April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
روشی برای ایجاد رقابت میان شرکت‌های بیمه؛
کد خبر: ۳۳۶۴۶۵
۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
0
بیمه مرکزی در بخشنامه‌ای تمامی شرکت‌ها را موظف کرد تا به منظور دسترسی آسان بیمه‌گذاران بیمه شخص ثالث به اطلاعات بیمه‌نامه‌های خود و ارائه خدمات بیمه‌ای به آن‌ها، بدون نیاز به ارائه نسخه فیزیکی بتوانند بیمه نامه مدنظر را خریداری کننند بر این اساس برخی از کارشناسان موافق این عمل بوده و معتقدند با توجه به پیشرفت تکنولوژی در تمام دنیا، صنعت بیمه هم نیازمند ایجاد تغییر بوده و با حذف فیزیکی بیمه نامه توانست در مسیر تکنولوژی قدم بردارد.
تولیدی//  معایب و فواید حذف فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث چیست؟
به گزارش پول نیوز، از آنجایی که محیط زندگی ما سرشار از ریسک است، شرکت‌های بیمه کاری که باید انجام دهند این است که در صورت وقوع رویداد زیانبار ناشی از ریسک، زیان مالی وارده را جبران کنند، لذا بیمه ابزاری برای جبران مالی زیان یا خسارت وارده است.

صنعت بیمه به عنوان پشتوانه‌ای برای کشور و مردم جامعه فعالیت می‌کند و باعث می‌شود در شرایط بحرانی مردم کمتر دچار خسارت شوند.

پس از جنگ جهانی اول، استفاده از خودرو افزایش پیدا کرد و استفاده از این وسیله نقلیه برای سفر و حمل کالا و رفت و آمد و منجربه خسارات متعددی در رانندگی شد زیرا بیشتر خودروهای مورد استفاده در آن زمان از ساختار و ایمنی بالایی برخوردار نبودند. با وجود چنین اتفاقاتی رانندگان مجبور بودند هزینه‌های گزافی را در زمان تصادف برای تعمیر و یا جبران خسارات اتفاق افتاده پرداخت کنند.
  
در ایران، قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی در قبال شخص ثالث که با نام بیمه شخص ثالث معروف است در ۲۹ دی ماه سال ۱۳۴۷ به تصویب رسید و بیمه گذاران این بیمه نامه می‌توانستند از پوشش‌های این بیمه نامه در مقابل خسارات وارد شده به اشخاص ثالث استفاده کنند.

با تاسیس بیمه مرکزی در سال ۱۳۵۰، این بیمه نامه در کنار بیمه بدنه یکی از زیر شاخه‌های بیمه های خودرو قرار گرفت و با تصویب قانون های مختلف به صورت یک بیمه نامه جامع و اجباری در ایران شد.

علت اجباری شدن این بیمه نامه را می‌توان مربوط به خساراتی دانست که این بیمه نامه تحت پوشش خود دارد. با افزایش تعداد تصادفات رانندگی به خصوص تصادفات منجر به جرح و فوتی که در ماه حرام اتفاق می‌افتند و یا حتی خسارات مالی بالایی که در تصادفات بعد از افزایش قیمت خودروها در سال های اخیر اتفاق افتاده است داشتن این بیمه نامه را الزامی می‌کند.

بیمه شخص ثالث را می توان از تمامی شرکت های بیمه خریداری کرد و هزینه های تعیین شده برای این نوع بیمه تقریبا در تمامی شرکت ها یکسان است. شاید کیفیت ارائه خدمات در هرکدام از شرکت ها متفاوت باشد که بستگی به سیاست های جلب رضایت مشتریان در آن شرکت دارد.

آنلاین شدن بسیاری از خدمات از جمله خدمات مالی و بانکی و سهولت استفاده از این خدمات با استفاده از گوشی‌های همراه و یا به صورت آنلاین از محل کار و یا منزل بدون مراجعه به بانک از اتفاقات مفیدی بود که در کشور ما همراه با سراسر جهان رخ داده است. در کنار صنعت بانکی‌، صنعت بیمه نیز در این فرآیند وارد شده و هر روز استفاده از خدمات اینترنتی بیمه‌ای پر رنگ‌تر می‌شود.

 

چندی است که صنعت بیمه در راه توسعه و دیجیتالی شدن قدم بر می دارد و بیمه مرکزی ۲۸ اردیبهشت ماه سال ۹۹ در بخشنامه‌ای به تمام شرکت‌های بیمه، تمامی شرکت‌ها را موظف کرد تا به منظور دسترسی آسان بیمه‌گذاران بیمه شخص ثالث به اطلاعات بیمه‌نامه‌های خود و ارائه خدمات بیمه‌ای به آن‌ها، بدون نیاز به ارائه نسخه فیزیکی بیمه‌نامه، از ابتدای خرداد ماه سال جاری اقدامات لازم را انجام دهند.

چندی پیش مدیرکل نظارت فنی بر بیمه‌های غیر زندگی بیمه مرکزی گفته بود که از ابتدای خرداد ماه دیگر نیازی به بیمه نامه به عنوان یک سند فیزیکی وجود ندارد و در این زمینه هماهنگی‌های لازم با ذی نفعان بیرونی صنعت بیمه مانند پلیس، قوه قضائیه، راهداری و وزارت کشور انجام شده است.


اگرچه بسیاری از کارشناسان، حذف فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث را اتفاقی می‌دانند که دیر یا زود باید اتفاق می‌افتاد، اما در طرف مقابل برخی نیز نگران کار و کاسبی نمایندگان بیمه هستند که غالب آن‌ها امروز صرفا مبادرت به صدور بیمه شخص ثالث می‌کنند و منبع درآمد دیگری غیر از این ندارند.

غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی در این زمینه معتقدند: فروش الکترونیکی بیمه نامه‌های شخص از طریق درگاه‌های الکترونیکی نمایندگان شبکه فروش صورت می‌گیرد و به همین خاطر امیدواریم آینده شبکه فروش صنعت بیمه و نمایندگی فروش توسعه بیشتری یابد.

 

در واقع علت حذف کوپن‌های بیمه شخص ثالث را می توان در کنار دیجیتالی شدن این صنعت، ایجاد رقابت بین شرکت‌های بیمه در جهت ارائه خدمات بیمه‌ای به جای رقابت در قیمت بیمه شخص ثالث دانست. در واقع ایجاد رقابت سالم با صدور کد یکتا و کاهش تخلفات نمایندگان و شرکت های بیمه در صدور بیمه‌های شخص ثالث امکان پذیر شده است. هم اکنون سند بیمه شخص ثالث در همه شرکت‌های بیمه یکسان شده و به یک شکل و بدون کوپن صادر می‌شود.

 

حجت بهاری فر مدیرعامل بیمه ما نیز درخصوص حذف فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث پیش تر گفته است: با حذف فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث تغییرخاصی اتفاق نمی افتد، تنها مقداری سرعت خرید بیمه نامه توسط بیمه گزاران بیشتر میشود و به راحتی میتوانند از طریق نرم افزار تلفن همراه اطلاعات بیمه نامه خود را خریداری کنند.

 

وی بیان کرد: از لحاظ تعهدی اتفاق خاصی رخ نخواهد داد، در حال حاضر بسیاری از بیمه نامه ها از لحاظ فیزیکی حذف شده اند، با حذف فیزیکی بیمه نامه، پوشش بیمه ای بیمه گزاران که حذف نخواهد شد مهم تعهدات خریداری شده بیمه گزار است که در سیستم بیمه گر وجود دارد.

 

ابراهیم کاردگر مدیرعامل بیمه دانا هم معتقد است: حذف فیزیکی بیمه نامه هیچ ایرادی و یا مشکلی‌ برای بیمه گذاران ایجاد نمی‌کند و بیمه مرکزی از قبل به فکر راحتی مردم بوده است و پس از چند سال این طرح به واقعیت پیوست.

 

وی افزود: با توجه به پیشرفت تکنولوژی در تمام دنیا، صنعت بیمه هم نیازمند ایجاد تغییر و قدم گذاشتن در راه تکنولوژی بود که خوشبختانه بعد از گذشت سال‌ها این تکنولوژی به صنعت بیمه هم راه پیدا کرد و توانست بیمه نامه کاغذی شخص ثالث را حذف کند.

 

گزارش از سحر گلی زاده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: