کد خبر: ۳۳۵۶۲۰
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
0
باید اذعان داشت که مهمترین نگرانی بشریت در آغاز دهه سوم قرن بیستم و یکم در دو موضوع خلاصه می‌شود: سلامتی انسان ها و معیشت جامعه.

پول نیوز - تا قبل از سال بیست بیست میلادی، این دو کلمه در دو جایگاه مستقل قرار داشتند و سلامتی و معیشت انسان ها به عنوان مقوله هایی مستقل نام برده و بررسی می شدند، اما با ظهور بیماری کرونا، بزرگترین سوال نیم قرن اخیر تاریخ بشریت در مقابل دولتمردان جهان قرار گرفت: انتخاب سلامت مردم و یا حفظ اقتصاد؟

سوالی که در اولین روزهای پیدایش بیماری کرونا و قرنطینه های اجباری، در جوامع گوناگون مطرح گردید و هر یک کشورهای جهان و دولتمردان آنان با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی موجود پاسخی را از بین گزینه های پیش روی انتخاب کردند.

در ابتدا بسیاری از کشورها با انتخاب گزینه سلامت، دست به اجرای قرنطینه های اجباری زدند و با امید پایان زودگذر سلطه کرونا، منابع مالی را در قالب کمک و یا وام به جوامع خود تزریق نمودند. البته در این میان معدودی از کشور ها مانند کشور سوئد روش های دیگری را انتخاب کردند.

با ادامه بیماری کرونا و بروز موج های جدید این بیماری، بسیاری از دولت ها علیرغم افزایش تهدید سلامت جامعه از سوی بیماری مذکور، دست از اجرای قرنطینه و تعطیلی کسب و کار ها برداشتند و در واقع بعد از گذشت چند ماه اولیت انتخاب برای بسیاری از دولتمردان جهان به سوی اقتصاد و معیشت بازگشت و با بازگشایی صنایع، کسب و کارها و مشاغل در حالی موافقت نمودند که میزان شیوع بیماری کرونا نه تنها کاهش نیافته است که در بسیاری از جوامع بنا به آمار رسمی و غیر رسمی منتشر شده، افزایش چشمگیری نیز داشته است.
ولیکن دولت ها دانسته و با علم به خطرات موجود در خصوص سلامتی افراد جامعه، دستور بازگشایی مشاغل و کسب و کارها را تنها با تاکید بر اجرای قوانین و ترویج رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی تمامی افراد جامعه صادر کردند.
فارغ از اینکه انتخاب کدام گزینه پاسخ درست به شرایط امروز جامعه بشریت است؛ روش های اجرای قوانین و تناقض هایی که در بازگشایی و اجرای قوانین و پروتکل های مصوب برای مشاغل مختلف ایجاد نموده، علامت سوال بزرگی برای فعالین بعضی مشاغل ایجاد کرده است.

در کشور ما ایران و در شهر تهران در حالی که اکثر مشاغل در حال فعالیت هستند، تعطیلی نمایشگاه ها علامت سوال بزرگی برای تمامی فعالین و شاغلین این صنعت ایجاد کرده است.

در حالی که نمایشگاه های تخصصی با حضور حداقل بازدیدکنندگان و از لحاظ رعایت فاصله اجتماعی، در فضاهای بسیار وسیع تر از مشاغلی که ریسک بالایی دارند مانند بازار تهران، مراکز خرید و تفریحی و... برگزار می شوند.

تعطیلی نمایشگاه آرایشی و بهداشتی تهران آن هم در یک روز مانده به افتتاح، در شرایطی که مقدمات برگزاری آن به طور کامل به انجام رسیده و هزینه های هنگفتی صورت پذیرفته است و بسیاری از مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان برنامه ریزی های لازم را انجام داده اند جای سوال و تعجب فراوان دارد.

فارغ از تمامی باید ها و نبایدهایی که امروز در صنعت نمایشگاهی ایران باعث ایجاد دلسردی و یاس فعالین آن گردیده است، اگر شما هم پیگیر برگزاری نمایشگاه های با عظمتی مانند سال های گذشته هستید تنها پاسخ این است: « شاید وقتی دیگر»

نویسنده: حسام گودرزی - مدیر اجرایی انجمن غرفه‌سازان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: