ماه بعد با رایزنی های انجام شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با خروج آنها موافقت کرد ولی به دلیل نیاز به مصوبه دولت این ترخیص اتفاق نیفتاد.

همچنین از خودروهای باقی مانده ۳۴۰ دستگاه به گمرک اظهار شده، اما پروانه دریافت نکرده بودند که این تا پایان مهلت مصوبه دولت انجام شد. حدود ۱۰۴ دستگاه خودرو نیز از قبل از سال ۱۳۹۳ در گمرک باقی مانده بودند که از جمله خودروهای وارد شده از محل تسهیلات مربوط به جانبازان بود که حجم موتور تمامی این ۱۰۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی بود.

اما در بین خودروهایی که در گمرک متوقف شده بودند، تعدادی به دلیل گره‌های قضایی امکان ترخیص پیدا نکردند که تعداد آنها به ۲۲۸۹ دستگاه می‌رسید. همچنین تعدادی بدون ثبت‌سفارش بودند که امکان ترخیص آنها وجود نداشت و به گمرک نیز اظهار نشده بود که تعدادشان به ۱۱۰۰ دستگاه می رسید  که حجم موتور تمام آنها زیر ۲۵۰۰ سی سی بود.

 همچنین ۲۲۷ خودرو در گمرک خرمشهر (منطقه آزاد اروند) قرار دارند که ۷۳ دستگاه به سفارش آمریکا و ۱۵۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی بود.

حال گمرک ایران اعلام کرده که پیش از این صاحبان خودروهای موجود در گمرکات خواستار باز شدن سایت جهت تمدید ثبت سفارش ها شده بودند تا بتوانند بر اساس مصوبه بهمن ماه هیات وزیران ثبت سفارش های خود را تمدید و خودروهای خود را از گمرک ترخیص نمایند که به نظر می‌رسد این موضوع اجرایی شده تا چندین هزار خودروی موجود در گمرکات هم مجوز ترخیص بگیرند.
 

ابراز امیدواری برای صاحبان خودروها در گمرک


مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این باره به پول نیوز گفت: این اقدام برای صاحبان خودروهای دپو در گمرکات بسیار امیدوار‌کننده بوده و موجب گره گشایی در اجرای مصوبه هیات وزیران خواهد شد.

دادفر افزود: پس از تمدید مصوبه ترخیص خودروها در بهمن ماه سال گذشته، ویرایش ضوابط فنی به عنوان شرط اصلی انجام ثبت سفارش باید به سرعت اعلام می‌شد اما عدم همکاری واحد انفورماتیک وزارت صنعت مصوبه اخیر دولت را فاقد اثر بخشی کرده بود چنانچه این موضوع موجب ارائه نامه انجمن واردکنندگان به وزیر صمت در آخرین ماه سال ۹۸ شد.

وی با اشاره به نامه نگاری‌های صورت گرفته با معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر صمت و شخص رئیس‌جمهوری در خصوص تمدید مصوبه ترخیص خودروها عنوان کرد: در جدیدترین این نامه نگاری‌ها واردکنندگان خواستار ویرایش ضوابط فنی و تمدید ثبت سفارش به دلیل همزمانی این مصوبه با تعطیلات نوروز و همچنین تاثیر شیوع ویروس کرونا بر ایجاد قرنطینه شدند که تصمیم گیری در این زمینه به اواخر فروردین ماه موکول شد و امروز که امکان تمدید ثبت سفارش در سامانه تجارت فراهم شده است این مسئله موجب امیدواری و خوشحالی صاحبان خودروهای موجود در گمرکات شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: