April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
آقای وزیر مردم را ناتوان از خرید کردید!
کد خبر: ۳۳۲۳۶۲
۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
0
توصیه ۱۱ ماه پیش وزیر موجب تحمیل گرانی هر متر ۵ میلیون تومان به متقاضیان واقعی مسکن شد و اکنون بار دیگر با تکرار این پیشنهاد در فصل داغ جابجایی ها به نوعی به مردم می گوید: مردم! مسکن نخرید تا بعدها ناتوان از خرید شوید.

به گزارش پول نیوز، تنها دوازده روز دیگر به آغاز زمان جابجایی و نقل و انتقالات مسکن باقی مانده است اما قیمت مسکن و همچنین قیمت اجاره بها همچنان در مدار صعودی قرار دارند و این باعث نگرانی مستاجران و کسانی شده که قصد خرید مسکن دارند.

طبق آخرین آماری که دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده است در اردیبهشت ماه سال جاری، رکورد جدیدی برای متوسط قیمت هر مترمربع مسکن به ثبت رسید. این آمار‌ها نشان می‌داد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در اردیبهشت ماه سال جاری به ۱۷ میلیون و ۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده که این قیمت در مقایسه با فروردین ماه سال جاری و اردیبهشت ماه سال گذشته به ترتیب رشد ۹.۴ درصدی و ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.
 
در میانه تیرماه سال ۹۸ بود که اسلامی به مردم توصیه کرد "فعلاً خانه نخرید تا شرایط آرام شود و در شرایط هیجانی تصمیم نگیرید". اسلامی در آن مقطع تأکید می کرد که یکی از مواردی که بسیار مهم است و باید به آن توجه شود، تحولاتی است که در حوزه مسکن و التهابات قیمتی اتفاق می‌افتد و این موارد اصلاً هیچ ارتباطی به تقاضا و عرضه مسکن ندارد.
این اظهارات در تیر ماه سال گذشته در حالی از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده بود که دو ماه بعد محمد اسلامی اظهارات خود را پس گرفت و اعلام کرد که افزایش حباب گونه قیمت مسکن متوقف‌ شده و قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته است و کسانی که حقوق‌بگیر هستند و می‌خواهند خانه ای تهیه کنند در این شرایط می‌توانند خانه بخرند.

این مطالب در حالی از سوی عالی ترین مقام وزارت راه و شهرسازی مطرح و تعجب همگان را در پی داشت که روند صعودی قیمت مسکن آغاز و هنوز هم تا حدودی ادامه دارد. اگر مشاوران وزیر راه و شهرسازی در همان تیر ماه سال گذشته به او تاکید می کردند که هر گونه اظهار نظر او می تواند تبعات منفی برای بخش مسکن داشته باشد امسال و در خرداد ماه باز هم آن اظهارات عجیب و در عین حال غیر حرفه ای  مطرح نمی شد.

متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در مرداد ماه ۹۸ حدود ۱۳ میلیون تومان بود و اگر مردم به توصیه های وزیر راه و شهرسازی گوش کرده و مسکن خریداری نکرده اند باید بدانند که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی طبق گواه گزارش بانک مرکزی ۱۷ میلیون تومان است.


با افزایش قیمت مسکن طبیعتاً اجاره بها نیز که رابطه مستقیمی با قیمت مسکن دارد در حال رشد است و این نگرانی مستاجران را با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات مسکن افزایش می دهد.

در این شرایط، تنها راهکاری که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برای مقابله با گرانی مسکن به مردم پیشنهاد کرده است، نخریدن مسکن است. وی در مصاحبه ای عنوان کرد: تعدادی از متقاضیان تمایل دارند که مستأجر باشند و این در شرایطی است که ما تعیین نمی‌کنیم، چون تعیین قیمت بازار مسکن در دست دولت نیست و تا زمانی که نوسان و تحولات قیمتی در بازار ارز وجود داشته باشد، شرایط این گونه خواهد بود. بازار مسکن هم همانند سایر کالاها از بازار ارز تأثیر می‌گیرد و این خود مردم هستند که باید مانع افزایش و ایجاد حباب قیمتی شوند. زمانی که قیمت یک کالا گران می‌شود، مردم ‌نباید خریداری کنند تا ارزان شود و این تنها راه مقابله با گرانی کالاست. بهترین راهکار برای ترکیدن حباب‌های قیمتی در بازار مسکن و کاهش قیمت، خریداری نکردن مردم است.

گفتنی است، وزیر راه و شهرسازی یک بار دیگر نیز همین راهکار را برای ارزان شدن قیمت مسکن ارائه داده بود. وی در ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸ و در حاشیه جلسه هیات دولت گفته بود: تلاطم امروز بازار مسکن مربوط به بخش مسکن نیست، بلکه ناشی از سوداگری و دلالی است که مثل یک آفت بزرگ، به جان مملکت افتاده و به زندگی مردم در همه بخش‌ها آسیب می‌رساند. به‌ تبع این آسیب کلان، بخش مسکن هم امروز به این آفت مبتلا شده و نکته مهم این که مردم باید متناسب با وضع موجود احتیاط کرده و خرید نکنند تا شرایط آرام شود و در وضعیت هیجانی تصمیم نگیرند.

حالا پرسش اساسی این است که آیا تنها راهکار ارزان شدن قیمت مسکن، نخریدن مسکن توسط مردم است؟ راهکارهای دیگر برای کاهش قیمت مسکن چیست؟ به طور کلی چه ارزیابی می توان از سیاست های دولت تدبیر و امید در این هفت سال در حوزه مسکن داشت ؟ آیا راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان یک راهکار، می تواند به ارزان تر شدن مسکن کمک کند؟ پیش بینی از وضعیت قیمت مسکن در سال جاری چیست؟
 
اقبال شاکری با تاکید بر این‌که مجلس یازدهم و کمیسیون عمران مجلس در بخش مسکن دو اقدام عاجل را در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: متغیر‌های بازار مسکن به شدت مردم را رنج می‌دهد، در این وضعیت مسئولی می‌گوید مسکن نخرید تا ارزان شود. وی ادامه داد: اگر با نخریدن مسائل حل می‌شد که دیگر نیازی به مسئول، وزارتخانه و دوائر متعدد نبود.
وی با تاکید بر این‌که این قبیل اظهارنظر‌ها و جواب‌ها غلط است، افزود: اجاره‌بها در کشور به‌صورت بی‌رویه و ناجوانمردانه افزایش یافته و مستأجران از مرکز شهر به جنوب و از مناطق جنوبی به حاشیه رفته‌اند.


فرشید ایلاتی کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش ها با بیان اینکه قطعا راهکار آقای وزیر، راهکار درستی نیست، افزود: شرایطی که هم اکنون بر بازار مسکن حاکم است، شرایطی است که اولاً مسکن به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده و ثانیا کسانی که در بازار مسکن برای خرید حضور دارند مردم عادی نیستند و تقاضا برای خرید مسکن، تقاضای مصرفی نیست. بنابراین اصلا مردم عادی در بازار مسکن در حال حاضر حضور ندارند که بخواهند به حرف آقای وزیر گوش دهند یا ندهند. کسانی که هم اکنون در بازار مسکن حضور دارند، کسانی هستند که با انگیزه های سوداگرانه وارد این بازار شده اند و خیلی هم توجهی به صحبت های آقای وزیر نخواهند داشت. این افراد با توجه به منافعی که دارند وارد بازار شده اند.

ایلاتی گفت: آقای وزیر بهتر است به جای این صحبت ها سیاست های مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات سالانه املاک را دنبال کند تا کسانی که با انگیزه های سوداگرانه وارد بازار مسکن شده اند به سختی تنبیه شوند. اینکه توصیه کنند مردم مسکن نخرند، کمکی به تقاضای مصرفی نخواهد کرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: البته سیاست های مالیاتی در بازار مسکن باید در کنار بحث تولید دنبال شود. وی ادامه داد: متاسفانه در دوره گذشته دولت تدبیر و امید با کاهش تولید مسکن به زیر سیصد هزار واحد در سال، ما شاهد بدترین دوره تولید مسکن در چهل ساله گذشته بودیم. این عقب ماندگی در تولید مسکن باید جبران شود که متاسفانه با این اعداد و ارقامی که برای تولید مسکن اعلام می شود، به نظر جبران شدنی نیست.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: