April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
فشار سودسازی این پتروشیمی کم شد
کد خبر: ۳۳۱۲۷۹
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
0
رشد نرخ های فروش «شخارک» در سال قبل در حدی نبود که بتواند کاهش مقداری را جبران کند؛ از همین رو، با افت 17 درصدی سودآوری مواجه شد.

 

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، شرکت «پتروشیمی خارک» در سال مالی منتهی به اسفند 98 به ازای هر سهم 3541 ريال سود محقق کرد که 17 درصد افت نسبت به سال 97 نشان می دهد.

 

بر اساس این گزارش، علت کاهش سودآوری شرکت کاهش 12 درصدی فروش و افزای 17 درصدی بهای تمام شده است. این دو عامل سبب شد تا سود ناخالص شرکت افت 25 درصدی را متحمل شود.

 

«شخارک» یک شرکت کاملا صادرات محور است و تمام تولیدات خود را در بازارهای خارجی به فروش می رساند. این پتروشیمی در سال 97 بالغ بر یک میلیون تن فروش داشت اما؛ مقدار فروش در سال 98 به 970 هزار تن کاهش یافت. از سوی دیگر، افزایش قابل توجه در نرخ فروش هیچ کدام از محصولات مشاهده نمی شود و همین عامل سبب شد تا رشد هر چند اندک نرخ ها نتواند اثر منفی کاهش مقداری را خنثی کند.

 

نکته جالب توجه این است که «شخارک» پیش بینی کرده در سال 99 از نظر مقداری کمتر از سال 98 فروش داشته باشد اما؛ درآمدهای عملیاتی با رشد 8 درصدی به 28 هزار و 286 میلیارد ريال افزایش یابد. در واقع، هیئت مدیره این شرکت انتظار دارد آنچه در سال 98 اتفاق نیفتاد در سال 99 رخ دهد و افزایش نرخ های فروش در حد بالایی باشد تا افت مقدار فروش را جبران کند.

 

«شخارک» طرح کمپرسور جديد و افزايش کيفيت محصول را با سرمایه گذاری 232 میلیارد ريالی به جریان انداخته که تا پایان سال 98 حدود 97 درصد پیشرفت داشته و طی سال 99 تکمیل می شود. علاوه بر این، طرح متانول دوم با سرمایه گذاری 3 هزار و 722 میلیارد ريالی جهت افزایش ظرفیت تولید را در دست اجرا دارد که انتظار می رود تا سال 1401 به بهره‌برداری برسد. طرح متانول دوم خارک که مطالعات اولیه آن از سال 88 آغاز شد تاکنون 28 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات از سال 97 مجددا ادامه یافته و قرارداد گاز منعقد و عملیات احداث خط لوله دریا نیز آغاز شده است.

 

اتصال به حلقه ذخیره سازی محصول متانول با سایر مجتمع های پتروشیمی از طریق راه اندازی مخازن جدید به منظور جلوگیری از کاهش قیمت در بازار جهانی و همچنین حفظ بازار شرکت، بکارگیری مخازن جدید پروپان و بوتان در جهت افزایش ظرفیت ذخیره سازی و همچنین، بازیافت گسولین DMD با ظرفیت 5 تن در روز که باعث جلوگیری از سوخت این محصول باارزش می شود، از جمله طرح های «شخارک» برای بهبود فضای فروش خود است.

 

صادرات محور بودن شرکت سبب شد تا در سال 98 بالغ بر 7 هزار و 68 میلیارد ريال سود تسعیر ارز کسب کند.

 

با همه این اوصاف، «شخارک» در سال 98 حدود 21 هزار و 246 میلیارد ريال سود خالص کسب کرد که قصد داردر 75 درصد آن را در مجمع عمومی عادی سالیانه بین سهامداران خود تقسیم کند.

 

«شخارک» و 3541 ريال سود

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: