April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۶۵۱۱
۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
0
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: معادن کوچک مقیاس با اینکه ذخیره کمی دارند ولی حدود ۸۰ درصد معادن ایران را به خود اختصاص داده‌اند.
به گزارش پول نیوز، بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت صمت، علیرضا شهیدی با بیان اینکه معادن کوچک مقیاس با اینکه ذخیره کمی دارند ولی حدود ۸۰ درصد معادن ایران را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: حدود ۶۶ درصد معادن کشور شامل معادن مواد غیرفلزی و مصالح ساختمانی است و این اهمیت معادن کوچک را بیش از پیش نشان می‌دهد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به این‌که معادن کوچک می‌توانند در اشتغال اثرگذار باشند، تصریح کرد: با توجه به اینکه معادن کوچک به سرمایه‌گذاری کمی نیاز دارند بخش خصوصی به‌ راحتی می‌تواند در آن ورود کرده و در رشد اشتغال سهم بسزایی داشته باشند.

شهیدی درباره اهمیت توجه به اکتشاف ذخایر پنهان تصریح کرد: در دنیا شرکت‌های معدنی بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که ذخایر معادن کوچک‌مقیاس تا سال ۲۰۵۰ به اتمام می‌رسد؛ درنتیجه باید هدف آن‌ها اکتشاف ذخایر پنهان باشد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به اقدامات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای رشد اکتشافات گفت: از سال ۱۳۸۱ موضوع ژئوفیزیک هوایی را مورد توجه قرار داده‌ایم تا به اکتشاف ذخایری برسیم که در زیر زمین نهفته هستند و شاهدی از آن‌ها در سطح زمین دیده نمی‌شود.

شهیدی افزود: این معادن براساس آمار‌ها و مطالعات در عمق ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری زمین قرار دارند، عمق اکتشاف ما خیلی کم است، و برای اینکه بتوانیم بقای خود را در بحث مواد معدنی و تامین خوراک کارخانه‌ها حفظ کنیم باید به عمق توجه کنیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور اضافه کرد: مسئولیت این سازمان در اصل اکتشاف مواد معدنی در سطح کشور است.

شهیدی با اشاره به برنامه وزارت صمت در خصوص واگذاری مسئولیت احیای معادن کوچک‌مقیاس برعهده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، گفت: قرار شده این شرکت در سال ۱۳۹۹ دست به آسیب‌شناسی حدود ۱۰۲۰ معدن کوچک‌مقیاس بزند تا مشکلات‌شان را حل کند؛ به‌عبارتی کلینیکی ایجاد شده تا وضعیت معادن کوچک‌مقیاس بررسی شود تا دوباره به چرخه تولید بازگردند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به پیشینه این سازمان برای ورود به موضوع معادن کوچک، تصریح کرد: این سازمان در دهه ۸۰ در ۱۰ استان فعالیت‌هایی را انجام داده و به توسعه اکتشاف معادن کوچک کمک کرده؛ به‌طور مثال برای برخی از معادنی که به‌واسطه نقصان در بخش اکتشاف تعطیل شده بودند، اقدامات اکتشافی و ژئوفیزیک انجام داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر وظیفه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اکتشاف مواد معدنی است و موضوع معادن کوچک ارتباطی به شرح وظایف ما ندارد؛ البته اگر از ما درخواست شود به‌طور حتم به فعالان این حوزه کمک می‌کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: