به گزارش خبرنگار پول نیوز، قیمت خودرو این روزها در جاده گرانی میتازد که رصد قیمت آن از روزانه، به ساعتی تغییر کرده است. قبلا در هر روز چند قیمت محدود از یک خودرو مطرح بود که نهایتا میانگینی از آنها اعلام میشد، ولی مدتی است با نوسان شدید قیمتها در یک روز، روند نوسانات ساعتی شده است.
برخی سایتها که در گذشته نرخهایی نزدیک به بازار را اعلام میکردند، این روزها برای نرخهای خود، بازه قیمتی اعلام میکنند!
پس از ۲۰ ماه غیبت و با تصمیم وزارت صمت، شورای رقابت دوباره افسار قیمتگذاری
خودرو را در دست گرفت.
روزگذشته نیز فرمول نهایی قیمت خودرو در جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور اعضای شورای رقابت مشخص و اعلام شد.
داستان خودروسازی در ایران، قصه پرغصهای است. معمولا وقتی بخواهند این صنعت را آسیبشناسی کنند، از همان ابتدا یادآوری میکنند که ما و کره جنوبی به طور همزمان پای در مسیر ساخت خودرو گذاشتیم، اما حالا تفاوتها از کجا تا کجاست؟ و یکی از نتایجی که معمولا به آن میرسیم، آن است که در بازار خودرو ایران، دلالان میدان دار شدهاند و با دمیدن در قیمتها، سودهای کلانی به جیب زدهاند.
در جدیدترین مورد، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو آمار قابل توجهی در این رابطه ارائه کرده است. فرهاد به دنیا تأکید کرد که «اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار خودرو، سه هزار میلیارد تومان سود به جیب دلالان ریخته است».
او که در نشست مشترک قطعه سازان و خودروسازان سخن میگفت، بر نکتهای دست گذاشته که میتوان از آن به عنوان یکی از نکات کلیدی عدم پیشرفت صنعت خودروسازی کشور قلمداد کرد. به گفته این فعال صنعت خودرو، آنچه این اختلاف قیمت و در نهایت، سود بادآورده را تقدیم دلالان کرده، «بی تدبیری در بازار خودرو» بوده است.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو، علاوهبر اختلاف
قیمت کارخانه و بازار بر تغییر قیمت مواد اولیه هماشاره میکند که «شورای رقابت باید با مانع شدن افزایش قیمت مواد اولیه تولید خودرو، جلوی افزایش قیمت را میگرفت. این در حالی است که خودرو طی دو سال و نیم گذشته، افزایش قیمتی نصف افزایش قیمت نهادههای تولیدی خود داشته است».
به گفته سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو، از سال ۹۷ و ۹۸ تا به امروز شرکتهای تولیدکننده مواد اولیه بالای ۵۰ تا ۷۰ درصد سود را تجربه کردهاند که بر این اساس شرکت فولاد مبارکه بالای ۵۰ درصد سود کردهاند و سود ۹۷ این مجموعه ۱۰۲ درصد بالاتر از سال ۹۶ بود.
در این بین مسئولان گاهی در ظاهر برای طرفین دعوا شاخ و شانه میکشند و اولتیماتوم می دهند، اما بعید است خود آنها هم آن را باور کنند.
مثلا همین چند روز قبل بود که وزیر صمت برای اصلاح فرایند ثبتنام خودروسازان اولتیماتوم ۲۴ ساعته داد، اما خودروسازان توجه چندانی به این موضوع نکردند به طوری که مردم، دیروز هم برای ثبتنام خرید محصولات ایران خودرو مانند دفعات قبل با در بسته روبرو شدند.
رضا رحمانی بااشاره به تاکیدات انجام شده به مدیران
خودروسازی کشور در جلسه چند روز پیش با آنها، گفته بود: خودروسازان تکلیف دارند در نحوه ثبتنام متقاضیان، اصلاحات لازم را اعمال کنند و در این خصوص شفاف سازی کنند. رحمانی تأکید کرده بود: هر یک از این اقدامات باید تا ۲۴ ساعت آینده به گونهای برنامهریزی و عملیاتی شوند تا بازار به نحو مطلوبی مدیریت شود و مصرفکنندگان واقعی خودرو بتوانند به سهولت دسترسی به خودرو داشته باشند. اما دیروز وقتی پیش فروش برخی محصولات ایران خودرو با موعد تحویل آبان، آذر و دی ۹۹ از ساعت ۱۱ آغاز شد کمتر کسی موفق به ثبتنام برای خرید این خودروها شد.
با نهایی شدن فرمول قیمت خودرو در کارخانه بعید است اتفاقی بیفتد و اتفاقا دست دلالان را باز گذاشته تا از این افزایش قیمت کارخانه ای سواستفاده کرده و بازار را ملتهب تر کنند و اینها همه به دلیل نبود یک متولی کاربلد است.