هزینه مالی بلای جان «خساپا»؛
کد خبر: ۳۳۲۸۳۴
۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
۱
در حالی که وضعیت عملیاتی شرکت «سایپا» نسبت به گذشته بهبود چشمگیری داشت اما؛ هزینه مالی بر شدت زیاندهی افزود.

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، بالاخره صورت های مالی سال 98 شرکت «سایپا» نیز منتشر شد و همچنان از خبر از زیان سازی داد.

 

بر اساس این گزارش، در سال 98 شرکت «سایپا» رقمی بیش از 28 هزار و 370 میلیارد ريال زیان خالص به ثبت رساند که به ازای هر سهم 145 ريال می شود. البته این میزان زیان نسبت به زیان سال 97 افت 49 درصدی را نشان می دهد.

«سایپا» 145 ريال زیان ساخت

درآمد فروش محصولات این خودروساز طی سال 98 رشد 59 درصدی نسبت به سال 97 داشت و به مبلغ 135 هزار و 145 میلیارد ريال رسید. از سوی دیگر، نکته جالب توجه این است که بهای تمام شده تولید محصولات افزایشی کمتر (30 درصد) از درآمدها داشت.

 

«خساپا» در این سال بیش از 386 هزار خودرو به فروش رساند که 30 درصد بیش از فروش سال 97 است. نکته جالب توجه این است که نرخ فروش درج شده در صورت های مالی با نرخ های بازار فاصله بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، خودرو پراید به صورت میانگین در سال 98 با نرخ 285 میلیون ريال به فروش رسیده است.

 

با همه این اوصاف، همچنان «سایپا» از عملیات زیانده رنج می برد و زیان خالص 614 میلیارد ريالی در حساب های سال 98 نشسته است که 97 درصد کمتر از زیان ناخالص سال قبل از آن است.

«سایپا» 145 ريال زیان ساخت

کاهش 89 درصدی سایر هزینه ها در نتیجه افت فاحش زیان تسعیر ارز و همچنین افزایش 18 درصدی سایر درآمدها به جهت ثبت درآمد حاصل از خودروهای تبديلی موجب شد تا زیان عملیاتی با افت نزدیک به 100 درصدی به رقم 48 میلیارد ريال کاهش یابد اما؛ باز هم همانند گذشته هزینه های مالی ناشی از دریافت تسهیلات بانکی سنگین عرصه را بر این خودروساز تنگ کرد.

 

در سال 98 بالغ بر 38 هزار و 874 میلیارد ريال هزینه مالی به «سایپا» تحمیل شد که 46 درصد بیش از رقم سال قبل از آن است. مانده تسهیلات دریافتی از بانک ها در پایان سال 98 بیش از 81 هزار و 402 میلیارد ريال است.

 

در چنین شرایطی، شرکت به دنبال اخذ تسهیلات جدید از سیستم بانکی البته با نرخ سود پایین‌تر است و تأمین مالی از بازار سرمایه را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

 

 

برچسب ها: تسهیلات ، وام ، خودرو ، سایپا ، خساپا ، بورس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Australia
09:00 - 1399/04/01
من نمیدونم چرا ما شرکت های خودروساز داریم! قیمت رو آزاد کنید بذارین بازار قیمت رو تعیین کنه ، واردات خودرو رو هم تعرفش رو بیارین پایین و آزاد کنید. به خدا به نفع اقتصاد ایرانه.
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: