April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۲۴۴۹
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷
0
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: قصد داریم «هاب لجستیک و ترانزیت زمینی ایران به حوزه اوراسیا» را در این منطقه با هماهنگی کامل با منطقه آزاد مغری هم در بخش اداری و هم بخش سخت‌افزاری ایجاد کنیم.

محسن نریمان اظهار کرد: به این منظور تلاش خواهیم کرد با مسوولان درباره فعالیت گمرک ایران در داخل محدوده منطقه آزاد ارس بر اساس قوانین منطقه آزاد مذاکره کنیم و لازم است اختیارات مربوط به اداره قرنطینه به مدیریت کشاورزی سازمان تفویض شود.

نریمان گفت: منطقه آزاد ارس در حوزه تامین زیرساخت‌های کلان سرمایه‌گذاری اعم از انرژی، آب، گاز، ارتباطات و راه‌های دسترسی در شبکه درون‌کشوری، تقریبا به حد آمادگی نسبی و قابل قبولی رسیده اما پیش‌بینی می‌شود در دوره پساکرونا به دلایل مختلف فعالان اقتصادی برای ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی به مناطق آزاد بیشتر از قبل توجه و اقبال نشان دهند تا مسیر صادرات کالا و تامین سود و سرمایه را برای خود آسان‌تر کنند.

وی درباره عوامل افزایش سرمایه‌گذاری به ویژه سرمایه‌گذاری خارجی در پساکرونا نیز توضیح داد: هدف عمده مناطق آزاد جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی است، اما اطلاعات بسیار کمی در مورد ظرفیت‌های چندبعدی ارس در میان کشورهای هدف و همسایه وجود دارد و ما در نظر داریم با اقداماتی همچون ایجاد دفاتر جذب سرمایه‌گذاری در کشورهای هدف، جذب شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری، تعریف مشوق‌های جدید سرمایه‌گذاری به ویژه سرمایه‌گذاری خارجی، معرفی ظرفیت‌های ارس با استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی بین‌المللی و نظارت مستمر بر نحوه پیشبرد طرح‌های سرمایه‌گذاری برای رفع مشکلات آنها در سطوح مختلف، بتوانیم راندمان سرمایه‌گذاری در ارس را به‌ ویژه در حوزه‌های های‌تک و صادرات‌محور بهبود بخشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اظهار کرد: در قانون مناطق آزاد امکانات خوبی برای ایجاد بانک‌ها و موسسه‌های مالی خارجی وجود دارد که این شرایط در سرزمین اصلی نیست، اما به دلایل زیادی که عموما هم منطقی نبود از ظرفیت‌ها نتوانسته‌ایم استفاده کنیم؛ ولی قصد داریم تا حد توان مباحثی همچون توسعه خدمات و موسسات مالی را از طریق تاسیس بانک آفشور، بهره‌برداری از ظرفیت بانک و بیمه سیستم بانکی کشورهای همسایه و به‌‌خصوص ارمنستان در منطقه آزاد مغری تحت سیستم تبادلات مالی اتحادیه اوراسیا، جلب همکاری شرکت‌های بین‌المللی بیمه، ابزارهای نوین مالی، راه‌اندازی بورس اوراق بهادار و خدمات عرضه صکوک پیگیری کنیم تا بتوانیم سیستم بانکی - بین‌المللی ارس را توسعه دهیم.

نریمان با اشاره به مشکلات و برنامه‌های منطقه آزاد ارس برای توسعه سیستم لجستیکی ـ ترانزیتی نیز گفت: موانع موجود در این عرصه دارای سه وجه ضعف زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه شبکه ترانزیت ریلی ـ جاده‌ای، نواقص موجود در هماهنگی‌های لازم و ضروری برای بهره‌گیری از امکانات موجود کشور و امکانات کشورهای همجوار و ضعف امکانات روبنایی بخش ترانزیت به ویژه خودروهای باری با استاندارد بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی هاب لجستیک و ترانزیت زمینی ایران به حوزه اوراسیا را در زون نوردوز با هماهنگی کامل با منطقه آزاد مغری، بخشی از اقدامات ارس در راستای رفع موانع در حوزه هماهنگی و ایجاد وحدت نظر و رویه در درون کشور و خارج از آن است اما برای توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی دو طرح راه‌آهن جلفا ـ نوردوز ـ اصلاندوز و جلفا ـ چشمه ثریا داریم که البته برای اجرای آنها توافق‌های اولیه با برخی شرکت‌های خارجی انجام شده و باید پیگیری نهایی انجام شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: