April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۱۴۶۷
۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
۱
مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) گفت: صنعت خودرو در سال جهش تولید نیازمند حمایت مجلس و تصمیم گیری برای جهش تولید است از این رو انتظار می رود مجلس یازدهم، مجلسی برای تصمیماتی درست و مطابق با واقعیات در صنعت خودرو باشد.
به گزارش پول نیوز، صنعت قطعه سازی کشور که به دلیل سوء مدیریت صنعت بالا دستی خود وضعیت مناسبی ندارد در روزهای اخیر دست به دامن نمایندگان مجلس یازدهم شده است تا نه مشکل صنعت قطعه بلکه مشکل خودروسازان را رفع کنند!
 
بدهی هزاران میلیاردی سایپا و ایران خودرو به قطعه سازان، ضعف صنعت قطعه‌سازی در تولید محصولات با کیفیت و به روز نبودن  این صنعت قرار است با قانون گذاری نمایندگان تازه وارد به مجلس و از جیب مصرف کننده حل شود.
 
اتفاق جالب در جلسه اخیر قطعه سازان با نمایندگان مجلس حضور مدیرعامل ساپکو و هشدارهای وی در مورد افول صنعت خودرو است و دادن راه کارهایی که به نفع خود و مدیران بالادستی ایشان  باشد.
 
عادل پیرمحمدی در نشست و هم اندیشی قطعه سازان خودرو کشور و منتخبان مجلس یازدهم، اظهار داشت: صنعت خودرو ، تنها صنعتی است که با کمترین سرمایه گذاری، بیشترین اشتغال زایی را دارد به طوری که هم اکنون 2 هزار واحد قطعه سازی در کل کشور مشغول فعالیت هستند.
 
این اظهار نظر در حالی صورت می گیرد که در طول حداقل 40 سال اخیر بیشترین سرمایه گذاری و رانت برای صنعت خودرو به وجود آمده اما این صنعت همچنان با 40  سال پیش خود هیچ تفاوتی نکرده  و به زمین و زمان نیز بدهکار است حال چگونه و با کدام استدلال پیرمحمدی از کمترین سرمایه گذاری با بیشترین اشتغالزایی در کنار هم سخن می گوید تنها یک علامت یا شکلک تعجب برای مخاطبان ایجاد می کند. 


وی در ادامه با اشاره به برنامه تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال 99 می گوید: برای تامین این میزان تولید باید سالیانه 20 میلیارد دلار واردات خودرو به کشور صورت گیرد در حالی که امروز به دلیل تولید خودرو در کشور، کل واردات صنعت خودرو 2 میلیارد دلار است در واقع 10 درصد از نیاز این صنعت از طریق واردات تامین می شود.

آقای پیرمحمدی خودروهای وارداتی را با خودروهای « ب ا ک ی ف ی ت» داخلی یکی می دانند؟!


مدیرعامل ساپکو می‌افزاید: هم اکنون ایران خودرو با تمام قوا و در دل تحریم ها روزانه 2 هزار دستگاه خودرو تولید می کند.

 

اگر روزانه 2000 خودرو تولید می کنید که نمی کنید! در 5 روز کاری هفته می شود 10 هزار دستگاه و در 4 هفته می شود 40 هزار دستگاه؛ ولی این تعداد خودرو چرا برای آرامش بازار عرضه نمی شود، سوالی به جا است که باید پاسخ دهید؟


پیرمحمدی همچنین به برخی مشکلات این صنعت در حوزه ارز، مالیات و قانون کار اشاره و بر لزوم حمایت برای غلبه بر مشکلات صنعت خودرو تاکید کرد.

لب کلام همه ابن هزبنه ها را دولت و مشتریان از جیب خود بدهند و خودوساز فقط پول بگیرد!!!

وی در ادامه حیات بسیاری از صنایع را وابسته به صنعت خودرو اعلام کرده و می افزاید: در حال حاضر 70 درصد متقاضی صنعت فولاد و نزدیک به 50 درصد مشتری صنایع آلومینیوم، مس و پتروشیمی ها صنعت خودرو است و در صورتی که این صنعت متوقف شود تمام این صنایع ضربه خواهند خورد.

 

لطفا در مورد میزان بدهی این صنعت حیاتی کشور (خودرو) به صنایع فولاد، آلومینیوم، مس و پتروشیمی نیز بفرمایید و البته این نکته ضروری که پول فروش ماشین ها اگر برای خرید مواد اولیه نرفته؛ پس در جیب کدام بزرگوار جا خوش کرده است؟

 

به گفته مدیرعامل ساپکو، در صورتی که چرخ صنعت خودرو به معنای واقعی به حرکت درآید این جریان موجب تحرک بسیاری از صنایع داخلی خواهد شد.

 

به هر حا صنعت خودرو و صنعت قطعه کشور مشکلات بسیاری دارند اما قرار نیست این مشکلات از جیب مصرف کننده مرتفع گردد و اگر دوستان به خود کمی زحمت داده و کمی استراتژی و مدیریت را چاشنی کرهای خود کنند، شاید وضعیت ایاشن نیز بهتر شود.

اما جناب پیرمحمدی؛ تا په زمانی قرار است هزینه ریخت و پاش ها و سوء مدیریت های صنایع خودرو و قطعه را مردم جبران کنند؟!!!

 

محمد علی رفیعی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
20:18 - 1399/03/02
مدیران قبیلشون که زندانن
حالا باید ببینیم کی نوبت اینا میشه
مرسی از توجهتون به درد مردم
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: