April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۴۳۹۴
۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
0
یادداشت اختصاصی: محمد علی رفیعی طبا

آزاد سازی این محکوم دردسر ساز می شود!

به گزارش پول نیوز، یکی از اتفاقات حاشیه دار سال 99 برای سهامداران و بورس بازها در کشور آزاد سازی نصف و نیمه سهام عدالت بود. سهامی که در دهه 80 با سر و صدای بسیار و با حواشی بی نظیر به ایرانیان معرفی شد و تا همین چند وقت پیش کسی نمی دانست که سهام عدالت وجود خارجی دارد و یا خیر و آیا می توان بالاخره این سهام را فروخت یا تنها نمادین است؟

 

به هر حال در ماه های اخیر با تصمیم دولت و وزارت اقتصاد، سهام عدالت به دست صاحبانش رسید اما باز هم قرار نیست این سهام به صورت کامل نمایان شود و تنها مردم مختار شده اند در مدیریت مستقیم سهام و یا مدیریت با واسطه!

 

یکی دیگر از اما و اگرهای سهام عدالت بعد از آزادسازی نصف و نیمه این است که دارندگان این سهام تنها حق دارند 30 درصد سهام آزاد شده خود را بفروشند و مابقی می ماند برای روز مبادا!

 

جدا از مجوزهای فروش درصدی برای سهامداران عدالت، مشکل فعلی اهالی بازار سرمایه، تاثیری است که فروش احتمالی  30 درصد سهام عدالت بر بازار می گذارد.

 

به گفته میدیران دولتی بیش از 49 میلیون نفر سهام عدالت دارند و اگر قرار باشد تنها نیمی از این تعداد قصد فروش 30 درصدص سهام خود را بکنند میزان سرمایه و نقدینگی خارج شده از باازر سرسام آور خواهد بود.

 

در حال حاضر سوالاتی که برای بسیاری از کارشناسان و اهل فن در بازار سرمایه پیش آمده است در مورد تاثیرات عجیب و غریب خروج پول از بازار سرمایه است.

 

اهالی بازار سرمایه می پرسند:

آیا بازار سرمایه توان خروج چنین نقدینگی بزرگی را دارد؟

آیا دولت و نظام بانکی کشور توان و تحمل چنین بار هزینه ای سنگینی را دارد؟

آیا برای فردای فروش 30 درصد سهام عدالت توزیعی، فکری وجود دارد؟

اگر بورس با چنین خروج نقدینگی رو به رو شود، چه بر سرش می آید؟

 

تمام این سوالات و نکات منفی و مثبت مقفول مانده از پروژه ملی سهام عدالت، باعث شده است که کارشناسان بازار سرمایه از فردای بورس ایران بترسند و همه دست اندرکاران را به کمی تعمل همراه با تعقل دعوت نمایند. برخی بر این عقیده هستند که در فاز اول آزادسازی تنها 10 درصد از سهام برای فروش اجرایی شود تا تاثیرات آن کمترین آسیب را برساند و برخی نیز عقیده دارند اساسا دادن چنین مجوزی به همه 49 میلیون سهامدار اشتباه بوده و نباید این حجم فشار را بر بازار تحمیل کرد.

 

بازار سرمایه در سل های گذشته رشد خوبی را ثبت کرده است و توانسته با مدیریت مناسب تصمیم سازانش، بسیاری از بحران های ریز و درشت را پشت سر بگذارد اما حالا این اتفاق و این تحمیل فشار ممکن است تمام رشته های گذشته را پنبه کند.

 

شاید جدا از هیاهوهای طبیعی عده ای در فضای مجازی و برخی رسانه ها، باید تصمیم جدید برای آزادسازی فروش سهام عدالت و مدل این آزادسازی گرفته شود تا هر آنچه در بازار سرمایه ساخته ایم، بر باد نرود.

 

نگارنده: محمد علی رفیعی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: