April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناس خودرو در گفت‌وگو با پول ‌نیوز:
کد خبر: ۳۳۶۰۳۵
۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
0
یک کارشناس حوزه خودرو درباره حذف پراید معتقد است: پراید بهترین و ارزان‌ترین خودرو در رده خود بود و حذف این خودرو بزرگ‌ترین اشتباه ممکن در مقطع فعلی بود.
امیرحسین کاکایی کارشناس حوزه خودرو در گفت و گو با پول نیوز ابتدا اظهار کرد: ما به جای این که در طی سال‌های گذشته به مردم فرهنگ رانندگی را یاد دهیم توقع آنها را بالا بردیم. توقع این است که با پول پراید صاحب یک خودرویی با امکانات بالا شویم که بتوانیم با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنیم و بدون رعایت فاصله مشکلی نیز پیش نیاید. چنین چیزی غیرممکن است.

وی ادامه داد: آنچه که در ذهن مردم و مسئولان در خصوص تولید خودروی ارزان وجود دارد شدنی نیست. خودروی کوچکی که بخواهد ایمن باشد حداقل بالای ۲۰ الی ۳۰ هزار دلار قیمت دارد. ارزان‌ترین خودرو در شرایط فعلی نیز رنو کویید است که قیمت پایه‌ای در حدود ۷ هزار دلار دارد. این خودرو شیشه بالابر مکانیکی دارد و فاقد امکاناتی است که ایرانی‌ها توقع دارند. ایرانی‌ها اصلا چنین خودروهایی را نمی‌پذیرند. خودروی ال ۹۰ زمانی که به ایران آمد در دو نسخه پایه و فول آپشن بود. نسخه پایه شیشه بالابر برقی نداشت و تقریبا هیچ کس آن را نخرید.

این کارشناس خودرو در ادامه گفت: اخلاقیات ایرانی‌ها خاص است و باید متناسب با آن خودروها را طراحی کنیم. به عنوان مثال پراید هاچبک خیلی کمتر از صندوقدار مورد استقبال قرار گرفت. مردم ترجیح می‌دهند از صندوق عقب با فضای بالا استفاده کننند. انتظارات عجیب و غریبی نسبت به خودروی ارزان وجود دارد. لازم به ذکر است تمام طرح‌های خودروی ارزان در گذشته با شکست رو به رو شده و الان هم امکان‌پذیر نیست. ارزان‌ترین خودرو درحال‌حاضر پراید است و بعد از آن تیبا قرار دارد. بهتر بود تولید پراید را ادامه می‌دادیم و به مردم می‌گفتیم فرهنگ رانندگی را یاد بگیرند.

کاکایی اظهار کرد: یک نکته اشتباهی که بعضی‌ها فکر می‌کنند این است که در مورد خودروی ارزان صحبت می‌شود اما حرف از تعداد تیراژ نیست. علاوه بر این صحبت از کیفیت بالا هم می‌شود در نتیجه چنین مواردی با یکدیگر در تناقض است. حتی برای تولید خودروی ارزان تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار دستگاه تیراژ هم کم است.
 
مسئولان ما نمی‌خواهند قبول کنند که امکان تولید چنین خودرویی وجود ندارد. ما باید از رویاپردازی خارج شویم.
وی در پایان یک مثال دیگر از تولید خودروی ارزان زد و گفت: نیسان آبی اصلا استاندارد نیست ولی ما در ایران چون می‌دانیم مردم نیازمند این خودرو هستیم استانداردها را به گونه‌ای در نظر گرفتیم که این خودرو بتواند تولید شود. اگر این خودرو بخواهد با استانداردهای روز دنیا و اروپا تولید شود حداقل قیمت آن ۵ برابر خواهد شد. ما می‌دانیم این خودرو به عنوان یک ابزار کار برای مردم است پس آن را تولید می کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: