April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۱۱۵۶
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
0
در حالی که هفته گذشته قیمت جدید خودروها تعیین تکلیف شد و بنا شد قیمت ها اعلام شود اما، همچنان این موضوع بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار در حال پاسکاری است.

به گزارش پول نیوز، هفته گذشته بعد از کشمکش میان شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار بالاخره شیوه قیمت گذاری خودرو مشخص شد.

مدت زیادی است که بازار در انتظار تعیین و تکلیف قیمت نهایی خودرو است تا شاید مشخص شدن یک قیمت واحد دست دلالان سواستفاده گر را از بازار کوتاه کند.
 
هفته گذشته در حالی بازار خودرو چشم انتظار تعیین قیمت ها بود که دعوای بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار برای اینکه کدام نهاد تعیین کننده قیمت باشد بالا گرفته و شورای رقابت تصمیم ستاد تنظیم بازار را قبول نکرد.
 
حال چند روز گذشته بعد از کشمکش های طولانی بین دو نهاد مسئول و همچنین حاشیه های زیادی که این روزها حوزه خودرو با خود دارد، وزیر صنعت به سازمان‌ حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار اولتیماتوم جدی داد تا ظرف 24 ساعت آینده بازار خودرو را ساماندهی کنند. سپس در جلسه ستاد تنظیم بازار شیوه قیمت گذاری خودرو مشخص شد.
 
رئیس شورای رقابت ضمن اعلام افزایش متوسط 23 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و رشد متوسط 10 درصدی قیمت محصولات سایپا گفت که قیمت جدید محصولات این دو گروه خودروسازی (23 اردیبهشت) اعلام خواهد شد. پیرو این موضوع در روز وعده شده رسانه ها منتظر اعلام قیمت جدید خودروها از سوی شورای رقابت بودند و قرار بود نرخ های جدید بر روی سایت شورا اعلام شود اما این اتفاق نیفتاد و در مقابل، همان روز مدیران شرکت های خودروساز به شورای رقابت رفتند و برای چانه زنی در مورد قیمت جدید محصولاتشان با رئیس شورا جلسه گذاشتند.
 
طبق اعلام شیوا رئیس شورای رقابت، براساس بررسی‌ها و محاسبات انجام شده، محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت می‌یابد و دلیل افزایش کمتر قیمت ایران خودرو نسبت به سایپا این است که ایران خودرو در بهمن ۹۷ تغییر قیمت بیشتری در محصولات خود اعمال کرده بود.

شیوا همچنین گفته بود: قیمت تعیین شده برای سایپا ۱۱۱ مبلغ ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ساینا ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

وی، قیمت تیبای هاچ‌بک را ۵۹ میلیون تومان و تیبای صندوق‌دار را ۵۲ میلیون تومان عنوان کرده و گفته بود: ممکن است این قیمت‌ها در بررسی نهایی اندکی افزایش یابد که با توجه به اعلام رسمی قیمت‌ها مشخص خواهد شد.
 
حال با گذشت یک هفته، در نهایت قیمتی اعلام نشد و رئیس شورای رقابت نیز پاسخی به تماس های مکرر رسانه ها نداد تا اینکه شیوا شب گذشته بدون اعلام نرخ جدید خودروها، از ابلاغ قیمت جدید خودروها به خودروسازان توسط ستاد تنظیم بازار خبر داد.
 
به گفته شیوا، قرار است اطلاعات مربوط به خودروهای جدید مشمول قیمت‌گذاری طی یکی دو روز آینده جمع‌آوری شده و قیمت این خودروها بر مبنای دستورالعمل شورای رقابت، توسط ستاد تنظیم بازار به خودروسازان ابلاغ شود.

به این ترتیب در حالی که قرار بود قیمت خودروها همانند سال 92 از سوی شورای رقابت به مردم اعلام شود، توپ اعلام نرخ های جدید از شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار پاس داده شد.
 
مسئولان وزارت صنعت به منظور کنترل بازار خودرو و سر و سامان دادن به این بازار، هفته گذشته تصمیماتی را نیز اتخاذ و اعلام کردند که ایجاد محدودیت در خرید خودرو از کارخانه یکی از مهمترین این تصمیمات بود.
عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این مورد گفته بود: محدودیت‌هایی برای ثبت‌نام متقاضیان خرید خودرو تعیین شده که بر این اساس، متقاضیان خرید و ثبت‌نام خودروهای پیش‌فروش نباید دارای پلا‌ک‌ جاری باشند و این موضوع از نیروی انتظامی استعلام می‌شود.

به گفته وی، سند خودروهای جدید به مدت یک سال در رهن باقی می‌ماند و این امر مخصوصا در فروش‌های فوق‌العاده رعایت می‌شود. در عین حال، برای متقاضیان خرید خودروهای پیش‌فروش شرط سنی هجده سال و همچنین داشتن گواهینامه تعیین شده است و در صورتی که خودرو پس از سه ماه به  خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های مجاز برای سرویس‌های اولیه توسط خریدار ارجاع نداده نشود، حتما گارانتی خودرو باطل می‌شود.
 
هرچند برای کنترل بازار خودرو دستورالعمل هایی توسط مسئولان وزارت صنعت وضع شده اما نتیجه بخشی این مصوبات نیازمند تسریع در اجرا و توجه ویژه به برخورد با محتکران خودرو است. به قول معروف تا اثرگذاری و داغی شیوه نامه های جدید از بین نرفته باید برای ترکاندن حباب بازار خودرو اقدامی عاجل شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: