April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۹۱۹۳
۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
0
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید موضوع مقابله با فساد در همه مدیران کشور به مسئله اصلی تبدیل شود، گفت: مدیری که بداند فساد درزیرمجموعه اش رخ داده، اما فوراً برخورد نکند، در حالت خوش بینانه مدیری بی عرضه و در حالت بدبینانه مدیری آلوده است.
به گزارش پول نیوز، اسحاق جهانگیری در دیدار وزیر و معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت که در این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به شرایط دشوار پیش روی مردم اظهار داشت: متاسفانه پمپاژ مسائل منفی به مردم ایران نسبت به سایر کشور‌ها بیشتر است چرا که جمهوری اسلامی ایران مخالفین و دشمنانی دارد که در دنیا پخش هستند و رسانه‌هایی را نیز در اختیار دارند و تلاش می‌کنند تا امید را از ملت ایران بگیرند.

وی با اشاره به سیاه نمایی‌های رسانه‌های ماهواره‌ای از گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا، اظهار داشت: وزارت بهداشت ایران همانند سایر کشورها، هماهنگ با سازمان بهداشت جهانی گزارش‌هایی را در خصوص آمار مبتلایان کرونا ارائه می‌دهد، اما این رسانه‌ها هر روز که می‌خواهند اخبار مرتبط با ایران را مطرح کنند می‌گویند که آمار رسمی اعلام شده فلان تعداد است، اما دیگران معتقدند که این آمار صحیح نیست.

 جهانگیری با تاکید بر اینکه آن‌ها نسبت به پمپاژ اخبار منفی اقدام می‌کنند تا امید ملت ایران را بگیرند، گفت: انتظار این است که رسانه‌های داخلی به خصوص وقتی اطلاع دارند که مطلبی صحیح است، سیاه نمایی نکنند البته اگر مطلبی صحیح باشد، رسانه‌ها وظیفه دارند که نظارت دقیق داشته باشند و درخصوص آن اطلاع رسانی کنند.

معاون اول رییس جمهور افزود: بانک مرکزی مسئول تامین ارز کشور است و حتی درباره یک دلار نیز حساسیت وجود دارد و اگر کسی یک دلار گرفته باشد و کالا وارد نکرده باشد مرتکب خیانت ملی شده است و باید در پیشگاه دستگاه قضایی کشور پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: مگر می‌توان در شرایط سخت ارزی کشور از یک دلار هم چشم پوشی کرد؟ البته نمی‌خواهم به این مبحث وارد شوم که برای واردات و صادرات در دنیا چه مکانیزمی وجود دارد و در کشور ما ساز و کار آن چیست. البته زمانی توضیح خواهم داد که ال سی و حواله هر کدام چیست.

جهانگیری با بیان اینکه در همه جای دنیا ابتدا باید کالا وارد کشور شود و سپس ارز آن پرداخت گردد، افزود: علت آنکه ما نمی‌توانیم به این شیوه عمل کنیم، وجود تحریم هاست. ما باید ابتدا ارز را حواله کنیم تا کالا وارد کشور شود که این خود آغاز خیلی از اتفاقات است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه حساسیت‌ها نسبت به تخلفات بالا است، تصریح کرد: قوه قضاییه در سال ۹۷ از مقام معظم رهبری مجوزی خاص برای مقابله با فساد دریافت کرد که اگر تخلفی صورت گرفت بتواند با سرعت برخورد کند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: اینکه برخی می‌گویند قیمت‌ها را آزاد کنید و اجازه دهید به روش‌های دیگر نیاز‌های مردم تامین شود، عمدتاً منظور آن‌ها کوپن است که شرایط آن وجود ندارد وگرنه اعضای دولت به سمت ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌رفتند چرا که کارنامه اقتصادی ما معلوم است و معتقد هستیم که محدودیت‌ها و دخالت‌های دولت را باید به حداقل برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی دولت، دفاع و حمایت از زندگی مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه است، خاطر نشان کرد: نمونه دیگر این گونه اقدامات دولت، خرید گندم از کشاورز به قیمت ۲۵۰۰ تومان است که پس از تبدیل به آرد به قیمت ۶۶۵ تومان به نانوایی‌ها داده می‌شود که ممکن است هر کس بگوید این اقدام با عقل اقتصادی سازگار نیست، اما هدف دولت این است که نان با قیمت مناسب به طبقات مختلف جامعه برسد.

 جهانگیری تصریح کرد: مردم باید بدانند و خودمان نیز باید باور داشته باشیم که با فساد مخالف هستیم. فساد در هر جا و توسط هر کس که باشد باید با آن مبارزه کرد چرا که فساد مانند موریانه به جان انقلاب افتاده تا آن را از پا درآورد. امید مردم زمانی تبدیل به یاس می‌شود که می‌بینند زندگی شان در سختی است، اما عده‌ای با فساد زندگی آن چنانی دارند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید موضوع مقابله با فساد در همه مدیران کشور به مسئله اصلی تبدیل شود، گفت: مدیری که بداند فساد درزیرمجموعه اش رخ داده، اما فوراً برخورد نکند، در حالت خوش بینانه مدیری بی عرضه و در حالت بدبینانه مدیری آلوده است.

وی با اشاره به اینکه رییس جمهور در راستای شفاف سازی و مقابله با فساد خواسته بود که اسامی دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی در سامانه‌ای منتشر شود که مردم در جریان آن قرار گیرند، خاطر نشان کرد: در موضوع تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی نیز در جلسه ستاد اقتصادی دولت موافقت شد که اسامی دریافت کنندگان این تسهیلات در سامانه اعلام شود تا مردم مطلع باشند که کدام واحد‌های تولیدی از این امکان استفاده کرده اند.

جهانگیری در ادامه با قدردانی از مدیران و دست اندرکاران وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: چشم‌های جامعه به عملکرد دست اندرکاران این وزارتخانه است تا با عملکرد خوب خود به مردم آرامش، آسایش و امید بدهند و این اطمینان در جامعه حاصل شود که نیاز‌های مردم تامین می‌شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به پدیده کرونا و تلاش همه مدیران کشور برای اینکه هر چه زودتر از شر این ویروس منحوس خلاص شویم، گفت: در کنار مشکلات و مسائل تلخ شیوع کرونا اتفاقات مهمی در کشور رخ داد که بخشی از این اتفاقات در حوزه مسئولیت وزارت صمت بود.

وی یکی از وظایف و اقدامات وزارت صمت در مقطع شیوع ویروس کرونا را تامین نیاز‌ها و کالا‌های اساسی مردم عنوان کرد و گفت: در کشوری که درگیر جنگ اقتصادی با آمریکا است کار‌های بزرگی در زمینه تامین نیاز‌ها و کالا‌های اساسی جامعه انجام شد.

جهانگیری افزود: آمریکایی‌ها هدف گذاری کرده بودند که اقتصاد ایران را متلاشی کنند، اما اکنون که در آستانه سومین سال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های آمریکا هستیم، آمار‌ها و ارقام چیز دیگری می‌گویند. برخلاف وضعیت بسیاری از کشور‌های بزرگ، ایران با هجوم مردم به فروشگاه‌ها و قحطی و کمبود کالا مواجه نشد و این در حالی است که ما در شرایط تحریم و فشار قرار داریم.

معاون اول رییس جمهور راه اصلی مبارزه با ویروس کرونا را ماندن در خانه و قطع زنجیره انتقال ویروس عنوان کرد و افزود: با وجود آنکه در ایران سرعت شیوع ویروس کرونا بالا بود، اما هیچ اتفاقی از جهت کمبود کالا نیفتاد و مردم احساس کمبود نداشتند.

وی با اشاره به اینکه براساس گزارش‌ها در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای میزان فروش روزانه در مقطع شیوع کرونا ۵ برابر مواقع عادی بوده است، تصریح کرد: با وجود آنکه حجم تقاضا به شدت افزایش یافت، اما کمترین کمبود و یا خالی شدن قفسه‌ها را شاهد نبودیم که این توفیقات مرهون تلاش‌های کارخانه ها، واحد‌های تولیدی و مدیریت خوب دست اندرکاران وزارت صمت بوده است.

جهانگیری همچنین با اشاره به اقدامات موثر و سازنده وزارت صمت در تامین اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا، خاطر نشان کرد: در روز‌های گذشته از یک واحد تولیدی ماسک بازدید کردم و هدفم از این بازدید قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته برای راه اندازی این واحد بود چرا که افرادی که با تولید سروکار دارند به خوبی می‌دانند که راه اندازی یک واحد تولیدی چه پیچیدگی ها، چه مراحل و چه امکاناتی را نیاز دارد تا بتوان یک فعالیت تولیدی را آغاز کرد

معاون اول رییس جمهور افزایش چشمگیر ظرفیت تولید ماسک و مواد ضدعفونی در کشور را افتخاری بزرگ توصیف کرد و افزود: امروز می‌توانیم با اطمینان به مردم بگوییم که نیاز‌ها به اقلام و کالا‌های بهداشتی تامین شده و به خصوص در تامین کالا‌های حفاظتی از کادر درمان دغدغه‌ای وجود ندارد و تامین اقلام مورد نیاز کادر درمان که سرمایه‌های این کشور هستند و خدمات ارزشمندی در این دوره برجای گذاشتند، جزو اولویت‌های دولت بوده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه افراد مسن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند بیش از سایرین در معرض خطر کرونا هستند، خاطر نشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که تبعات کرونا در بخش‌هایی که بیماری‌های اجتماعی و اقتصادی مزمن‌تر باشد بیشتر خواهد بود و آسیب پذیری در این بخش‌ها بالاتر است.

وی افزود: امروز که به تدریج ادارات در کشور فعالیت خود را آغاز می‌کنند، آن بخش از ادارات که به دولت الکترونیک مجهز هستند می‌توانند بدون حضور فیزیکی به مردم خدمات دهند و در بخش‌هایی که دولت الکترونیک فعال نشده، ارائه خدمات نیازمند حضور فیزیکی مردم است که آسیب پذیری‌ها را افزایش می‌دهد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید بصورت اورژانسی و فوری به بخش‌هایی از جامعه که آسیب پذیری بیشتر دارند رسیدگی کنیم، افزود: اقشاری که بیشترین آسیب پذیری را دارند در اولویت هستند و نیازمندان جامعه که حقوق آن‌ها از طریق فعالیت روزمزد تامین می‌شود و حاشیه نشین‌ها جزو کسانی هستند که باید در سیاست‌های خود بیش از پیش برای آن‌ها برنامه ریزی کنیم.

معاون اول رییس جمهور صیانت از شغل کارگران در واحد‌های تولیدی را از مهمترین برنامه‌های دولت برشمرد و تصریح کرد: نباید درباره کرونا ساده اندیشی کنیم چرا که آنچه مشخص است این است که فعلا راهکاری قطعی و علمی برای از بین بردن آن وجود ندارد و باید منتظر تولید واکسن و دارویی برای درمان قطعی این بیماری باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت طراحی مدل‌هایی برای فعالیت اقتصادی منطبق با شرایط کرونایی گفت: باید برای بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی کشور که می‌خواهند فعالیت کنند تا نیاز‌های مردم را برطرف سازند، برنامه ریزی و نحوه فعالیت آن‌ها را تعیین کنیم.

جهانگیری از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست کارگروه‌هایی را برای طراحی این مدل‌ها تعیین کند تا با استفاده از نظر دانشگاهیان و صاحب نظران راهکار‌های لازم را طراحی کنند. البته خلاقیت جوانان و نوآوری‌ها نیز می‌تواند به کمک آن‌ها بیاید.

معاون اول رییس جمهور گفت: باید بدون کمترین تردید از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی حمایت کنیم. وارد کنندگان و صادر کنندگان که افسران و سربازان دوران تحریم بودند حالا نیز سربازان دوران کرونا هستند تا نیاز‌های مردم را تامین کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: