April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۵۲۸۱
۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
0
سخنگوی گمرک گفت:کشورمان در 3 ماهه اول سال 99 اقدام به صادرات بیش از 2 هزار و356 تن انواع گل وگیاه به ارزش 5 میلیون و 333هزار 660 دلار کرده است.

5 میلیون دلار گل و گیاه به خارج از کشور صادر شدبه گزارش پول نیوز به نقل از گمرک، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت : کشورمان در 3 ماهه اول سال جاری اقدام به صادرات بیش از 2هزار و356 تن گل وگیاه وانواع نباتات به ارزش 5 میلیون و 333 هزار و 660 دلار به 23 کشور جهان کرده است.

وی افزود: کشور عراق با خرید بیش ازیک هزار و 543 تن محصول برابر با 2 میلیون و 389 هزارو 694 دلار اصلی ترین خریدار محصولات گل و گیاهی کشورمان بوده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در ادامه گفت: کشور های ویتنام با خرید بیش از 15 تن انواع گل و گیاه و کشورهلند با خرید بیش از 5 تن گل سرخ و ارمنستان با 226 تن انواع نباتات، مقاصد اصلی وشرکای تجاری گل وگیاه ایران هستند.

لطیفی در توضیح محصولات گیاهی صادراتی افزود: انواع درخت، بوته، درختچه های دارای میوه خوراکی، انواع نباتات، غنچه گل، گل خشک، گل سرخ وسایر گل های زینتی محصولات صادراتی کشور هستند.

لطیفی خاطر نشان کرد: در خصوص واردات گل وگیاه نیز در مدت زمان 3 ماه اخیر صرفا بیش از 28 تن انواع درختچه و گل وگیاه از 3 کشور ترکیه ، آلمان وهلند، به ارزش 121 هزار و172 دلار واردات شده است.

لطیفی گفت: در دنیا مقام هفدهم تولید گل و گیاه را داریم ولی در صادرات آن در مقام ۱۰۷ قرار گرفته‌ایم.

همچنین وی ادامه داد: سالانه سه میلیارد شاخه گل و گیاه تولید می‌شود که از این میان فقط ۲۰۰ میلیون آن صادر می‌شود که ۱۰۰ میلیون شاخه گل و ۱۰۰ میلیون آن گیاه آپارتمانی هستند و ارزآوری این میزان برای کشورظرفیتی برابر با ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

لطیفی در تشریح دشواریهای صادرات گل وگیاه گفت: مهم‌ترین دشواریهای صادرات در این بخش را می‌توان به بحث‌هایی مانند گرانی نرخ کرایه حمل هوایی، مشکلات حمل زمینی از محل کشت، پایانه، مشکلات مربوط به تنظیم زمان‌بندی تولید و حمل و در نتیجه عدم تحقیق به موقع محصول متناسب با نیاز مشتری و همچنین ورود انفرادی صادر کنندگان ایرانی به بازار‌های جهانی و عدم پیروی از یک استراتژی مشترک می‌توان اشاره کرد.البته طبیعی است که ورود کشور‌های جدید و نوپا در عرصه صادرات گل و گیاه و فشرده شدن رقابت در بازار‌های جهانی هم در این امر بی تاثیر نبوده است.

وی افزود: از سوی دیگر افزایش فروش گل به قیمت پایین به واحد‌های فرآوری در خارج از کشور به دلیل نبود امکانات فرآوری در ایران و همچنین بروز ضایعات فراوان و تبدیل به زباله گل به دلیل نبود سیستم‌های نگهداری و فرآوری که منجر به افزایش تناژ و کاهش عرضه این محصول می‌شوند از دیگر موانعی به شمار می‌رود که بر سر صادرات این محصول وجود دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: