کد خبر: ۳۳۵۱۹۳
۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
0
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در کشور عنوان کرد: در شرایطی که بازار‌های موازی دیگر روز به روز در حال رشد هستند، افزایش یک درصدی نرخ سپرده‌های بانکی انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری ایجاد نمی‌کند.
نظارت ناقص بانک مرکزی و بنگاهداری بانک‌ها / افزایش یک درصدی نرخ سپرده بانکی، انگیزه‌ای برای سپرده گذاران ندارد
به گزارش پول نیوز، چند وقتی است که بانک مرکزی نرخ سود سپرده‌های بانکی را کاهش داده و بر همین اساس بیشتر سپرده‌گذاران پول‌های خود را از بانک‌ها خارج و در بازار‌های موازی دیگر سرمایه‌گذاری کردند که بعضا سود‌های حاصل از این بازار‌ها سفته بازی‌هایی را نیز در بازار‌های اقتصادی کشور به همراه داشته اند.

به همین دلیل هم چند هفته‌ای است که شورای پول و اعتبار تصمیم به افزایش چند درصدی نرخ سود‌های بانکی گرفته تا شاید سپرده‌گذاران حاضر شوند مانند گذشته، نقدینگی خود را به سمت بانک‌ها سوق دهند، زیرا بانک‌ها زمانی می‌توانند تسهیلات ارائه دهند که از نقدینگی کافی برخوردار باشند و اگر ارائه تسهیلات به حداقل برسد، روند رشد اقتصادی هم کند خواهد شد.

اما اینکه افزایش نرخ سود بانکی، بازگشت سرمایه به سمت بانک‌ها را به همراه خواهد داشت یا برای سپرده گذاران ایجاد انگیزه خواهد کرد یا خیر؟ سوالاتی است که برای رسیدن به پاسخ آن‌ها به سراغ کامران ندری، اقتصاددان و معاون سابق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی رفته ایم.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پول نیوز درباره اقدام شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش چند درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی به خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: در مقایسه با بازدهی بازار‌های موازی دیگر، افزایش یک درصدی نرخ سود سپرده‌های بلند مدت بانکی، چندان کارایی و تاثیری ندارد.

وی افزود: به عبارتی، افزایش یک درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی، انگیزه‌ای برای سپرده گذاران ایجاد نمی‌کند که بخواهند پول‌های خود را از سایر بازار‌های موازی پر رونق دیگر خارج کنند و در بانک‌ها قرار دهند.

این کارشناس پولی و مالی مطرح کرد: افزایش ناچیز نرخ سود سپرده‌های بانکی، رغبتی برای نگهداری ریال به عنوان سرمایه برای مردم ندارد به همین خاطر مردم ترجیح می‌دهند که دارایی‌های خود را در بازار‌های موازی دیگر را مانند بازار سرمایه، ارز و طلا سرمایه گذاری کنند.
 
بیشتر بخوانید: 

تورم، اثر مخرب استقراض از بانک مرکزی بر اقتصاد ایران

تحقق جهش تولید با تخصیص صحیح منابع در کشور


ندری در ادامه عنوان کرد: در این شرایط باید تلاش کنیم کسانی که ریال دارند، تمایلشان برای نگهداری ریال افزایش پیدا کند یعنی رغبتی برای خرج کردن آن نداشته باشند.

این اقتصاددان تصریح کرد: در شرایط تورمی حاکم بر کشور، تقاضا از عرضه بیشتر است بنابراین باید تقاضا مهار شود و با افزایش نرخ سود سپرده، تقاضا مهار می‌شود.

معاون سابق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی بیان کرد: زمانی که نرخ سود سپرده افزایش می‌یابد، مردم تمایل پیدا می‌کنند که پولشان را خرج نکرده و آن را در بانک‌ها نگهداری کنند تا ضمن حفظ دارایی خود، ارزش آن بالا برود.

این کارشناس سیستم بانکی در خصوص بنگاهداری بانک‌ها ابراز کرد: بانک مرکزی باید با دستور العمل‌های بسیار سختگیرانه و نه با افزایش نرخ سود سپرده، بر موضوع بنگاهداری بانک‌ها نظارت کامل داشته باشد.

ندری عنوان کرد: قوانینی در نظام بانکی به نام قوانین احتیاطی وجود دارند که بر اساس آن بانک مرکزی از طریق نظارت بر رعایت مقررات احتیاطی بر بانک‌ها می‌تواند جلوی فعالیت نادرست آن‌ها را بگیرد. ضمن آنکه زمانی که نرخ بهره در بازار بین بانکی افزایش پیدا کند، هزینه این نوع فعالیت‌ها و بنگاهداری‌ها هم برای بانک‌ها افزایش می یابد.
 
گفتگو از سحر گلی زاده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: