کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با پول نیوز:
کد خبر: ۳۳۴۲۴۷
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
0
کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه اخذ مالیات بر خانه های خالی در همه جای دنیا کاربرد دارد گفت: باید تعاریف استانداردی برای خانه های خالی در ایران درنظر گرفته شود تا بتوان این قانون را بخوبی اعمال کرد.

به گزارش پول نیوز، طی چند سال اخیر مسکن به خصوص در کلانشهرها بالای 250 درصد رشد قیمتی داشته . از سوی دولت نقشه ها و طرح هایی برای کنترل قیمت ها صورت گرفته که یکی از این طرح ها مربوط به خانه های خالی و گرفتن مالیات از صاحبان این خانه ها است. در نهایت بعد از کش و قوس های فراوان دولت امسال سازمان امور مالیاتی را موظف به اخذ مالیات از خانه های خالی کرده است.

مسعود سعادتمند کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با پول نیوز با اشاره به اینکه آمار خانه های خالی واقعی نیستند عنوان کرد: معمولا برای جابجایی ها باید درصدی از واحدهای مسکونی در شهرها خالی باشد و نباید تمام خانه های شهر پر باشد.

وی افزود: اگر در این شرایط خانه های مازاد وارد بازار مسکن شود این بازار در بخش قیمت ها به خصوص اجاره بها به تعادل قیمتی می رسد.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: دولت در بخش اخذ مالیات در این حوزه دشواری های زیادی دارد چرا که در ابتدا باید مشخص شود چه تعداد خانه خالی وجود دارد و یا مثلا خانه ویلایی در خارج از تهران و حومه که افراد در سال گاهی به آنجا سفر کرده و چند روزی در آنجا اقامت دارند نیز جزو این خانه ها محسوب می شود یا خیر.

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند در برخی مناطق تهران به خصوص بالای شهر خانه خالی کمتر پیدا می شود و حتی متقاضی خانه بسیار زیاد است و مشاوران املاک فایلی برای معرفی ندارند و می توان به وضوح گفت که در آمار خانه های خالی در کشور اغراق شده است.

سعادتمند با اشاره به اینکه اخذ مالیات از خانه‌های خالی یک منبع درآمد برای دولت محسوب می شود بیان کرد: این موضوع یک بحث قابل قبول است که در همه جای دنیا استفاده می شود و تعاریف مشخصی نیز دارد که باید در ایران نیز تعاریفی مشخص پیدا کرده تا به خوبی اعمال شود.

کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: باید این را در نظر گرفت که اخذ مایات از خانه های خالی تاثیری بر روند بازار مسکن ندارد چون با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه متفاوت است.
 
برچسب ها: قیمت ، مسکن ، بازار ، تهران ، مالیات
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: