کد خبر: ۳۲۹۶۱۴
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
0
با نزول قیمت نفت در آمریکا و تاثیر حضور کرونا در اقتصاد جهان، سایر کشورهای صادرکننده نفت نیز زیان خواهند دید.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، کاهش عجیب قیمت نفت در جهان و به خصوص در آمریکا، ترس بسیار زیادی در میان کشورهای نفت خیز و صادرکننده این طلای سیاه به وجود آورده است.

ترس از رفتن تمام امیدهایی که برای آینده اقتصادی خود با فروش نفت ترسیم کرده بودند. به گفته بسیاری از کارشناسان کاهش قیمت نفت آمریکا را در ده های اخیر کاملا بی سابقه دانسته و هیچ پیش بینی نسبت به آن ندارند.

اما سوال اینجاست که اگر قیمت نفت آمریکا در این شرایط بماند، چه بر سر اوپک خواهد آمد؟

در این رابطه محمد خطیبی، کارشناس حوزه انرژی می گوید: این مساله روی تمام قیمت های بازار اثر گذاشت. زمانی که قیمت نفت آمریکا منفی شد، شاهد این بودیم که برنت نیز به زیر 20 دلار کاهش یافت و به حدود 19 دلار رسید.
وی با بیان اینکه البته میزان کاهش قیمت برنت و سبد اوپک همچون بورس نیورک که منفی شد نبود، اظهار می کند: همان زمان در غیر بورس قیمت نفت آمریکا منفی نبود و سبد اوپک و برنت نیز هیچکدام منفی نشدند اما کاهش قیمت داشتند؛ یعنی قیمت اوپک و برنت کاهش پیدا کرد اما روند کاهش همچون بورس آمریکا نبود.
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به ادامه روند تاثیر گذاری قیمت ها گفت: کاهش شدید قیمت تنها در بورس آن هم برای یک ماه اتفاق افتاد. به عبارت دیگر در بورس نیویورک فقط تحویلی ماه می منفی شد و تحویلی ماه ژوئن حدود 21 دلار است لذا این اتفاق فقط برای یک ماه بوده و شامل حال ماه های دیگر نمی شود.


خطیبی با تاکید بر اینکه منفی شدن قیمت فقط مربوط به بورس بود و حتی تحویلی ماه ژوئن را نیز شامل نشد، می افزاید: با این وجود قیمتها کاهش یافت و نفت برنت که حدود 23 تا 24 دلار معامله می شد به حدود 19 دلار نیز رسید و قیمت سبد اوپک نیز کاهش یافت.
وی با بیان اینکه تاثیر این مساله بر سبد اوپک چندان زیاد نبوده است، ادامه می دهد: کاهش قیمت نفت آمریکا به دلیل عملیات بورس است. زمانی که محموله فیزیکی می شود یا باید مورد مصرف قرار گیرد یا در مکانی انبار شود و چون ذخیره سازیها پر بود و مصرف نیز رونقی ندارد، این شرایط پیش آمد.
این کارشناس با اشاره به تاثیر بحران کرونا در بازار نفت، تصریح می کند: این مساله موجب شده که میزان تقاضا برای نفت کاهش یابد و همین موضوع مشکلاتی را برای بازار نفت ایجاد کند. به نظر میرسد که با رفع این بحران وضعیت بازار نفت نیز بهبود یابد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: