April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۱۲۱۹
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
0
پاجرو همواره یکی از شاسی‌بلندهای محبوب در ایران بوده است. یکی از دلایل این محبوبیت شاید کمپانی تولیدکننده‌اش یعنی میتسوبیشی باشد، کمپانی‌ای که از ژاپن می‌آید، کشوری با تولیدات آرمانی در ذهن ایرانیان. تمام خودروهای تولید ژاپن در ایران محبوب و مقبول هستند. فرقی ندارد از میتسوبیشی باشد یا نیسان یا تویوتا. همین که ژاپنی است، یعنی بخشی از مسیر موفقیت در ایران را طی کرده است.

ایرانی‌ها دیگر كشته‌مرده پاجرو نیستند

 

به گزارش پول نیوز،پاجرو همواره یکی از شاسی‌بلندهای محبوب در ایران بوده است. یکی از دلایل این محبوبیت شاید کمپانی تولیدکننده‌اش یعنی میتسوبیشی باشد، کمپانی‌ای که از ژاپن می‌آید، کشوری با تولیدات آرمانی در ذهن ایرانیان. تمام خودروهای تولید ژاپن در ایران محبوب و مقبول هستند. فرقی ندارد از میتسوبیشی باشد یا نیسان یا تویوتا. همین که ژاپنی است، یعنی بخشی از مسیر موفقیت در ایران را طی کرده است. اما از دیگر دلایل محبوبیت پاجرو، علاقه دیرینه ایرانیان به خودروهای شاسی‌بلند است. شاسی‌بلندهای قوی‌هیکل با قابلیت‌های آفرود همیشه در کشورمان مورد توجه بوده‌اند.

 

از دیگر عوامل حضور همیشگی پاجرو در كشورمان قیمت مناسب آن در برابر رقباست. البته که این قیمت مناسب دلیل آن نیست که پاجرو نسبت به این رقبا نظیر لندکروز و پرادو از کیفیت پایین‌تری برخوردار باشد. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا هر ۴ نسل پاجرو در ایران حضور داشته باشند. اما نسل ۴ این شاسی‌بلند دوست‌داشتنی یعنی آخرین نسلش از دیگر نسل‌ها حضور کمرنگ‌تری داشته است. اما چرا؟

 

برتری‌های فنی

 

پاجرو نسل ۴ در سال ۲۰۰۶ میلادی به جهان معرفی شد. در ۲ مدل دو در و چهار در. هر دوی این مدل‌ها هم وارد ایران شدند؛ با موتور ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر که توان تولید ۲۵۰ اسب بخار قدرت را دارد و ۳۲۹ نیوتن‌متر گشتاور. این موتور از سیستم MIVEC بهره می‌برد؛ اختراع خلاقانه میتسوبیشی برای موتورهای تزریق مستقیم. یک فناوری برای تغییر زمان‌بندی سوپاپ‌ها و همچنین لیفت سوپاپ‌ها که به افزایش راندمان موتور کمک زیادی می‌کند. در نتیجه این فناوری پاجرو می‌تواند با ۲ تن وزن صفرتا ۱۰۰ را در ۱۰.۶ ثانیه طی کند و سقف سرعتش ۲۰۰ کیلومتر در ساعت باشد. مصرف سوخت این خودرو نیز ۱۳.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که شاید مصرف بالایی به نظر برسد، ولی برای یک ۲دیفرانسیل آفرودی مناسب ارزیابی می‌شود. کارشناسان یکی از دلایل عدم استقبال از این خودرو در سال‌های اخیر در کشورمان را مصرف بالای آن دانسته‌اند، چرا که این روزها مصرف سوخت گزینه بسیار مهمی محسوب می‌شود.

 

نکته جالب درباره پاجرو که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، این است که گیربکس پاجرو ۵ سرعته خودکار با قابلیت تیپ‌ترونیک است. اما این خودرو مانند باقی خودروهای امروزی با گیربکس تیپ‌ترونیک مسئولیت تغییر حالت خودکار به دستی را به یک دکمه نسپرده و همچنان از یک دسته‌دنده کوچک در کنار دسته‌دنده اصلی برای این کار بهره می‌برد. شاید چون پاجرو در حالت دستی دارای ۴ حالت انتقال نیرو به چرخ‌هاست و این کار را به کمک ۳ دیفرانسیل انجام می‌دهد. این ۴ حالت‌ انتقال نیرو با عناوین H4، LLC4، H2 وHLC4 شناخته می‌شوند. در حالت H2 کل نیروی موتور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که این حالت را مناسب مصرف جاده‌ای و روزمره می‌کند، چرا که استهلاک و مصرف سوخت در آن پایین است.

 

حالت H4 از دیفرانسیل سوم پاجرو که در مرکز قرار دارد، استفاده می‌کند. این دیفرانسیل نیرو را به نسبت مشخصی بین ۲ دیفرانسیل عقب و جلو تقسیم می‌کند. این حالت برای جاده‌های لغزنده مناسب است. در حالت HLC4 دیفرانسیل مرکزی نقشی ندارد و نیرو به طور مساوی و مستقیم بین دیفرانسیل عقب و جلو تقسیم می‌شود. این حالت مناسب مسیرهای خاکی و صعب‌العبور است و در جاده‌های آسفالت استهلاک ماشین را بالا می‌برد. علاوه بر این قفل دیفرانسیل مرکزی هم در این حالت فعال است و امکان چپ شدن خودرو در مسیرهای هموار را بالا می‌برد.

 

حالت دیگر، حالت LHC4 که باز هم دیفرانسیل مرکزی در آن قفل می‌شود، اما دنده کمکی نیز در آن فعال است. این حالت مناسب آفرودهای بیابانی و سنگین است. پاجرو نسل ۴ در تیپ GLS وارد ایران شد که تیپ متوسط آن از نظر امکانات رفاهی محسوب می‌شود. در این تیپ امکاناتی مانند ترمز خودکار پارک یا سردکن صندلی و حافظه صندلی راننده نمی‌بینیم؛ که به نظر می‌رسد یکی از دلایل عدم استقبال از آن همین نکته باشد. چرا که در سال‌های اخیر کره‌ای‌های آپشنال با حضور فعال خود در ایران سطح توقعات را نسبت به امکانات خودروها بالاتر برده‌اند. البته با بررسی قیمت پاجرو در سایت دیوار متوجه می‌شویم که قیمت نسل ۴ این خودرو نسبت به رقبای آن بسیار مناسب‌تر بوده و این می‌تواند امکانات کمش را توجیه کند.

 

قیمت مناسب پاجرو

 

بررسی قیمت شاسی‌بلندهای آفرودی در سایت‌هایی مثل دیوار (اسفند ۱۳۹۸) به ما نشان می‌دهد که بعضا برای خرید یک پاجرو نسل ۴ باید نصف قیمت یک پرادو نسل ۴ پرداخت کنید. البته با توجه به اینکه در حال حاضر پاجروی صفر در بازار ایران وجود ندارد، این مقایسه را بین نمونه‌های هم‌سال و کارکرده انجام دادیم. این در حالی است که پرادو واقعا از لحاظ کیفی با پاجرو تفاوت چندانی ندارد و همه اختلافاتش در سطح امکانات و ابعاد بزرگتر، توجیه پرداخت دو برابری برای آن نیست. بنابراین اگر قصد خرید یک شاسی‌بلند مناسب برای آفرود را دارید (که در مصارف شهری نیز کارآمد و کیفیت ساختش نیز تأیید شده باشد) به شما یک پاجروی سلامت و کارکرد پایین را پیشنهاد می‌دهیم. برای خرید اینجا کلیک کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: