April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۵۹۰۹
۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۲
0
معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران گفت: امسال برای نخستین بار تولید آبزی پروری در کشور از صید دریایی پیشی خواهد گرفت و این روند در سال‌های آینده با توجه به سرمایه گذاری که در بخش آبزی پروری صورت گرفته ادامه می‌یابد.

تولید آبزی پروری در سال جاری از صید دریایی بیشتر خواهد شد

 

به گزارش گروه بانک و بیمه پول نیوز خون میرزایی با بیان این که در سال ۱۳۹۸ صید دریایی در دریاهای جنوب و شمال حدود ۶۵۰ هزار تن و به همین میزان نیز تولید آبزی پروری در کشور بوده است، پیش بینی کرد حجم صید دریایی و آبزی پروری کشور با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی به ۱.۵ میلیون تن برسد که سهم آبزی پروری حدود ۸۰۰ هزار تن و صید دریایی به ۷۰۰ هزار تن خواهد رسید.

وی توسعه آبزی پروری را از اولویت‌های نخست سازمان شیلات عنوان کرد و افزود: ما باید فعالیت صید و صیادی دریایی را متناسب با ظرفیت منابع تنظیم و بیش از منابع موجود، از ذخایر آبزیان برداشت نکنیم.

رییس سازمان شیلات ایران در ادامه بر لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر و توسعه منابع انسانی در بخش آبزی پروری تاکید کرد و گفت: توسعه صنعت آبزی پروری (میگو و ماهیان گرمابی و سردابی) یک ضرورت برای ایجاد اشتغال پایدار و کاهش فشار بر منابع دریایی است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت ذخایر دریایی، امکان افزایش چندانی در صید دریایی درکشور نخواهیم داشت از این رو تکیه و اولویت اصلی شیلات بر توسعه آبزی پروری به خصوص در روش‌های متراکم و فوق متراکم است.

خون میرزایی، استان خوزستان را با توجه به وجود آب های سطحی، یکی از مناطق مهم توسعه صنعت آبزی پروری دانست و بیان کرد: خوزستان پارسال با تولید ۱۳۰هزار تن آبزی پروری و صید رودخانه‌ها و تالاب‌ها رتبه نخست کشوری را کسب کرد.

وی خاطرنشان کرد: سرانه مصرف آبزیان دریایی و پرورشی در سال های اخیر رو به افزایش بوده به طوری که در سال ۱۳۹۷ سرانه مصرف آبزیان ۱۲ کیلوگرم و در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۳.۳ کیلوگرم بوده و امسال به ۱۴.۵ کیلوگرم خواهد رسید.

این مقام مسئول افزود: البته در مناطق ساحلی کشور سرانه مصرف آبزیان بسیار بیشتر از متوسط سرانه کشوری است ولی امیدواریم با فرهنگ سازی، گرایش و سرانه مصرف آبزیان در کشور بیشتر شود.

رییس سازمان شیلات ایران، ظرفیت شهرستان بندری ماهشهر را در آبزی پروری و پرورش ماهی دریایی در قفس کم نظیر توصیف و اذعان داشت: با توجه به سرمایه گذاری‌های پیش رو، این شهرستان به قطب اصلی صید و صیادی و آبزی پروری تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به مشارکت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در توسعه آبزی پروری با رویکرد اشتغال در ماهشهر افزود: این نگاه، نقطه عطفی در صنعت آبزی پروری و صید و صیادی در منطقه خواهد بود.

گفتنی اسـت؛ شیلات ایران و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تفاهم نامه سرمایه گذاری در سه بخش احداث سازه های مصنوعی در دریا با ۲۰ میلیارد ریال، توسعه زیرساخت های ماهیان دریایی و ذخایر آبزیان دریایی با ۳۰۰ میلیارد ریال و احداث مجموعه ۲ هزار هکتاری پرورش ماهی و میگو با ۵۴۰ میلیارد ریال با رویکرد اشتغال در منطقه امضا کردند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: