April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۶۲۹۱
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴
0
رییس سازمان غذا و دارو با اعلام تولید داخلی دارو رمدسیویر درباره نشت داروی فاویپیراویر از محموله اهدایی ژاپن و چین به بازار آزاد گفت:«افراد سودجو از التهاباتی که در بازار است سواستفاده کرده اند و برای اینکه داروی تقلبی خود را توجیه کنند می گویند این دارو از فلان کانال رسمی وارد کشور شده و به بازار قاچاق نشت کرده و با این ترفند می خواهند بگویند داروی ما اصل است.»

توزیع داروی رمدسیویر داخلی از این هفته /ماجرای نشت داروی فاویپیراویر از محموله اهدایی چین و ژاپن به بازار آزاد

 پول نیوز ،دکتر محمدرضا شانه ساز در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس،‌ درباره درمان دارویی کرونا، گفت:« همانطور که قبلا بارها گفته شده هنوز داروی مشخصی که بتوانیم قطعا درباره درمان این بیماری اظهار نظر کنیم در دنیا کشف نشده است ولی تمام داروهایی می تواند در درمان این بیماری موثر باشند تا امروز در کشور عرضه شده است چه انواع داروهای ضد ویروس و چه داروهای ضد التهاب در کشورمان تولید شده است.»


وی در ادامه گفت:« مواد اولیه بسیاری از این اقلام یا در کشور تولید می شود و یا شرکت های دانش بنیان اعلام آمادگی کرده اند که می توانند آنها را تولید کنند. پرونده های این موارد در سازمان غذا و دارو دریافت شده و جهت ارایه مجوز در حال بررسی است.»


وی درباره داروی رمدسیویر گفت:« به محض اینکه این دارو وارد فهرست رسمی دارویی کشور شد و اجازه یافتیم وارد بازار کنیم، از فاز واردات در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفت. تاکید آن است که این دارو فقط در بیمارستان و توسط کادر پزشکی مخصوصی که تعریف شده، تجویز می شود. به تجویزهای خارج از بیمارستان و همچنین عرضه خارج بیمارستانی رمدسیویر به هیچ وجه اعتماد نکنید. ما در هفته های گذشته انواع وارداتی این دارو و این هفته تولید داخلی را به وفور در اختیار بیمارستان هایی که بیماران کرونایی پذیرش می کنند با قیمت های متعادل و رسمی قرار خواهیم داد.»


وی درباره داروی رمدیسیویر که در بازار آزاد عرضه می شود، گفت:« اغلب قریب به اتفاق نمونه هایی که گرفته شده رمدیسیویر نبوده و متاسفیم که علیرغم تذکرات سازمان غذا و دارو همچنان در سایت ها و مراکزی افراد سودجو مشغول سوء استفاده از بیماران هستند.این دارو ظرف این هفته و هفته آینده توزیع می شود. داروی اکتمرا هم به وفور در کشور تولید و عرضه می شود و از مردم می خواهیم برای تهیه این دارو حتما به مبادی رسمی مراجعه کنند و از تهیه آن در خارج از بیمارستان به شدت خودداری کنند.»


وی درباره توزیع ماسک در داروخانه ها گفت:« هنوز از ماسک های رسمی و تولیدات صنعتی در اختیار داروخانه ها قرار ندادیم از اواخر این هفته قرار است روزانه دو میلیون ماسک صنعتی در اختیار داروخانه ها قرار گیرد. حدود یک میلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون ماسک هم در اختیار مراکز درمانی قرار داده می شود.»


وی با بیان اینکه بهترین راه مبارزه با کووید-۱۹ استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ضدعفونی کننده ها است،‌تاکید کرد:« افراد مراقب تبلیغات سوئی که در هر محلی خارج از بیمارستان برای داروهای کرونا می شود، باشند. سازمان غذا و دارو کل کشور را تحت رصد دارد. داروهایی که به عنوان داروهای خارج از بیمارستان عرضه می شود اصل نیستند و می توانند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشند.»


وی خاطرنشان کرد:« هنوز هیچ داروی قطعی که بتواند در درمان کرونا موثر باشد معرفی نشده حتی داروهایی که در حال حاضر برای درمان کرونا استفاده می شود ممکن است بعدا در خصوص اثربخشی آنها اظهار تردید شود. این ویروس دائم تغییر ماهیت می دهد داروهایی که در حال حاضر برای درمان کرونا تجویز می شود یک دسته ضدویروس هستند و یک دسته داروهایی هستند که التهابات بدن را کم می کنند. در مورد اثربخشی داروی رمدیسیویر برای درمان کرونا باید توجه داشته باشید که درصد درمان با آن بالا نیست و تنها ۲۰رصد اثربخشی دارد و هنوز مرجع رسمی بین المللی این دارو را به عنوان دارویی که در پروتکل های درمان کرونا می تواند استفاده شود، تایید نکرده است.»


وی درباره واکسن آنفلوانزا گفت:« واکسن انفلوانزا از شهریور ماه جاری ابتدا برای گروه های آسیب پذیر و سپس مصرف عموم توزیع می شود. اولا این واکسن یک تعدادی وارد کشور شده و در شهریور اولین بخش آن در اختیار مصرف کنندگان و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار می گیرد که در اختیار گروه های در معرض خطر قرار گیرد.امیدواریم تولید داخلی واکسن آنفلوانزا را در پاییز امسال داشته باشیم و بخشی از نیاز کشور را تامین کنیم و امیدواریم در سال های بعد بخش اعظم نیاز کشور توسط تولید داخل پوشش داده شود تا نگرانی از تامین این واکسن به دلیل تحریم ها رفع شود.»


وی افزود:« امسال به دلیل استفاده نسبتا گسترده مردم از ماسک و ضدعفونی کننده به صورت مداوم خطر آنفلوانزا نسبت به سال های قبل کاهش پیدا می کند. امسال پنج، شش برابر سال گذشته پیش بینی تهیه واکسن آنفلوانزا برای مصرف کرده ایم ولی تاکید می کنم اگر به همین ترتیب پیش رویم می تواند واکسن انفلوانز ضرورتی که سال های قبل داشته را امسال نداشته باشد.»


وی درباره اگهی ها در فضای مجازی برای پیش فروش واکسن کرونا، گفت:« از مردم خواهش می کنیم به چنین تبلیغاتی در فضای مجازی توجه نکنند، قصد خیری در این کار نیست و هیچ منبع رسمی این کار را تایید نمی کند. اینکه مطرح می شود برخی کشورها واکسن کرونا را پیش خرید کرده اند یکی دو کشور بیشتر نیستند البته با این شرط است که اگر نتوانند واکسن را تولید کنند پول پیش خرید واکسن را برنمی گردانند. احتمالا کشورهایی اینکار را می کنند که منابع باد آورده ای دارند هیچ کشوری سرمایه گذاری اینچنینی نمی کند.»


وی درباره دوره ایمنی که واکسن کرونا می اورد،‌گفت:« دوره ایمنی بدن با این واکسن در برابر کرونا بسیار کوتاه است یعنی حداقل باید ۴ بار این واکسن تزریق شود تا فرد ایمن شود. تا الان هیچ کسی نتوانسته مستنداتی ارائه کند تا از سازمان غذا و دارو مجوز برای تولید واکسن کرونا دریافت کند موارد زیادی مطرح شده که در حال بررسی است.»


درباره محموله اهدایی داروی فاویپیراویر از سوی کشورهای چین و ژاپن و نشت آن به بازار آزاد،‌گفت:« این محموله در همان هفته های ابتدایی شیوع کرونا به کشور آمد که البته میزان آن بسیار کم بود و تحت کنترل ما بود این میزان داروی فاویپیراویر که در حال حاضر در بازار غیررسمی به آن دامن زده می شود ناشی از نشت محموله اهدایی به بازار آزاد نبوده است. الان تولید داخل این دارو را در داخل کشور شروع کرده ایم و به میزانی که بیمارستان های ما نیاز دارند در اختیارشان قرار داده شده است البته این دارو برای درمان انفلوانزا است. این دارو را منبع رسمی برای درمان کرونا مورد تایید قرار نداده است. افراد سودجو از التهاباتی که در بازار است سواستفاده کرده اند و برای اینکه داروی تقلبی خود را توجیه کنند می گویند این دارو از فلان کانال رسمی وارد کشور شده و به بازار قاچاق نشت کرده و با این ترفند می خواهند بگویند داروی ما اصل است و از یک کانال رسمی خارجی به دست ما رسیده است.»


وی گفت:« از سوی چندین دانشگاه علوم پزشکی کشور به ما گزارش شده بود یک محلی داروی رمدیسیویر تقلبی را به مردم می فروشند با همکاری با مراجع قضایی و نیروی انتظامی این محل کشف شد و طی تماسی که با مردم گرفته شد آنها از دریافت داروی تقلبی اظهار رضایت می کردند این در حالی بود که براساس آزمایشات ما حتی یک عدد از آن ویال ها رمدیسیویر نبود به عنوان مثال سفازولین بود. روند بیماری کرونا این است که در خیلی از موارد بیمار با درمان های حمایتی مثل ماسک زدن و مصرف داروهای ضدالتهاب رو به بهبود می رود. این بیماری در بیشتر موارد خود به خود روند بهبودی را طی می کند.»


وی درباره قیمت واکسن آنفلوانزا گفت:« ۵ تا ۶ برابر سال گذشته سفارش واردات واکسن آنفلوانزا را داشتیم بیش از دو میلیون هم تولید داخلی است که این عدد شش هفت برابر معمول می شود.قرار بر این بود که با ارز نیمایی این واکسن وارد شود ولی با مشورت وزیر بهداشت به لحاظ اینکه قیمت واکسن بیش از حد گران نشود برای واردات این واکسن قرار بر این شد ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شود. قیمت این واکسن قیمت غیرقابل تاملی برای مصرف کنندگان نخواهد بود.»


وی درباره واکسن کرونای روسی گفت:« واکسن کرونا را هر کشوری تولید کند و موفق باشد در درجه اول برای هموطنان خود استفاده می کنند ما هم درصدد گرفتن دانش فنی تولید واکسن کرونا هستیم هم در جهت تامین آن و اگر میزان تولید واکسن در این کشور بالا رود قطعا از آن منابع استفاده خواهیم کرد اگر تولید واکسن کرونای داخلی به نتیجه ای نرسیده باشد.»


وی درباره کیفیت ماسک های توزیعی در فروشگاه ها گفت:« واقعیت این است که تولید ماسک یک پروسه پیچیده و دشواری ندارد که بخواهد کیفیت را به صورت جدی تحت تاثیر قرار دهد همانطور که بارها گفته شده مردم می توانند از ماسک های خانگی استفاده کنند تا از بابت کیفیت ماسک نگران نباشند. اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان نظارت های خود را انجام می دهد. تاکید ما این است از دستفروش ها ماسک خریداری نشود و از مراجع رسمی خصوصا داروخانه ها تهیه کنند.»


وی در مورد قیمت ماسک گفت:« قیمت مصوبی است که سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام خواهد کرد مبنا خواهد شد. گفته شده برخی داروخانه ها در فروش ماسک گروان فروشی می کنند باید دید خرید داروخانه از کجا و به چه صورتی بوده و قیمتی که داده شده آیا قیمت قانونی یا فراقانونی بوده است که براساس آن باید برخورد شود.»


وی درباره کمبود انسولین در کشور گفت:« کمبودی در زمینه انسولین در کشور نداریم بلکه قلم انسولین به صورت سهمیه بندی توزیع می شود. یک موقع ما نگران این هستیم که اگر فلان دارو نباشد بیمار چه کند. ویال انسولین که با سرسوزن انسولین زده می شود به وفور در کشور وجود دارد درباره پن های انسولین این داروها گران است. بالاترین میزان ارزبری را در داروها، انسولین های وارداتی قلمی دارند البته تولیدات داخلی داریم و طی یکی دو هفته اینده برند اصلی این دارو با حضور وزیر بهداشت افتتاح خواهد شد و نگرانی ها کاهش می یابد. مردم نگران نباشند انسولین در کشور موجود است اگر به فرض ضعیف پن برای آنها قابل تهیه نباشد ویال انسولین را می توانند تهیه کنند.»


وی در واکنش به تردیدها در زمینه وجود زیرساخت تولید واکسن کرونا در کشور گفت:« اینکه آیا زیرساخت تولید واکسن کرونا را برای تولید انبوه داریم یا خیر باید گفت به موازت اخذ مجوزها برای تولید واکسن کرونا بحث زیرساخت آن هم پیگیری می شود و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.»


دکتر شانه ساز درباره فعالیت سامانه تیتک برای نظارت بر واردات و توزیع دارو، گفت:« در ماه های گذشته عمده تمرکز سازمان غذا و دارو برای تامین داروها و ملزومات مورد نیاز برای کرونا مانند تامین ماسک، مواد ضدعفونی، لباس های ایزوله و کیت تشخیص کرونا یا ونتیلاتور بود علیرغم اینکه سال بسیار سختی را به خصوص با وجود تحریم ها پشت سر گذاشتیم نگذاشتیم در کشورمان اتفاقات ناجوری رخ دهد.در این فاصله ما نتوانستیم بحث تیتک را به روال قبل دنبال کنیم. تیتک یکی از مگا پروژه ها در کشور است که می تواند در بحث سلامت و مبارزه با قاچاق کاربرد گسترده ای داشته باشد »


وی در ادامه گفت:« اکنون برای جبران مافات گذشته وارد عمل شده ایم و از جمله در مورد سامانه تیتک که یک پروژه آی تی بسیار بزرگ برای نظارت بر تولید، توزیع و واردات دارو، مکمل ها، تجهیزات پزشکی و مواد بهداشتی و آرایشی است وارد عمل شده ایم و در چند روز آینده قرارداد رسمی آن منعقد شده و امور مربوطبه مالکیت و پشتیبانی آن تعین تکلیف می شود تا دغدغه وزیر بهداشت نیز در این مورد بر طرف شود.»

منبع:سلامت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: