April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
صفری در گفتگو با پول نیوز تشریح کرد:
کد خبر: ۳۳۴۶۶۲
۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
0
مدیرکل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی با بیان اینکه طرح بخشودگی ۱۰۰ درصدی تاثیری بر ضریب نفوذ بیمه در کشور ندارد، گفت: کسانی که از موتور سیکلت استفاده می‌کنند با مشکلات اقتصادی بسیاری روبه رو هستند و نمی‌توانند بیمه نامه شخص ثالث خریداری کنند.
تاثیر طرح بخشودگی ۱۰۰ درصدی بر ضریب نفوذ بیمه
به گزارش پول نیوز، چندی پیش بیمه مرکزی اعلام کرد برای توسعه و ترویج فرهنگ بیمه و نیز ایجاد اطمینان و پرداخت کلیه خسارت‌های جانی و مالی ناشی از تصادفات رانندگی، طرح بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم را در نظر گرفته است. بر اساس این طرح صاحبان موتور‌سیکلت و ماشین‌آلات کشاورزی از یکم تیرماه تا ۳۱ شهریورماه فرصت دارند اقدام به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث کنند تا مشمول بخشودگی ۱۰۰ درصدی شوند. با توجه به لازم الاجرا بودن این طرح، باید دید اقدام بیمه مرکزی تا چه میزان اثرگذار خواهد بود و تاثیر آن در ضریب نفوذ بیمه چیست؟

در همین رابطه امیر صفری مدیرکل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز بیان کرد: ماده ۲۴ قانون ثالث مصوب ۱۳۹۵، منابع مالی صندوق تامین خسارت‌های بدنی را مشخص کرده است. دومین منبع تامین مالی این صندوق در بند ب ماده ۲۴، از محل وصول مبلغ معادل حداکثر یک سال حق بیمه اجباری دارندگان وسیله نقلیه‌ای بوده که از انجام بیمه موضوع این قانون خودداری کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق ماده ۲ قانون ثالث، دارنده وسیله نقلیه مکلف است وسیله خود را بیمه کند، اظهار کرد:. بر اساس بند ب ماده ۲۴ اگر دارنده وسیله نقلیه شامل خودرو، موتورسیکلت، ماشین آلات کشاورزی و همه مشمولان این قانون، از ماده ۲ تخلف کنند، باید جریمه بپردازند. پس این جریمه شامل همه وسایل نقلیه از جمله اتومبیل و موتورسیکلت می‌شود.

صفری در پاسخ به این سوال که آیا این جریمه برای اتومبیل یا موتورسیکلت از متخلفان دریافت می‌شود که بخشیده شود یا خیر؟ گفت: اساس و مبنای این طرح، تا آنجا که به بیمه مرکزی ارتباط دارد، طرح خوبی است، زیرا دارنده موتورسیکلت را تشویق به اجرای قانون می‌کند. همچنین صندوق تامین خسارت‌های بدنی از بخشی از مطالبات قانونی خود گذشته است تا قانون اجرا شود.

وی در ادامه مطرح کرد: در صورتی که این طرح تاثیرگذار باشد، در مجموع به نفع صندوق خواهد بود، چون در صورت خرید بیمه نامه، بخشی از حق بیمه به حساب صندوق واریز می‌شود. با این حساب اثر این طرح بر منابع مالی دریافتی صندوق به این شکل است که در صورت اثرگذاری طرح، منابع بند ب صندوق کاهش یافته و همزمان منابع بند الف صندوق افزایش می‌یابد. نهایتاً اینکه آیا اجرای طرح باعث کاهش یا افزایش منابع صندوق می‌شود، بستگی به چند متغیر موثر دارد. اما به نظر می‌رسد از این طرح استقبال کمی خواهد شد.
 
بیشتر بخوانید:
 

شرکت های دولتی، عمده بدهکاران صنعت بیمه

سنگینی سایه بیمه گزاران بدهکار بر شانه‌های نحیف صنعت بیمه

 

مدیرکل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی با بیان اینکه موتورسیکلت در کشور‌های توسعه یافته، اغلب وسیله‌ای برای تفریح است و استفاده کمتری در خیابان‌ها دارد، گفت: این وسیله در پیست‌های موتورسواری استفاده می‌شود و برای علاقمندان به ورزش و تفریح است. از طرفی، استاندارد و ایمن بوده و اغلب یک نفر راکب دارد، اما موتورسیکلت در کشور ما عمدتاً وسیله امرار معاش، حمل مسافر و بار است و به عنوان پیک و برای ارسال مرسولات در اندازه کوچک استفاده می‌شود.

صفری اضافه کرد: حتی گاهی تا چندین نفر راکب دارد. استاندارد و ایمنی هم که تکلیفش روشن است. تعریف موتورسیکلت در کشور ما و کشور‌های پیشرفته، تعریف خاص خود را دارد و طرز استفاده از آن هم با یکدیگر متفاوت است.

وی در ادامه ابراز کرد: موتورسیکلت، وسیله کار دارنده آن است و دارنده موتورسیکلت، اغلب از درآمد و دارایی چندانی برخوردار نیست و کسی که دارایی اندکی دارد، توان پرداخت حق بیمه شخث ثالث را هم نخواهد داشت.


لزوم ترویج فرهنگ بیمه


وی در خصوص تاثیر این طرح بر ضریب نفوذ بیمه در ایران نیز گفت: این قبیل طرح‌ها اثرگذاری کمی دارند و اگر تصور شود که موضوع، فرهنگی است، در اشتباه هستیم. موضوع بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، موضوعی فرهنگی نیست که نیازمند تبلیغ و ترویج داشته باشد.

صفری مطرح کرد: بیمه شخص ثالث موتور سیکلت، موضوعی اقتصادی است، نه فرهنگی. فرض کنیم با طرحی، فروش بیمه ثالث را برای ۲ ماه رایگان کنیم. نتیجه چه خواهد بود؟ مطمئنا که بیش از ۹۵ درصد از کسانی که بیمه نامه ندارند، مراجعه خواهند کرد. حالا فرض کنیم که ۵ سال، معادل کل حق بیمه دریافتی ثالث را برای تبلیغ و ترویج بیمه هزینه کنیم. نتیجه چه خواهد بود؟ خواهیم دید که میزان مراجعه بیش از ۵ درصد و از آنچه که فعلاً در این شرایط داریم، نخواهد شد.

مدیرکل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه بیمه موضوع غریبی برای مردم نیست و نزدیک به یک قرن در ایران مطرح است، خاطر نشان کرد: با این حال، کسی که قانون اجباری را رعایت نکرده، تشویق نیز روی آن موثر نخواهد بود؛ بنابراین افراد انتظار دارند که بخشودگی جرایم باز هم تکرار شود.
 

گفتگو از سحر گلی زاده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: