از سوی شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی صورت می گیرد
کد خبر: ۳۳۴۶۴۵
۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
0
شهرهای گردشگری بالاخره روند ارزیابی را پس از دو سال سپری می‌کنند و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی از آغاز اجرای طرح ارزیابی تخصصی و رتبه‌بندی برندهای گردشگری شهری توسط این شرکت و تحت نظارت معاونت گردشگری و اداره‌کل مطالعات و آموزش گردشگری خبر داده است.
به‌گزارش خبرنگار پول نیوز، دوسال گذشته محمد محب‌خدایی معاون سابق گردشگری وزارت میراث فرهنگی که در آن زمان هنوز وزارت خانه نشده بود، بارها و بارها بر لزوم اجرای طرحی با عنوان طرح شهر گردشگر تأکید کرد.
 
محب خدایی می‌گفت: در قالب شهر گردشگر به‌عنوان مثال ساعت پرواز‌ها تنها نباید متمرکز بر جامعه ساکن باشد، بلکه می‌توان ساعات پرواز را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که گردشگران امکان بیشتری برای برنامه‌ریزی سفر‌های خود و زمان مناسب‌تری برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهر‌های کشور داشته باشند.

وی شهر گردشگر را اینگونه تعریف می‌کرد: شهر گردشگر شهرداران و شورا‌های شهر‌ها و روستا‌های کشور را نیز به این موضوع متوجه می‌کند که برنامه کلانشهری خود را تنها مختص به جمعیت ساکن شهر‌ها نکنند و برنامه‌ریزی‌های کلانشهری را با درنظر گرفتن جمعیت ساکن و گردشگر تنظیم و اجرا کنند.

 
در واقع نظر وی بر این بود که شهرها باید از نظر گردشگرپذیری ارزیابی شوند و شهری که معیارهای لازم را ندارد، خود را برای پذیرش گردشگران آماده کند.
 
محمد محب‌خدایی با اعلام اینکه در طرح شهر گردشگر برنامه‌ریزی‌ها باید علاوه بر تمرکز بر جامعه ساکن شهرها، گردشگران و زمان خالی آنها را نیز در نظر بگیرد، گفته بود: به‌عنوان مثال ساعت پروازها تنها نباید متمرکز بر جامعه ساکن باشد، بلکه می‌توان ساعات پرواز را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که گردشگران امکان بیشتری برای برنامه‌ریزی سفرهای خود و زمان مناسب‌تری برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهرهای کشور داشته باشند.

در تمام مدت مسئولیت او و علی اصغر مونسان، همواره روی این طرح تاکید می‌شد اما اقدام قابل ملاحظه‌ای درباره آن نمی‌شد تا این طرح ملموس‌تر باشد. همان زمان هم آنقدر این طرح مبهم بود که تقریباً کسی جواب سوالش را از سازمان وقت میراث فرهنگی نمی‌گرفت تا بداند بالاخره شهر گردشگر چیست.
 
حال بعد از دو سال شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به عنوان بازوی اجرایی وزارت میراث فرهنگی قصد ارزیابی و رتبه بندی شهرهای گردشگری را دارد. اما مدیرعامل این شرکت می‌گوید که نمی‌داند طرحی که آقای محب‌خدایی گفته بود چیست ولی می‌داند در این طرحی که دو سال است معاونت گردشگری روی آن کار کرده و به آنها ابلاغ شده ارزیابی تخصصی و رتبه‌بندی برندهای گردشگری شهری (شهر گردشگر) انجام خواهد شد.
 
خشایار نیکزادفر مدیرعامل این شرکت می‌گوید: برخی معیارها برای انتخاب شهر گردشگر تعریف شده است مانند آینده نگری برند، تأثیرگذاری عاطفی، مدیریت تعاملات، وفاداری مخاطبان به برند، محیط و اتمسفر، دسترس پذیری و تحرک پذیری، اوقات فراغت و مهمان نوازی و …. هر کدام از این معیارها تعریف جداگانه‌ای دارند ما با این معیارها به شهرها وزن می‌دهیم و هر شهری ارزیابی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در این طرح خودارزیابی نیز وجود دارد و همه این مسائل را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا یک شهر بتواند رتبه بگیرد. ما نقاط بهبود شهرهایی که می‌خواهند برند گردشگری شوند، را توصیه می‌کنیم برخی از شهرها اصلاً ستاره ندارند و باید خودشان را به معیارهای حداقلی ما برسانند.

وی درباره اینکه چطور شهرهای مهم گردشگری ما در این ارزیابی تنها دارای سه ستاره شده‌اند می‌گوید: بالاخره این شهرها با استانداردهایی که ما مد نظر داریم سه ستاره کسب کرده اند. همانطور که هتل‌ها برای گرفتن ستاره ارزیابی می‌شوند این شهرها نیز بررسی شدند. ما نقاط بهبود را به آنها توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهند به رده بندی شهرهای گردشگری برسند باید چه کارهایی را انجام دهند. دوباره برای بررسی به آن شهرها می‌رویم و ارزیابی مجدد انجام می‌شود ممکن است در ارزیابی بعدی این رتبه‌ها جابه‌جا شود.

در حال حاضر که این طرح به صورت آزمایشی برای شهرهای اردبیل، شیراز، یزد و کرمان اجرا شده و برنامه‌ریزی برای سایر شهرهای دیگر در سطح کشور انجام شده است و بر اساس اولویت درخواست‌های واصله از سوی مسئولان استانی و شهری عملیاتی خواهد شد، باید دید چه نتیجه ای به همراه خواهد داشت یا این طرح نیز به طرح های خاک خورده اضافه خواهد شد؟
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: