April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
هشدار جدی سازمان بهداشت جهانی:
کد خبر: ۳۳۳۰۰۰
۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
0
سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای نسبت به احتمال وقوع موج دوم ویروس کرونا در سراسر جهان هشدار داده و این احتمال را مطرح کرد که ممکن است موج دوم کووید 19 از موج اول شدیدتر و خطرناک‌تر باشد.

کرونا وارد مرحله خطرناکی شده استبه گزارش پول نیوز  متأسفانه در حال حاضر بیماری همه‌گیر کرونا تمام جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است. هر چند برخی از کشورها تا حدی موفق به مهار شیوع این بیماری شده‌اند، اما هنوز هیچ ملتی نتوانسته است این بیماری را به طور کامل ریشه کن کند و به تازگی برخی کشورها مانند چین پس از ثبت موارد جدید و البته پر شمار، وارد موج دوم بیماری شده‌اند.

پس از یک دوره طولانی مدت قرنطینه، بسیاری از افراد مشتاق به بازگشت به زندگی دوباره هستند. این مسئله ممکن است آن‌ها را نسبت به در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی و ایمنی بی توجه کند. این بی احتیاطی جمعی احتمال افزایش مجدد عفونت را افزایش می‌دهد و این احتمال وجود دارد که موج دوم ویروس کرونا به صورت جهش یافته و شدیدتر از موج نخست باشد.

اطلاعات رسمی جدید نشان می‌دهد حتی نیوزلند که پس از اقدامات سخت‌گیرانه، موفق شد بیماری کووید 19 را به طور کامل متوقف کند نیز به تازگی با چند مورد جدید ابتلا مواجه شده است.

هندوستان که دیرتر از برخی از کشورها در معرض این بیماری قرار گرفته بود، امروز به طور روزانه شاهد افزایش هشدار دهنده‌ای در موارد مثبت است و حتی پس از گذشتن چند ماه از شروع همه‌گیری کرونا در شهر ووهان، در این شهر نیز کرونا مجدداً شیوع پیدا کرده است.

شرایط فعلی نشان می‌دهد که گسترش این بیماری بسیار شدید بوده و به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی در یک اخطار رسمی اعلام کرد، احتمالاً جهان وارد یک مرحله خطرناک از شیوع بیماری شده و ممکن است موج دوم بیماری کرونا با شدت بیشتری مشاهده شود.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیماری همه‌گیر کووید 19 وارد مرحله جدید و خطرناکی شده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد روز پنجشنبه گذشته، بیشترین موارد ابتلا در سراسر جهان طی یک روز مشاهده شده است.

در همین راستا تدروس ادهانوم (Tedros Adhanom Gbrebreesus) رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: روز پنج‌شنبه گذشته، بیش از 150 هزار مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شده است که نیمی از آن به قاره آمریکا تعلق داشته و بخش عمده‌ای نیز مرتبط به خاورمیانه و آسیای جنوبی است.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: ویروس کرونا هنوز به سرعت در حال گسترش است و همه‌گیری این بیماری، رشد نگران کننده‌ای نشان می‌دهد. وی تصدیق كرد كه احتمالاً مردم از قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها، خسته شده‌اند و كشورها مشتاق باز كردن اقتصاد خود هستند، اما اکنون زمانی است که باید نسبت به قبل هوشیارتر و آماده‌تر باشیم.


کشورها باید هوشیارتر باشند

ماریا ون کرکوو (Maria van Kerkhove)، مدیر فنی سازمان بهداشت جهانی در رابطه با واکنش نسبت به کووید 19 طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در روزهای اخیر، همه‌گیری در بسیاری از نقاط جهان سرعت پیدا کرده است و اگرچه بسیاری از کشورها موفقیتی در سرکوب و پایین آوردن سطح انتقال بیماری داشتند اما اوضاع کلی چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. به همین دلیل همه کشورها باید آماده و همیشه هوشیار باشد.»

وقوع موج دوم کرونا کاملاً محتمل است

به گفته مایک رایان (Mike Ryan)، رئیس برنامه فوریت‌های پزشکی سازمان بهداشت جهانی، برخی از کشورها موفق شده‌اند اوج بیماری را کنترل کنند، هرچند این روند به طور کامل پائین نیامده است اما در بعضی از کشورها نیز وضعیتی وجود دارد که اکنون می‌توان آن را اوج گیری موج دوم بیماری محسوب کرد.

متأسفانه دلیل اصلی این موضوع نیز، تحت کنترل قرار ندادن بیماری است. ما با این خطر روبه‌رو هستیم که بیماری در یک کشور روند نزولی یافته و در پی آن شرایط به حالت عادی بازگشته و در نتیجه موج دوم با شدت بیشتری در ماه‌های آینده و به ویژه با فرارسیدن پائیز، به وجود آید.


مردم باید هوشیار و مسوول باشند

در حال حاضر نیاز به آموزش مردم در مورد احتمال جدی وقوع موج دوم ابتلا به همه‌گیری وجود دارد. این امر به ویژه در مورد کشورهایی که در مهار این بیماری موفق بوده‌اند نیز صادق است. علاوه بر این، پس از یک دوره طولانی مدت قرنطینه، بسیاری از افراد مشتاق به بازگشت به زندگی دوباره هستند.

این مساله ممکن است آن‌ها را نسبت به در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی و ایمنی بی توجه کند. این بی احتیاطی جمعی احتمال افزایش مجدد عفونت را افزایش می‌دهد و این احتمال وجود دارد که موج دوم ویروس کرونا به صورت جهش یافته و شدیدتر از موج نخست باشد.

 

منبع: سینا پرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: