کد خبر: ۳۳۰۲۸۲
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
0
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از ضرورت واگذاری کارخانه های پنبه به اتحادیه تعاونی های کشاورزی پنبه و دانه های روغنی خبر داد.

کارخانه های پنبه به اتحادیه تعاونی های کشاورزی پنبه و دانه های روغنی واگذار شود

 

به گزارش گروه کشاورزی پول نیوز، حسین شیرزاد در جمع فعالان اقتصادی و اعضای اتحادیه تعاو‌نی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی با اشاره این که دستیابی به هدف جهش تولید منوط به اجرای تمام عیار و کامل طرح پنبه، واگذاری هر چهار کارخانه موجود در کشور به اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی، تزریق سرمایه و سرمایه پذیر کردن اتحادیه و تامین مالی به هنگام با انکشاف بازارهای جدید است، گفت: موضوع ضرورت دلینتاسیون بذور پنبه تولید داخل و جایگزینی آن با بذور کرکدار همواره از اهمیت بسزایی برخوردار بوده که در حال حاضر تنها حدود ۳۰ درصد بذور تولید داخل به صورت دلینته شده در اختیار پنبه کاران گذاشته می شود و ۷۰ درصد دیگر که مورد کشت قرار می گیرد به علت کرکدار بودن بذر به عنوان بذور استاندارد از سوی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال پذیرفته نمی شود.

وی افزود: امروزه تقریباً در تمام کشورهای تولید کننده پنبه از بذر دلینته استفاده می‌شود زیرا استفاده از این نوع بذر باعث ۵۰ درصد کاهش مصرف بذر و هزینه تولید نیز می‌شود و با فراهم شدن امکان ضدعفونی وغنی سازی بذور، موجبات افزایش عملکرد در واحد سطح نیز به مقدار قابل ملاحظه ای حدود ۲۰ درصد می شود. این وضعیت در شرایطی است که چهار کارخانه دلینته از ۲۵ سال قبل در کشور احداث و آماده بهره برداری قرار گرفته و سال‌ها بلااستفاده بوده و در حال حاضر دو کارخانه واقع در شهرستان های کاشمر و گرگان که مدیریت آنها از سال گذشته به این شرکت واگذار شده است، درحال بهره برداری است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با تاکید بر این که می توان اذعان داشت دلیل عدم بهره برداری از این کارخانه ها در سنوات گذشته مسئله مدیریت و مالکیت دولتی آنها بوده که امکان بازسازی و بهره برداری صحیح از آنها را دچار مشکل ساخته است، گفت: اگرچه مدیریت دو کارخانه کاشمر و گرگان به طور موقت از طریق وزارت جهاد کشاورزی به اتحادیه تعاونی‌های پنبه واگذار شده است و شرکت با وجود سرمایه گذاری، بالغ بر ۷ میلیارد ریال، معذالک بعلت نیاز مبرم به بازسازی اساسی، بهره برداری از دو کارخانه یاد شده با مشکلات زیاد همراه است.

به گفته وی، با عنایت به مراتب فوق بهره برداری از سه کارخانه کاشمر، گرگان و پارس آباد و دلینتاسیون تمام بذور تولید داخل، مستلزم واگذاری دائمی کارخانجات یاد شده از طریق وزارت جهاد کشاورزی به اتحادیه تعاونی‌های پنبه بوده تا به این صورت تا انجام بازسازی و نوسازی لازم امکان پذیر شود و در سالی که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مزین به سال جهش تولید نامگذاری شده شاهد دلینتاسیون صد درصدی بذور تولیدی پنبه باشیم که این عمل مصرف بذور را به حدود ۵۰ درصد کاهش می یابد و علاوه برآن با فراهم شدن امکان ضدعفونی و غنی سازی بذور موجبات افزایش عملکرد در واحد سطح، حداقل به میزان ۲۰درصد نیز فراهم شده که خود انگیزه بسیار موثر در توسعه کشت و افزایش تولید پنبه و تامین نیاز داخل کشور خواهد بود.

شیرزاد خاطرنشان کرد: از سویی بهبود کیفیت بذر پنبه نیز فاکتور پراهمیت دیگری در توسعه کشت پنبه به شمار می‌رود و در رابطه با افزایش کیفیت بذر پنبه که مهمترین فاکتور در دستیابی به عملکرد مطلوب محسوب می شود، تهیه بذر پنبه بدون کرک (دلینته) است. درحال حاضر اتحادیه با مدیریت شرکت بین المللی کشاورزی و بازرگانی فجر سبز خاورمیانه (وابسته به اتحادیه) از چهار کارخانه موجود در کشور، مدیریت دو کارخانه کاشمر و گرگان را در اختیار داشته و فعلا از کارخانه دلینته کاشمر بهره برداری می شود و حدود یک سوم بذر مورد کشت در کشور در این کارخانه دلینته می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین بازسازی این کارخانجات که نیازمند سرمایه گذاری زیاد است تنها با تعیین تکلیف مالکیت آنها از طریق واگذاری مالکیت آنها به بخش خصوصی با قیمت کارشناسی، امکان پذیر بوده و انجام این امر از اقدامات مهم در جهت افزایش کیفیت بذر مورد کشت در کشور با انجام دلینتاسیون صددرصد بذور، خواهد بود. اتحادیه طی دو سال گذشته سعی کرد تا با افزایش کیفیت الیاف تولیدی گام های استواری بردارد، زیرا موضوع بهبود کیفیت الیاف از دوجنبه قابل توجه است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، درباره این دو مورد توضیح داد: نکته اول تصفیه پنبه است که در این ارتباط انجام تعمیرات سالانه کارخانجات و نظارت بر کار آنها از نظر چگونگی تصفیه و رعایت نکات فنی با توجه به کیفیت ضروری است. نکته دوم نیز نحوه برداشت پنبه است که درحال حاضر به علت عدم رعایت اصول صحیح برداشت دستی توسط کارگر، کیفیت برداشت مطلوب نبوده و در نتیجه الیاف استحصالی از کیفیت فیزیکی مطلوب صنایع نساجی برخوردار نیست. بنابراین مکانیزه کردن برداشت پنبه نه تنها انگیزه‌ای برای توسعه کشت پنبه (با رفع مشکلات کارگری و کاهش هزینه برداشت) خواهد بود بلکه با انجام به موقع برداشت و با کیفیت مطلوب، افزایش خواص فیزیکی الیاف همراه با توسعه کشت فراهم خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: