April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت تاکید کرد:
کد خبر: ۳۲۹۶۳۱
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
0

به گزارش پول نیوز، بعد از تاثیر نوسانات ارزی بر قیمت محصولات پالایشی و پتروشیمی، حالا نوبت نوسانات نفتی است که تاثیر خود را بر قیمت های داخل ایران بگذارد.

در زمانی که قیمت ارز به یکباره از 4000 تومان به 8000 تومان و سپس به بالای 15 هزار تومان رسید، قیمت فراورده های نفتی و به طبع آن قیمت محصولات پایین دستی و حتی محصولات فروشگاهی و بهداشتی به 5 برابر افزایش یافت یعنی یک شامپوی 1000 تومانی تنها به دلیل گران شدن بسته بندی به 5000 تومان اتیکت قیمت خورد.

حال با کاهش قیمت جهانی نفت و تاثیری که این مهم بر روی سایر بازار ها می گذارد، مردم ایران باید منتطر کاهش قیمت ها و یا افزایش سرسام آور آنها باشند؟

احسان باقریان نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی و مدیرعامل شرکت پتروپالایش مهان در مورد شرایط فعلی بازار و تولید محصولات نفتی می گوید: دولت در فروش نفت به پالایشگاه ها، بدین صورت عمل می کند که نفت را به قیمت منهای ۵ درصد قیمت میانگین ماهیانه نفت دبی ، بحرین و برنت به پالایشگاه ها فروخته و در واقع، پالایشگاه ها، خوراک خود یعنی نفت خام را با تخفیف ۵ درصدی نسبت به قیمت میانگین دبی و بحرین و برنت خریداری می کنند. سپس دولت فرآورده های اصلی تولیدی پالایشگاه ها شامل ( بنزین ، گازوییل ، مازوت و نفت سفید ) را با قیمت جهانی از آنها خریداری می کند.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که تولیدات پالایشگاه های کشور شامل دو گروه فرآورده های اصلی ( ۸۵ درصد تولید ) و فرآورده های ویژه (۱۵ درصد ) است. یکی از عوامل ایجاد سود پالایشگاه ها همین فرآورده های ویژه است ، به این علت که خوراک واحدهای پایین دستی است و در بورس انرژی و کالا، عمدتا بصورت رقابتی فروخته می‌شود. از طرفی هم، زمانی که بازار نفت دچار تغییر و نوسان می شود ، تاثیر این نوسان بر پایین ترین تولیدات در زنجیره نفت، با تاخیر نمایان می شود‌. بنابراین جهت بررسی تاثیر کاهش قیمت نفت خام بر سودآوری پالایشگاه ها، باید رویه کاری پالایشگاه ها را تحلیل کرد، و البته منتظر ماند تا تاثیر ریزش قیمت جهانی نفت خام بر فرآورده های پالایشی نیز، نمایان گردد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: